tisdag 19 november 2024
Mordet på Tommy Ball
måndag 18 november 2024
Från banorna
söndag 17 november 2024
Det dyra loket i Kindsboda
I Kindsboda ett par mil sydost om Borås fanns det en gång en liten torvindustri med en lokal skiftande historia, ett av loken som användes var ett Warrant-lok som tillverkades i Vara 1918 och som köptes för 6 290 kronor. Dock stod loket avställt mellan 1923-48 och skrotades därefter.
Källor:Freding Mats, "Industrilok i Västergötland", Jönköping, 1984
http://okandahandelser.blogspot.com/2008/01/industrilok-smbanor-och-ett-stycke.html
lördag 16 november 2024
Marlin modell 1889
Ett gevär som såldes i 55 000 exemplar var Marlinmodellen från 1889 och försäljningen skulle pågå i tio år. Tillverkaren var Marlin Firearms Company i New Haven i den amerikanska delstaten Connecticut. Kalibern var .32(i tum) och piplängden var 60 cm långt med en valnötskolv.
Källa: David Miller, "The Illustrated directory of Guns", Maidstone, 2005Drunkningstillbudet i Lagga socken
En person drunknade i Lagga socken 1833 och mycket tyder på att det hände i Storån som delvis flyter igenom denna uppländska socken. Det var en del drunkningstillbud som inträffade i åar eller bäckar under 1800-talet som troligen är oförståliga idag. Tar man till med ett exempel som inträffade i Österunda socken vid slutet av 1800-talet när en kvinna fastnade med kjolen i en stubbe som var delvis under vattnet(har inte källan framför mig, men referar den ändå). Det var en del sådana drunkningstillbud som inträffade under detta sekel.
Källa: Mortalitetsrapporten, Lagga socken, TabellverketStorloppsvinnare 1955
tisdag 12 november 2024
Barnaöden i dagspressen
måndag 11 november 2024
Kulturområdet mellan Vadstena och Ödeshög
söndag 10 november 2024
Gränsen mellan två socknar
En kort som togs på en gränssten mellan Västerfärnebo och Hedesunda socknar strax utanför Gysinge under maj 2009.
Ornunga gamla kyrka
Ornunga ligger i Vårgårda kommun och det finns två kyrkor i denna församling, dels den medeltida kyrkan som upphörde att vara församlingskyrka 1905 och dels den nya kyrkan som uppfördes en bit ifrån den gamla kyrkan. Den medeltida kyrkan är uppförd någon gång mellan 1100-talet och 1300-talets första hälft, långhuset är den äldsta delen av kyrkan som fick ett tillskott när vapenhuset tillkom under en ombyggnad 1720. Sakristian tillkom först nittio år efter själva vapenhuset och det är en enskeppig salkyrka med en kallmur runt kyrkogården.
Källor:
Bebyggelseregistret(äldre versionen)
"Träd i odlingslandskapet", Jordbruksverket, 1994
http://okandahandelser.blogspot.com/2008/03/hamling.html
”Förstlingen”
Källor.
Kullander Björn, "Sveriges järnvägars historia", 1994
Sjöö Robert m fl, "Tåg i tiondel", Sandviken, 2000
"Tidsmaskinen-En guide genom Sveriges järnvägsmuseum", 1998
Allsvenskan 1943-44
fredag 8 november 2024
Uppländska broar
En ändring av Kaga kyrka
tisdag 5 november 2024
Rochdale läckte som en såll
söndag 3 november 2024
Oleby ångsåg
Detta sågverk i Värmland anlades 1890 och 1900 fick sågen en fast ångmaskin, året efter blev även ett nytt såghus färdigt. Verksamheten började att avvecklas 1965 och kort därefter byttes en ny ägare till sågen. Det gamla sågverket revs och ett nytt sågverk byggdes mittemot järnvägsstationen på orten. Ett smalspårigt sidospår på 300 meter gick från stationen till det gamla sågverket och detta spår fanns kvar i mitten på 1960-talet och i Oleby stod ett motorlok avställt som tidigare hade tjänstgjort i Skoghall.
