lördag 29 april 2023
Byggdes av studenter
torsdag 27 april 2023
Bunter, okända grenen från Hambledonian
tisdag 25 april 2023
Notiser
Aprilvädret
Fram till mitten av april 1889 var det vackert väder med vårkänningar med bl a soliga dagar. Men den 14 april slog det om till snö och det blev vitt på markerna omkring Uppsala. Natten mot den 16 april bröt en snöstorm ut som ändå fortgick under dagen.
Källa: Tidningen Upsala 16 april 1889
Brandtillbudet hos Läkarföreningen
På morgonen den 16 april 1889 råkade gnistor från en tänd kakelugn sätta eld på några sängkläder hos Läkarföreningen i Uppsala. Trots eldgallret så tog det eld och tur var det att det upptäcktes i tid och blev släckt innan elden fick ännu mera fäste.
Källa: Tidningen Upsala 16 april 1889
fredag 21 april 2023
torsdag 6 april 2023
Häst som brännskadades
I Stockholmstidningen den 7 januari 1890
Häst skadad genom en fotogenlampa. En garfare i Åstorp, Skåne, tillhörig häst blev om aftonen illa bränd derigenom, att han nedstötts en i stallet hängande tänd fotogenlampa, hvarvid den brinnande oljan strömmande ned öfver honom och tillfogade honom till svåra brännsår. Händelsen manar till försigtighet i dylika fall.
Antagligen var hästen bunden så att han inte kunde tas sig från den rinnande oljan och hästen gnäggade uppenbarligen så att folk i närheten reagerade. Djurplågeri var straffbart under denna tid också och det var inte aktuellt i detta fall. Utan det berodde på en ren olyckshändelse.
Liverpools legendariska matcher, del 5
Antalet fartyg i kanalerna 1849
År 1847 var det 359 ångfartyg som gick på Göta Kanal och året efter hade detta antal ökat till 365 stycken för sedan minska till 338 under 1849. Under det sistnämnda året var det 1 539 segelbåtar och segelfartyg som passerade kanalen. Trafiken på Trollhätte kanal var under 1849 tre gånger mer än på Göta kanal nämligen 4 390 segelutrustade fartyg och denna siffra hade gått ner från 5 170 sådana fartyg under 1847. Men själva kanalavgiften var dock mycket högre på Trollhätte kanal än på Göta kanal (135 731 mot 81 312 riksdaler). Däremot var det både mer trafikerat och billigare på Södertälje kanal som hade passage av 2 776 segelfartyg och segelbåtar samt 851 ångfartyg som erlade avgift på 14 685 rikdsdaler.
Källa: BiSos, Sveriges inrikes sjöfart 1849
Strandade fartyg mellan 1863-67
1863
Strandade sammanlagt 119 fartyg längs med den svenska kusten och 33 av dessa var svenska. Av de strandade fartygen blev 66 vrak och av dessa var 33 svenska. Tyskland drabbades av 16 vrak och sammantaget var det 24 fartyg ifrån detta land som strandade längs med den svenska kusten. Det var också 24 brittiska fartyg som strandade och åtta av dessa blev vrak. Norge och Danmark blev drabbade av sju och respektive fem strandningar.
1864
Antalet strandningar ökade under detta år till 146 händelser varav 80 blev vrak. Det var 77 svenska strandningar varav 48 slutade som vrak, Norge blev drabbat av 15 strandningar varav sex slutade som vrak medan Danmark fortfarande hade fem strandningar varav fyra vrak. Engelska fartyg drabbades av 26 strandningar varav tolv slutade som vrak medan 14 fick obetydliga skador.
1865
Det var 118 strandningar varav 61 slutade som vrak och 40 fartyg fick obetydliga skador. För svensk del blev det 35 strandningar varav 24 slutade som vrak. Norge drabbades av 26 strandningar och 14 vrak medan England drabbades av 21 strandningar med endast sju vraktillfälen(11 fartyg fick obetydliga skador). Danmark drabbades bara av en strandning som slutade dess värre som vrak.
1866
Under detta år var det 104 strandningar varav 48 slutade som vrak, däremot var det 39 fartyg som fick obetydliga skador och för första gången i denna artikel var det någonlunda jämvikt med antalet obetydliga skador och antalet vrak. Sverige drabbades av 31 strandningar varav 18 slutade som vrak. Engelska fartyg drabbades av 32 strandningar med 12 med obetydliga skador, sex med betydande skador samt 14 som vrak.
1867
Det blev 155 strandningar och antalet vrak tycks minska sedan det föregående året, Sverige drabbades av 59 strandningar varav 30 slutade som vrak. England drabbades av 30 strandningar och 11 slutade som vrak. Antalet obetydliga skador inträffade vid 66 strandningar och det var följande nationaliteter; 23 svenska, 14 norska, 2 danska, 3 ryska och finska, 3 tyska, 14 engelska samt 7 franska.
Källa: BiSOS(Lots- och fyrinrättningen samt livräddningsanstalterna å rikets kust) 1873
Statoilmacken i Björklinge
Kumla kyrka i Västmanland
Denna kyrka med samma namn som samhället i Närke och ligger strax söder om Sala samt längs med järnvägen som går mellan Sala-Tillberga. Den utvändiga delen är både gotisk och gustaviansk medan invändiga delen är gotisk. Kyrkan färdigställdes någon gång kring sekelskiftet 1200/1300-talen och t o m även sakristia samt kor. Tornet tillkom i samband med förändringen av exteriören 1758, då kyrkan också fick sin ovanligare rosa färg.
Källa: Bebyggelseregistret(äldre versionen)