söndag 14 december 2025

Gravhalstunneln

Gravhalstunneln var Norges längsta järnvägstunnel en gång i tiden och den blev klar 1906 med en längd på 5 311 meter. Det tog sex år att bygga tunneln och enligt den norskspråkiga Wikipedia så användes det 25 ton dynamit som lade i 250 000 borrhål samt 500 kilometer stubintråd. Däremot kostade tunneln runt tre miljoner norska kronor och det var mindre än de hade anslagit. Annat form av namnet är Gravhalsen och tunneln ligger vid Myrdal (järnvägen mellan Ronefoss-Bergen) som också är starten för Flåmsbanan. Sedan har ett antal tunnlar byggts och vid Bergen finns Ulrikentunneln som blev färdigt 1964 (samma år som banan blev elektrifierat) med längden 7 670 meter samt Finsetunneln som blev färdigt 1993 med längden 10 589 meter. Norges längsta nuvarande järnvägstunnel är Romeriksporten som blev klar 1999 med en längd av 14 580 meter. Den 29 november 1909 gick det första tåget mellan Bergen och Oslo.

Källor:

Norsk Banedata 2013
Wikipedia, norsk- och svenskspråkiga

onsdag 10 december 2025

Notiser

 För denna månad bjuds det på ett tjugotal notiser (så många brukar det inte vara).

Unga lösdrivare

Under novembers första hälft 1890 så behandlade poliskammaren i Stockholm elva unga lösdrivare eller odågor som källan skrev (dessa var mellan 15-22 år gamla). Dessa blev åtgärdade av poliskammaren och några av lösdrivarna blev skickade till Nya Varvet i Göteborg.
Källa: Stockholms Dagblad 21 november 1890

Löa hytta

Detta objekt ligger i trakterna av Kopparberg i Västmanland och enligt uppgift kan denna hytta även ha haft spårdrift (den har varit en flitigt utflyktsmål bland hos småbaneälskare). Själva järnframställningen inleddes under 1400-talet och pågick fram till 1907, den var då den sista hyttan i Sverige som var i drift. Detta objekt har flera källor, Småbanebladet nr 4/1989 och Fornminnesregistret bl a.

Okända motorloket på Hummeltorp

Söder om Tumba anlades denna torvströfabrik omkring 1910 och själva banan som anlades var cirka 500 meter långt med spårvidden 600 mm. Den revs upp i mitten av 1970-talet och loket tillverkades med ett underrede av en torvvagn. Loket var bensindriven med en Austin-motor och det blev avställt när järnvägsdriften lades ner.
Källa: ”Industrilok i Södermanland”, 1982

Kumla ångkvarn

Denna kvarn uppfördes 1891 vid Kumla i Närke och tre år senare anlades en rälsbana från en torvmosse till själva kvarnen. Banan var smalspårigt, blev cirka 4,5 kilometer långt och hade hästdrift (efter halva vägen så stannade man vid en damm där hästen kunde vila och dricka vatten). Brytningen pågick fram till 1914 och banan började att rivas 1917.
Källa: Lennart Ericson, ”Torvbanan Ekebymossen-Kumla ångkvarn”, i Svenska småbanor, 1979

Dubblar av Sheffield United

När Sheffield United vann sin enda ligatitel säsongen 1897-98 så vann de båda matcherna mot Aston Villa, Bolton, Derby County och West Bromwich.
Källa: Gordon Smailes, ” Football League Records”, Derby, 1992

Torben Grut

Denna arkitekt levde mellan 1871-1945 och ritade bl a Solliden på Öland och Stockholms Stadion som blev färdigt 1912.
Källa: Norstedts uppslagsbok, 2003

Vasa gård

Denna gård utanför Märsta givit namn åt Vasaätten och består bara av två flyglar sedan huvudgården hade brunnit ner 1926.
Källa: ”Utflykter i Sigtunabygden”, 1998

Rixö 

På Rixö bryts det sten från omkring 1880 och fram till nedläggningen i december 1979 (då hade driften successivt dragit ner under denna årtionde), spårvidden var på 700 mm och längden omfattade flera kilometer spår. På Rixö användes det fem motorlok varav tre var tillverkade av Orenstein & Koppel i Tyskland och ett motorlok som tillverkades av Jönköpings Verkstad var det sista använda loket när det skrotades 1959.
Källor:
Freding Mats, ”Industrilok i Bohuslän & Dalsland”, Taberg, 1985
Johnsson Anders, ”Fånga platsen”, 2008
Källnot: Läs mer om motorloken från Jönköping (June) på https://okandahandelser.blogspot.com/2012/10/nagra-motorlok-fran-jonkoping.html?m=0

Torvbrytningen vid Nyhem (Falköping)