Källa: Janis Priedits, ”Industribanor i Värmland”, 2020
fredag 1 november 2024
Militära banor i Strängnäs
”Industribaneprofilen” och den numera avlidne Bo Gyllenberg gjorde sin värnplikt på I 10 i Strängnäs 1959-60 utan att forska någonting om banorna som en gång i tiden fanns på regementet i Strängnäs. Fast intresset för industrijärnvägar med eller utan lokdrift fanns hos honom redan då. Den hela startade 1916 och då inleddes arbetet med att anlägga regementet av Granit & Beton. Året efter anlades en brygga vid Mälaren för lossning av byggnadsmaterial och en rälsbana anlades från bryggan upp till blivande kanslihuset och p g a lutningen på tolv meter så användes en elmotor för att dra upp vagnarna. När allt var klart 1920 började den rullande materien att avyttras varteftersom och allt var klart 1923. Då hade räls och vagnar blivit överförda till Kasernbyggnadsnnämndens byggnad av ammunitionsförråd i Marieberg, tillbyggnad till hospitalet i Västervik och till Södrrmanlandsregemente.
Källa: SmB-Bladet 3/1994
Läget i Uppsala hospital 1900
Från år 1899 fanns det 271 män och 170 kvinnor på hospitalet i Uppsala, sammanlagt var det 441 personer. Av de intagna så hade fem personer begått mord, lika många hade gjort sig skyldiga till mordbrand och 27 hade begått inbrott. Under det gångna året (inspektionen skedde den 16 oktober 1899) så hade 22 intagna gått bort och det var jämnt fördelat mellan de båda könen.
Källa:https://ep.liu.se/databases/medhist_data/arkivdokument/hospinsp/1900/I90003PB.htm
tisdag 29 oktober 2024
Misterhults skogsbanor
måndag 28 oktober 2024
Hagas folkmängd under mitten av 1700-talet
fredag 25 oktober 2024
Bröderna Abegglen
lördag 19 oktober 2024
Målrika ligamatcher den 4 oktober 1930
fredag 18 oktober 2024
Om branden i Njurunda kyrka
En notis i Göteborgs-Posten den 22 juni 1870 tog upp branden i Njurunda kyrka söder om Sundsvall och som också var Medelpads äldsta kyrka. Den var inrett med bänkar, predikstol och altare. Det var en blixt som träffade kyrkan under ett åskväder. Skribenten fotograferade kyrkoruinen i juli 2022.
https://okandahandelser.blogspot.com/2022/10/njurunda-kyrkoruin.html?m=0
Om värnplikten
Från Uppsala Nya Tidning den 12 juli 1913 kan läsa lite grann om värnplikten och hur många av de 45 223 sökande som kom in militärer, alltså hur många som klarade av mönstringen.
Utländska matroser i rannsakning
Två matroser häktades den 23 augusti 1888 i Hudiksvall och dessa var Tord Nielsen (född 10 december 1863 i Norge) och Harry Smith (född 3 september 1868) från den amerikanska staden Pittsburgh. Anledningen till häktningen var att de hade rymt från fartyg och sedan hade de knyckt någonting också. De hade blivit förpassade till kronohäktet i staden i väntan på rannsakning vid i tinget i Enånger söder om Hudiksvall.
Källa: Polisunderättelser nr 108, 13 september 1888
Tok-Hansbron
Över Dalälven söder om Gysinge och man åker förbi Gysinge Naturreservat så finns det fyra rester av broar som en gång i tiden man färdades på över älven. Den första är Grimbron som går över till ön Grimman och där återstår endast brofästen. Nästa försvunna bro är just Tok-Hansbron, sedan över Draggbron och avslutas med Kvarnbron som låg vid en numera borttagen kvarn. Där finns också ett minnesmärke som förklarar lite grann hur dessa har försvunnit. Enligt minnesmärket så lät landshövdingen över Västmanlands län, Walter Murray riva Draggbron, Tok-Hansbron och Kvarnbron 1934 för att anlägga nya broar. Dessa tre byggdes mellan 1844-50 och anledningen till namnet av Tok-Hansbron var att där uppehöll sig en man med namnet Hans under själva bron och det var så under flera år. Han drunknade senare och hans lik påträffades under Draggbron.
