Ca tre kilometer från Uppsala Norra ligger Ekebybruk och p g a Uppsala-Enköpings järnvägs tillkomst 1912 så fick tegelbruket normalspårförbindelse. Stationen hade ett rundspår på 275 meter och ett stickspår på 55 meter med lastkaj. Stationen hade också två stickspår till både tegelbruket och kalkfabriken. Stickspåren lades ner tillsammans med övrigt järnvägstrafik 1978 och revs upp i början av 1980-talet.
tisdag 31 augusti 2021
Ekebybruks järnvägsstation
Frimärkssamlingar
Grosshandlaren H Lichtenstein i Stockholm gjorde i början av 1896 iallafall två större köp av frimärkssamlingar. Han köpte först en samling på 20 000 frimärken och i början på mars en frimärkssamling av doktor Astley som innehöll 9 000 frimärken varav flera s k rariteter. En del av dessa frimärken hade ett på drygt 500 kronor och denna samling kostade grosshandlaren 18 000 kr (en krona i dagens penningvärde var värt drygt 60 på den tiden). Denna grosshandlare var också medlem i den svenska turistföreningen.
Malmbrytningen i Herräng
Malmproduktionen på Herrängs malmsfältet och inklusive Lappgruvan var ungefär 2,5 miljoner ton järnmalm mellan 1833-1962. Det bröts även mindre antal av zink- och kopparmalmer som utvanns igenom flotationsanriktning under såväl 1940-talet som 1950-talen. Men järngruvorna har anor sedan 1500-talet och driften har dock inte gått hela tiden, liksom det har också varit några ägarbyten. Under 1870-talet stod Herrängs gruvbolag som ägare och 1878 lades driften ner p g a låga malmpriser. År 1889 bildades Herräng Gruf AB som sedan upplöstes för att återigen rekonstrukteras 1910. Inom själva malmfältet fanns det flera gruvor som bröts i olika omfattningar och tidsperioder. Den äldsta är Kuggvassgruvorna som började att brytas redan 1574. Glittergruvan bröts inom 50x40 meter stort område och den är 83 meter djup vars hål är helt vattenfylld, slutligen Gustavsgruvan som började att brytas under 1700-talet.
lördag 21 augusti 2021
Liverpool gjorde sju mål mot United
Wrens assitent
Den brittiske arkitekten Nickolas Harksmoor levde mellan 1661-1736 var under många år assitent åt den berömde arkitekten Christopher Wren. Han hjälpte Wren med att rita och bygga många kyrkor i London och var också i en stor del bakom St Pauls Catheral i den brittiska huvudstaden. Denna kyrka förstördes under den stora stadsbranden 1666. Han var också medarkitekt tillsammans med John Vagbough av Castle Howard och Blenheim Palace samt de västra tornen till Westminster Abbey. Enligt Glancy utvecklade Wren, Vanbough och Hawksmoor en egen stil som även gav utslag utanför de brittiska öarna. Även i USA gav trion uttryck och stora delar av världen har deras stil anammats.
måndag 2 augusti 2021
Notiser
Okända motorloket i Ekeberg
Enligt de loklistor som finns på Industribaneföreningens hemsida så finns det 26 motorlok av okänd tillverkning i Södermanland. Loket på Ekebergsmossen tillverkades troligen före 1919 och körde på torvmossen från 1918 och ungefär fem år framåt i tiden. Loket var antagligen fotogendriven och spårvidden var på 600 mm. Brytningen på mossen upphörde vid mitten av 1920-talet.