Den norra delen av Rogetorpsmossen som kallas även för Nyhemsmossen pågick brytning av bränntorv med hjälp av grävmaskin i början på 1950-talet. SJ Byggnadscentralförråd stod för den rullande materielen och en järnväg anlades under samma tid som driften med spårvidden 600 mm. Två motorlok från det nämnda byggnadsförrådet användes och inga närmare uppgifter är kända om loken.
Källa: Mats Freding, ”Industrilok i Västergötland”, 1984

Rundkyrkor på Bornholm

Det finns cirka 15 kyrkor på Bornholm varav fyra är rundkyrkor; Ny är öns minsta rundkyrka som är 1200-talet, Nylars är från mitten av 1200-talet, Ols är med sina 26 meter den högsta kyrkan på ön och är från 1100-talet och slutligen Österlar från runt 1150.
Källor: 
Velkommen i Bornholms kirker”, 1994
Wikipedia svenskspråkiga 

Gateshead A.F.C.

Denna klubb spelade i den engelska fotbollsligan mellan 1921-60 och spelade bl a på Redhaugh Park mellan 1930-71, den revs året efter.
Källa: Wikipedia engelskspråkiga 

Namnet Ossian på Uppsalas kyrkogårdar

På Uppsalas kyrkogårdar finns det 68 personer med namnet Ossian och en person med efternamnet Edblad dog 1916 och det finns ingen uppgift om födelseår i källan, förutom att hans hemort var Anundsjö i Ångermanland.
Källa: svenskagravar.se

500 döda i polio

I Kanada var det över 500 som dog av polio 1953.
Källa: Wikipedia engelskspråkiga 

Tvåsiffrigt i Italien

I den italienska toppfotbollen skedde de flesta tvåsiffriga resultaten innan Serie A grundades inför säsongen 1929-30. Faktum var att det var sex segrar under säsongen 1927-28 och sju säsongen efter medan det är bara en tvåsiffrig seger i Serie A; Torino-Alexandria 10-0 under säsongen 1947-48.
Källa: rsssf.com

Blackpools första match 

Blackpools första match i gamla division 1 var den 30 augusti 1930 när de föll med 1-4 mot Arsenal (som vann ligan) på hemmaplan och målskytten var var Jimmy Hampton. Redan nästa match som spelades den 3 september vann de borta mot Manchester City med 4-2.
Källa: Roy Calley, ”Blackpool—-A complete record”, Derby, 1992

Hittade ett forntida svärd

När sprängningen pågick för att få fram sten till Njurunda nya kyrka så hittade en hemmansägare ett svärd under en sten som hade legat där länge. Han fick 30 riksdaler som belöning av staten.
Källa: Göteborgsposten 5 mars 1859

Sågverksindustrin 1796

I Hälsingland fanns det 1796 följande antal; 36 avsalusågar och 151 husbehovssågar. I Gästrikland fanns det lika många avsalusågar och 37 husbehovsågar.
Källor: 
Magnusson Lars, ”Sveriges ekonomiska historia”, Falun, 1999
Nyström Mauritz Nyström, ”Norrlands ekonomi i stöpsleven”, Umeå, 1982

Fyra segrar av Sirius

Den 19 januari hemmaslog Sirius Heros med 4-2 medan B-laget vann med 16-3, C-laget med 11-1 och D-laget med 6-1.
Källa: Uppsala Nya Tidning 20 januari 1958

Giftaåldern i Uppland 1620

Genomsnittsåldern för kvinnor vid det första vigseltillfället var 29,2 och det var då ett av de högsta värdena i landet. Under detta år var 39 procent av de vuxna kvinnorna över 15 år ogifta medan 39 procent var gifta.
Källa: Lennart Andersson Palm, ”Livet, kärleken och döden”, Göteborg, 2001

Åtta raka dubblar

Fotbollsklubben Lincoln från Gibraltar vann åtta raka ”dubblar (liga- o cupvinst samma säsong) mellan 2004-11 och det tidigare rekordet hölls av Dinamo Tbilisi (Georgien) med sex mellan 1992-97.
Källa: rsssf.com

Hållplatsen Sparren

Sparren med närliggande banvaktstuga med samma namn (revs 1970) och den var hållplats på sträckan Vallentuna-Rimbo mellan 1885-1922, en plattform hade legat ända fram till 1990-talet. Sparren låg cirka från kilometer från Kårsta som är dagens ändstation och tre kilometer från Rö, sjön i närheten heter också Sparren.
Källor: 
banvakt.se
Järnvägsdata med driftplatser”, 2009
Sveriges järnvägsstationer, Järnvägsmuseet

Om stortjuven!!!

