måndag 23 januari 2023

Bron vid Tensta

Från Fornminnesregistret:
Stenvalvbro, 54x5 m (NÖ-SV) och intill 5 m h, bestående av 3 valv slagna av tuktade stenar i mörkgrå granit i tunnvalvsteknik. Räcke av järn och trä på stolpar av grå granit. På den NV sidan är strömkoner.(Revideringsinventeringen 1978).
Enligt uppgift ligger den vid Brogården i Tensta socken och i området finns också en bytomt efter Långstensta samt en kvarn som enligt uppgift skulle ha legat på en liten som kallas för Kvarnholmen. I området pågår också en inventering efter möjligen flera fornlämningar.



söndag 22 januari 2023

Stenbrytningen vid Varbergs fästning

 Fr o m 1855 fick straffarbetsfångarna bryta Sten vid Varbergs fästning och detta höll på till 1881 när straffbelagda soldater ta över. Dessa fick då hålla på att bryta Sten fram till 1897 då detta blev förbjuden. År 1905 bildades Skandinaviska Granit AB och detta bolag fick ta över brytningen, denna drift höll på till 1930-talet. Det fanns spår som var utlagt vid fästningen med spårvidden 1 112 mm och enligt en uppgift användes det fem trallor vid Varbergs fästning liksom motsvarigheterna Älvsborg och Bohus som hade ”samma sysselsättning”.

Källor:

Johnsson Anders, ”Fånga platsen”, 2008
Priedits Janis, ”Industribanor i Halland, ÖSJ-Bladet, 3/2012

Jenbachloket hos tre tegelbruk

 Ett motorlok som tillverkades av Jenbacher Werke i Österrike 1953 med numret 1165 var i tjänst hos tre tegelbruk i Sverige. Loket tjänstgjorde först på tegelbruket på Starfors säteri utanför Heby i Uppland. Fem år senare flyttades loket söderut till Slottsmöllan tegelbruk utanför Halmstad. Omkring 1960 såldes loket vidare till Simrishamn Nya Tegelbruk och var där fram till brukets nedläggning. Loket blev då uppställt vid en skola i Simrishamn och var där i några innan loket slutligen skrotades.

Källor:

Freding Mats, ”Industrilok i Uppland”, 1991
Priedits Janis, ”Industrilok i Skåne, Kristianstads län, Hässleholm, 1998

Fyrplatsen Högby

 Denna fyrplats visades först på Stockholmsutställningen 1897 och påminner ganska mycket som en heidenstamare, men den ser ut att vara fackverksbyggt på höjda ytterben. Den restes på platsen 1898 och var tillverkat hos Bogesunds Mekaniska Verkstad i Stockholm. Den finns på en udde på den östra sidan av Öland. Tio år efter den hade blivit satt på plats så bytte man ut fotogenlampan mot lux-lus medan ombytet med elektrisk ljus skedde 1946. Högby fyr är troligen den enda fyren i Sverige som har en vindflöjel högst upp, iallafall i Sverige. Fyren blev 1973 förklarat som byggnadsminne och liksom Sveriges andra fyrar blev den automatiserat 1967.

Källor:

Fyrwiki fyr.org
Fyrhandboken”, Ljungby, 2007
Rietz Magnus, ”Svenska fyrar”, 2009

Bidrog till restaureringen

 I början på maj 1885 bidrog Uppsala studentkår till två konserter i Stockholm och beslut togs att kassan skulle gå till restaureringen av Uppsala domkyrka. Själva restaureringen var nödvändigt vid denna tidpunkt och skulle vara fullbordat drygt tio år senare. Det var arkitekten Helge Zettervall som ledde arbetet med domkyrkan till den ser ut idag och målsättningen var att domkyrkan skulle få en fransk förebild.
Restaureringen pågick mellan 1885-93!!!

Källor: 

Bebyggelseregistret, Riksantikvarieämbetet
”Norstedts uppslagsbok”, 2003
Tidningen Upsala 7 maj 1885

Etiketter m m

 Just nu håller man på med att sätta etiketter på det som man har skrivit och någonting som det började med för att sedan upphöra. Det är ett projekt som kommer att vara ett tag framöver och som kommer att fortskrida även med de nya inläggen. Ett inlägg kan ha en eller flera etiketter eller”tags” och vissa av dem är lite svåra att placeras i en speciell etikett (även de som har de etiketter som egentligen inte passar in). Kortare notiser om bloggen och övriga händelser kommer att fortsätta att skrivas som meddelanden som publiceras i den ”låsta” nyhetsarkivet på högersidan.

onsdag 11 januari 2023

Hotell Knaust

Hotell Knaust i Sundsvall är berömd för sin trappa och förekommer även i kulturhistoriska böcker samt i konstvetenskapliga handlingar. Staden råkade ut för en förödande brand 1888 och tre år senare stod hotellet färdigt. Om själva kan man söka efter på Runeberg eftersom Sundsvalls Tidning finns inlagt för detta år.