Källa: Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet
tisdag 15 oktober 2024
Sirius bandykuriosa
Familjetragedin på Löddeköpinge station 1920
Olika kalibrar
Fyren på Sandhamn
måndag 14 oktober 2024
Notering om Sabestus
Historiska fotbollssäsongen, Liverpool 1950-51
söndag 13 oktober 2024
Kortlivat Industribana på Vaxholm
Kungliga Väg- och Vattenstyrelsen hade under ett par verksamhet på Vaxholm och mellan 1934-37 utvidgades/förstärkte man hamnen i Vaxholm. Sedan arbetet hade blivit avslutat så fortsatte man sina hamnarbeten på andra håll. En decauvillebana med spårvidden 600 mm anlades 1935 för att transportera Sten och schaktmaterial. Loket från Orenstein & Koppel i tyska Nordhausen tillverkades 1936 och sändes till bl a Utklipporna för hamnarbete sedan banan i Vaxholm hade rivits upp. Lokets senare öden är tyvärr okända.
Källa: Mats Freding, ”Industrilok i Uppland”, 1991
Kvicksunds okända motorlok
Tegelbruket i Kvicksund i Södermanland har det funnit två motorlok med okänd tillverkare och själva bruket var igång mellan 1934-67, men hade anor från 1815. Det var under 1934 som aktiebolaget Kvicksunds Tegelbruk bildades med säte i Eskilstuna. Banan som hade spårvidden 600 mm och gick mellan bruket-lertaget, blev totalt 1,2 mm långt. Banan trafikerades i början av hästar som drog vagnarna och nedlades 1957 med upprivning som följd!! Bruket hade två tvåaxliga motorlok av okänd tillverkare, det ena loket är inte mycket känt förutom att det är skrotat och det andra loket vet man att det hade en Volvomotor, var grönmålat, var utrustat för gengasdrift och blev skrotat omkring 1957.
Källa: ”Industrilok i Södermanland”, 1982
Hässja hö
Denna bild är hämtat från Anna-Lisa Kristiansson artikel Kulturgeografiska studier i Stockholms norra skärgård. Bilden visar att man hässja hö på stolpar och det ser nästan ut som ett urfolk går till attack. Klicka på bilden så kan man nästan ana det om man tittar på den som är närmast stolpen strax höger om bildens mittparti. Även den som är närmast på högersidan av bilden verkar ännu mera vara en människa. Den bilden som är nedanför som finns i min mormorsfars bildarkiv och hans namn är Gottfrid Carlsson som levde mellan 1872-1958. Bilden i artikeln är taget i Grovö by i Frötuna socken i början på 1940-talet och han måste har passerat där. Artikeln om denna typ av att hässja hö är följande länk;
https://okandahandelser.blogspot.com/search?q=H%C3%A4ssja&m=0
Mystiska dödsfallet i Hedemora 1950
lördag 12 oktober 2024
Vallstenas kyrka
Kalkbrytningen i Hisvåla
fredag 11 oktober 2024
Oljelagret i Skogstorp
torsdag 10 oktober 2024
Skuldsatta kolbönder 1742
Antalet skuldsatta kolbönder hos Iggesundsverket 1742 var sammanlagt 295 individer och kolbönder är de som fraktade kol till järnbruken. De var från följande socknar;Njutånger 73, Enånger 27, Idenor 34, Tuna 17, Forsa 103 och Rogsta 41.
Källa: Iggesundsverket, del 1, 1984
onsdag 9 oktober 2024
Hydling gjorde det 1000:e målet
Källa: Uppsala Nya Tidning 29 december 1980
Argmatchen mot VSK
tisdag 8 oktober 2024
Lokskada i juli 1911
När persontåg nummer 5 gick från Sala till Uppsala på morgonen den 2 juli 1911 så uppstod en skada på loket. Tåget blev drygt en timme försenat till Uppsala och man beslöt att ställa in tåget. Tågets vagnar fick istället gå i tåg med numret 113 som avgick till Stockholm 21:15 på kvällen.