 Om denna stortjuv finns det en artikel om honom.

https://okandahandelser.blogspot.com/2023/08/stortjuven-andersson-sundberg.html?m=0

Här är artikel under rättegång- och polissaker i tidningen Upsala den 11 januari 1896.




tisdag 9 december 2025

Vraket vid sockengränsen

 Mellan den obebodda ön Stor-Andö som tillhör Länna socken och Bildö socken så finns ett vrak efter ett mindre fartyg som upptäcktes under en sjömätning som gjordes under 2018. Detta objekt är precis på gränsen med huvuddelen inom Bildö socken. Vraket ligger ca två kilometer nordväst om Vagnsunda på södra delen av Bildö. Vraket mäter ca 17 lång, bredden är 6,4 meter och sticker upp ca 1,5 meter. 

Källa: Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet 

Historiska skyltar i Uppsala

Några historiska skyltar i Uppsala och i synnerhet Skolgatan och Övre Slottsgatan. Tyvärr var drt mörkt då och det går att läsa ändå.









 

lördag 6 december 2025

Willie Morgan

 Willie Morgan var en framgångsrik ytter som tyvärr verkar vara lite bortglömd idag och han inledde sin karriär med Burnley säsongen 1962-63, spelade endast två ligamatcher denna säsong. Den Glasgow-födde Morgan blev snabbt en av The Clarets lyckosammaste spelare och nästa säsong blev fyra mål på 25 ligamatcher, deltog när Burnley slog Manchester United med 6-1 hemma på Turf Moor på annandag jul 1963 ( en omgång som det gjorde 66 mål på tio matcher i den högsta divisionen. Det skulle bli totalt 183 liga- och tolv FA-cupmatcher och på dessa blev det 19 o respektive ett mål tills Manchester United köpte honom i augusti 1968 för 110 000 pund och enligt uppgift p g a John Aston hade brutit benet. Han gjorde tre mål när Manchester United slog Queens Park Rangers med 8-1 den 19 mars 1969. Det blev 238 ligamatcher och 25 mål fram till säsongen 1974-75 när klubben vann gamla division 2 under sin ettåriga sejour där. Totalt blev det 286 matcher och 34 mål för Manchester United, spelade en kort tid till för Burnley innan det blev Bolton. För The Trottlers blev det 160 matcher och tio mål mellan 1976-80 samt lånades ut till två amerikanska klubbar i NASL I USA blev det 20/3 för Chicago Sting och 65/4 för Minnesota Kick, avslutade sin karriär 1981 efter 41 matcher och ett mål för Blackpool. Han spelade 26 landskamper och gjorde fyra mål för Skottland mellan 1967-74, var med i VM i Västtyskland under sitt sista år i landslaget.

Källnot: provade för en gång skull med en rad emellan!!!

Källor:

Lee Edward & Ray Simpson, ”Burnley—-A complete record”, Derby, 1991

Morrison Ian & Alan Shury, Manchester United—-A complete record, Derby, 1986

https://www.mufcinfo.com/manupag/a-z_player_archive/a-z_player_archive_pages/morgan_william_02.html

Wikipedia engelskspråkiga 

fredag 5 december 2025

Loken i Skutskär

 Detta industriobjekt kommer att belysas kortfattat eftersom det är ganska så mycket om det. Träindustrin i Skutskär inleddes vid decennietskiftet 1860/70 när ett mindre sågverk flyttades dit från Älvkarleby. Där uppfördes det massafabriker, sågverk och spritfabrik. Det har funnits tre olika spårvidder (600, 1000 och 1435) och samtliga har haft spårdrift. På det minsta spårvidden har det funnit ett ångackumulatorlok och elva motorlok av olika fabrikat (kommer att presenteras i större drag). Ångackumulatorloket tillverkades av den tyska firman Orenstein & Koppel 1907 med numret 2645 och som ställdes av 1915, loket användes i flistransporter (såldes till en okänd köpare 1920). Bland motoroljenivån så hade Skutskärs landets första ackumulatorlok och som tillverkades 1891 av Edvin Andren i Göteborg, detta lok skrotades tre år senare (själva ackumulatorerna sparades). De två loken som tillverkades i Västervik har behandlats i en tidigare artikel på bloggen, tre lok tillverkades av ASEA varav ett såldes till Söderfors 1917. Ett motorlok tillverkades av Sala Maskinfabrik 1939 och hade en Lister-motor på 16 hästkrafter, skrotades 1955. Två lok var Gmeinder-lok från orten Mosbach i Tyskland, tillverkades omkring 1940, köpta av Industridiesel 1946 och skrotades 1955 när spåren på brädgården togs bort. Ett motorlok med spårvidden 1000 mm har används och loket fraktade massaved under några år, tillverkades av en okänd tillverkare omkring 1917 och skrotades i mitten av 1940-talet. Två lok på normalspårvidden har använts och ett av dem användes ännu omkring 1990.

Källor:

Freding Mars, ”Industrilok i Uppland ”, 1991
Johnsson Anders, ”Fånga platsen”, 2008