En drunkningsolycka
Under en storm så omkom tre fiskare den 7 mars 1896 vid Aspö i Karlskrona skärgård.
Källa: Tidningen Upsala 10 mars 1896
Norges folkökning
Norge hade en folkmängd på 900 000 invånare 1800 och hundra år senare 2,2 miljoner invånare.
Källa: Atlas of world history ”, del 2, 1978
Lödöse varv
Båtvarvsverksamheten i Lödöse utanför Göteborg hade man bedrivit åtminstone sedan 1500-talet och var i enskilt ägo fram till 1889 då AB Lödöse varv bildades, som köptes upp av Bratt-koncernen 1946.
Källa: Nationella arkivdatabasen, äldre versionen
Initiativtagare till bondetåget
Det var Uno Nyberg som var bosatt på Långtora gård i Uppland som kom med initiativet till bondetåget mot regeringen 1914 och han var bosatt där mellan 1908-21.
Källor:
Hadelius Stig m fl, ”Vad varje svensk bör veta om Sveriges historia”, Borås, 1996
Ulväng Göran, ”Herrgårdarnas historia”, Halmstad, 2008
Tolv ödesgårdar
I Kumla härad fanns det tolv ödesgåtdar 1630 som senare minskades drastiskt och det totala gårdetalet var 296 gårdar.
Källa: Lars-Olov Larsson, ”Bönder och gårdar i stormaktspolitikens Sverige”, Växjö, 1983
Löner på Grycksbo järnbruk 1905
År 1905 fanns det 27 tjänstemän som tillsammans tjänade 81 000 kronor och 369 arbetare som fick dela på 297 000 kronor.
Källa: Bertil Boethius, ”Grycksbo historia”, Falun, 1942
Födda i Uppsala län i Jämtlands län
År 1860 var det 40 personer som var födda i Uppsala län bosatta i Jämtlands län, detta antal skulle senare öka under det resterande seklet. Tjugo år senare var det 71 personer, 1890 var det 186 och 1900 var det 210.
Källa: SVAR, databasen folkräkning, Riksarkivet
Danskarna var i Husaby
Danskarna försökte bränna ner Husaby kyrka i Västergötland 1566 och lyckades bara bränna ner taket, sockenborna fick nöja sig med halmtak till seklets slut.
Källa: Stig Ahlberg, ”Husaby kyrka”, Lidköping, 1987
Tunnelbanan i Hamburg
Tunnelbanan i Hamburg öppnades för trafik 1912.
Källa: Faktakalendern 2001