Källa: Tidningen Upsala 3 juli 1911
Brinnande personvagn
En personvagn brann upp på Kristianstads Central den 22 januari 1933 sedan en vagnputssre hade försökt tina upp ett fruset avgasrör med hjälp av brinnande trasseludd. Det var en vagn med kombinerat andra- och tredjeklassindelning som dessutom blev totalförstörd. Vagnen skulle ha gått med ett tåg till Hästveda och den byggdes på Ljunggrens i Kristianstad 1902.
Källa: ÖSJ-Bladet nr 3/2011
Ett par bilder
Snytens järnvägsstation
onsdag 2 oktober 2024
Ett par demografiska uppgifter från Dala
I Dala pastorat utanför Falköping kan man bl a läsa följande demografiska uppgifter under ett par årtionden under 1700-talet. Denna notis har bara en upplysande tabell och p g a att den publiceras här så ändras strukturen i tabellen om. Den ger andelen av giftermålsfrekvensen i tusentals.
tisdag 1 oktober 2024
Om och källorna till Liverpools minnesvärda matcher
måndag 30 september 2024
Smedbosloket på Horn
Horns Tegelbruk i Väringstrakten (Västergötland) var igång mellan 1850-1976 med en modern start i början på 1900-talet då den första torrladan byggdes. En 600 mm järnväg anlades och den blev drygt 300 meter långt, handdrift fram till 1965. Loket tillverkades av Smedab (Smedbobolaget) i Skövde 1965 och var bensindriven med en Volvo-motor. Banan nedlades tillsammans med bruket medan motorloket ställdes av (Just nu finns ingen möjlighet att studera lokets senare öden). I samband med boken om Västergötland kom ut 1984 så var det kvar.
Källa: Mats Freding, ”Industrilokal i Västergötland”, 1984
Värpehults stenbrott
Småland är känd inom vissa järnvägskretsar eller eventuellt fler för sina torvbanor med lindrigt även om allra flesta är nedlagda numera. Dryga kilometern från Liatorp i Småland låg Värpehults stenbrott som inte hade någon känd lokdrift. Enligt uppgift omnämns det med detta namn i ”Svensk industri” från 1936 och det är inte mycket känt om detta stenbrott. Under mitten av 1970-talet fanns två vattenfyllda stenbrott på en karta. Enligt uppgift i boken om industriella bergarter och mineraler för Kronobergs län så var det sju brott, ur det största brottet bröts det 13 700 ton blocksten mellan 1958-67.
Källa: Janis Priedits, ”Industribanor i Småland”, del 25, ÖSJ-Bladet nr 2/2002
Fotbollslaget Almtuna IS
Almtuna är numera känt som en ishockeyklubb från Uppsala som är hemmahörande i en ishall som är en av de minsta i landet. Almtuna har haft andra idrotter på programmet och fotbollslaget var i seriespel mellan 1934-91 och bl a mött Sirius vid några tillfällen. Den första säsongen var 1934-35 då laget blev 3:a i Upplandsserien klass två med totalt fem klubbar. Det har blivit tre säsonger i division 4 som var följande; 1946-47 (en säsong) och två säsonger mellan 1951-53, en åttonde plats under den är fösta säsongen är klubbens högsta någonsin. De mötte då Sirius samt några klubbar från Västmanland och nästa säsong åkte de ur serien. Under 1962 spelade klubben i femman och därefter i såväl sexan som sjuan. De spelade i Upplands division från 1976 till de lämnade fotbollsserien efter har slutat sist i division 7 (Uppland, Norra) 1991.
Källa: https://www.svenskafotbollsklubbar.se/showclub.php?clubid=2036
söndag 29 september 2024
Den ”Edmondsonska” biljetten
Rubriken är nog lite svenenglish!!! Förr i tiden fick man tågbiljetter som den som är på bilden och som numera bara finns på museijätnvägar. Biljetten kallats för Edmundsson-biljetten och gjordes i hårdpapp. För drygt tio år sedan var skribenten på Östra Södermanlands museijärnväg i Mariefred med den numera nedlagda Industribaneföreningen och vi åkte tåg mellan Mariefred-Läggesta