"Annas källare" i Västervik inropades på den tredje inteckningsdagen av fröken Johanna Andersson i Uppsala för 13 300 kronor. Tyvärr så stod det inte vad det var för någonting och antagligen var det någonting i krogväg.
Källa: Tidningen Upsala 19 september 1895
onsdag 25 december 2013
Bruksorten med två allsvenska lag
Säsongen 1953-54 blev Sandvikens IF trea från slutet i fotbollsallsvenskan och åkte ur med sina 19 poäng på 22 matcher. Samma säsong vann Sandvikens AIK(det klassiska bandylaget) division 2(norra) och gick därmed upp till den högsta divisionen. Säsongen 1954-55 var inte lyckat för SAIK som blev sist med fem poäng och tolv efter nästjumbon Kalmar FF. De släppte in 72 mål och föll bl a med 4-9 mot AIK på hemmaplan. Samma säsong vann Sandvikens IF samma division som SAIK och gick upp till allsvenskan igen. SAIK har därmed en säsong i fotbollsallsvenskan medan stadens riktiga fotbollslag som är SIF och denna klubb har 21 allsvenska säsonger.
Källor:
Alsiö Martin, "Hundra år med allsvensk fotboll", 2010
Privat tidningsarkiv
Källor:
Alsiö Martin, "Hundra år med allsvensk fotboll", 2010
Privat tidningsarkiv
Förbättring av Vittinge järnvägsstation
Järnvägsstationen i Vittinge blev färdigt 1872 under arbetet med Norra Stambanan som öppnades för trafik året efter. Inför årsskiftet 1899 upphöjdes statusen för poststationen i byggnaden från andra till första klass och kunde då ta emot assurerade försändelser på upp till 20 000 kronor. Ordet "poststation" används i princip aldrig nu för tiden och detta ord var vanligt kring förra sekelskiftet. En liten kort historik över Norra Stambanan under denna tidsperiod.
1866 Stockholm N(gamla)-Uppsala
1873 Uppsala-Sala (i september)
1873 Sala-Krylbo(i december)
1875 Krylbo-Storvik
År 1881 var hela stambanan öppen för trafik och denna stambana gick gick mellan Stockholm-Ånge på en sträcka av 484 kilometer.
Som en liten kuriosa; idag räknas Norra Stambanan för denna avvikelse (ursprungliga bolag inom parentes).
Stockholm-Uppsala (som den urspr linjen).
Uppsala-Gävle (UGJ, Uppsala-Gävle järnväg)
Gävle-Ockelbo(GOJ, Gävle-Ockelbo järnväg)
Ockelbo ligger längs med den gamla sträckningen.
Inga Norrlandståg passerade Krylbo efter 1968.
Källor:
Järnvägsdata 1992 och 1999
Sveriges järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Tidningen Upsala 10 januari 1899
1866 Stockholm N(gamla)-Uppsala
1873 Uppsala-Sala (i september)
1873 Sala-Krylbo(i december)
1875 Krylbo-Storvik
År 1881 var hela stambanan öppen för trafik och denna stambana gick gick mellan Stockholm-Ånge på en sträcka av 484 kilometer.
Som en liten kuriosa; idag räknas Norra Stambanan för denna avvikelse (ursprungliga bolag inom parentes).
Stockholm-Uppsala (som den urspr linjen).
Uppsala-Gävle (UGJ, Uppsala-Gävle järnväg)
Gävle-Ockelbo(GOJ, Gävle-Ockelbo järnväg)
Ockelbo ligger längs med den gamla sträckningen.
Inga Norrlandståg passerade Krylbo efter 1968.
Källor:
Järnvägsdata 1992 och 1999
Sveriges järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Tidningen Upsala 10 januari 1899
söndag 8 december 2013
Hjälstaorgeln
Hjälsta kyrka i Uppland var en av Sveriges första kyrkor som fick orgelbygge och som började att användas 1482 medan vissa gotländska kyrkor fick orgel några år senare. Den kom i allt mer i sämre skick och bestod av 28 orgelpipor i både större och mindre storlekar. År 1634 fanns denna orgel kvar i kyrkan och några år senare skulle den försvinna. År 1847 anskaffade socknen en annan orgel som enligt uppgift fortfarandes används.
Källor:
Kilström Bengt Ingvar, "Hjälsta kyrka", Eskilstuna, 1994
"Medeltidens ABC", Falun, 2001
Källor:
Kilström Bengt Ingvar, "Hjälsta kyrka", Eskilstuna, 1994
"Medeltidens ABC", Falun, 2001
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)