torsdag 12 december 2024

Olika sorters bilar

 I denna artikel kommer några bilmärken att behandlats kortfattat och förvisso har jag själv om olika bilar. Men det finns bilmärken som också är lite ovanligare slaget även om skribenten känner till en del märken. Tycker själv att diskutera om bilar är ibland personligt eftersom folk minns kanske sina egna bilar. Annars tillhör ju en del av teknikhistoria. I presentationen nedanför redovisas antingen ”hela bilmärket” eller bara högst ett par modeller av ett bilmärke, själva bilmärket är i fet stil.
Här kommer det att presentera några bilmärken;
Stoll: I Tyskland byggde karossfirman Stoll en Volkswagen typ 1 till en coupe 1952 och motorn var på 1 131 cc med 25 hästkrafter. Denna bil finns på Volkswagens egna museum och finns också som en modell i skala 1:43.
Spyker: Det är ett märke från Nederländerna och modellen som redovisas här är den modell som lanserades 1905. Denna modell kallades för 12/18 HP Double Phaentom och motorn var på 2 544 cc. Bröderna Spyker hade börjat tillverkat bilar redan 1900 och lanserade några modeller till varav en fyrhjulsdriven.
Pegaso: Spanska Pegaso tillverkade hälften av de 84 karosser som tillverkades mellan 1951-57 från den italienska Touring. Det var ett avancerat bygge eftersom materialet var av aluminium.
Triumph: I denna presentation läggs tonvikten på Triumph Spitfire som liksom MGB och Austin Healey var välkända samt omtyckta bilmärken under 1960-talet. Spitfire lanserades på bilsalongen i London 1962 och motorn är en rak fyrcylindrig motor med toppventiler på 63 hästkrafter. Av märket Triumph Spitfire så tillverkades 314 332 exemplar fram till 1980.
Kaiser: Den amerikanska skeppsbyggaren Henry Kaiser började alltmer att tillverka bilar efter kriget och ett typexempel var Kaiser Darrin från 1954 med rak sexa på 2 641 cc. Henry J Kaiser försökte liksom andra att utmana Detroits store biltillverkare Henry Ford och det var endast misslyckande hos de andra. Men Kaiser försökte och lyckades att hänga sig kvar på en snör tråd. Det ovannämnda Kaiser Darrin var den egentliga sista storsatsningen och nästa år var det den sista modellen varav de flesta bilarna såldes i Argentina och där Kaiser fick en efterföljare som varade i sju år under namnet Carabela.
Maybach: Syftet med detta bilmärke var att den skulle vara mer som en lyxbil än Mercedes Benz. Detta bilmärke lanserades 1909 av William Maybach och produktionen kom igång först 1921. Ett fåtal Maybach-bilar tillverkades efter andra världskriget.
Rosengart: I Sverige finns bara ett fåtal exemplen av detta märke som har ett museum (såvitt vad skribenten känner till) med bilar med detta märke i tyska Bedburg-Rath. Själva upphovsmannen till detta märke hette Lucien Rosengart som först tillverkade mopeder och sedan från slutet av 1920-talet så blev det ett eget bilmärke, en epok som skulle vara fram till 1950-talet. Dessa hade från början 4-cylindriga motor och 1932 kom det en liten sexa.

Det är bara några exemplar av de märken som har tillverkats och lägger man till modellerna/versionerna blir det ytterligare ett antal olika sorters bilar. 

Källor:

”Boken om bilar”, 2022 (svensk version)
Harding Antony, ”Bilar (svensk version)”, 1990
Nostalgia: Spridda nummer
Vi Bilägare: Spridda nummer

Inga kommentarer: