torsdag 3 juli 2025

Jästfabriken i Rotebro

En jästfabrik som anlades i en ort som numera är en förort i Stockholm under åren 1892-93. Fabriken anlades av Stockholms Norra Jäst AB som bildades 1883 och detta skedde på egendomen Sollentunaholm i Rotebro. Fabriken blev en del av Svenska jästfabriken 1910 och efter ett par turer så anlades en ny fabrik 1980 som är det enda i sitt enligt källan. Ett halvt kilometer långt normalspårigt sidospår anlades från järnvägsstationen i Rotebro 1893 och i början var det hästar som drog vagnarna. Ett nytillverkat ackumulatorlok anskaffades 1920 från ASEA i Västerås och loket drogs av ASEA-motor på 13 hästkrafter, spåret används ännu. Men ASEA-loket skrotades någon gång under 1960-talet och det var under samma veva som SJ började att trafikera sidospåret med sina egna lok.

Källa: Mats Freding, ”Industrilok i Uppland”, 1991

måndag 30 juni 2025

Resande supportrar

 

Arsenals supportrar på resa till Huddersfield för att möta Grimsby Town i semifinalen i FA-cupen och idag kallats det för arrangerade supporterresor. Stationen är Kings Cross den 21 mars 1936 och Arsenal vann med det enda målet av Ray Bowden. Bilden finns i Phil Soars bok ””Official history—-Arsenal. Klubben vann också finalen på Wembley mot Sheffield United med samma siffror och målet gjordes av Ted Drake.


Tjuvaktiga barn

 Så löd rubriken i tidningen Upsala den 21 augusti 1894

Fem gossar, 8 och 9 år gamla, hafva idag varit inställda i polisen för tillgrepp af kaniner, jernskrot m m. Gossarne erhöllo sträng varning och torde, om de ånyo beträdas med tjufnad, blifva intagna å korrektionsanstalt.

Stölder som mindre barn var inblandade i var förstås ingen ovanlighet även under detta sekel.

(Tidigare publicerat)

Fornborgen i Husby-Långhundra

 I Husby-Långhundra socken i Uppland finns förutom fornborgen Broborg även en annan fornborg om man åker in till byn Hönsgärde och svänger in mot det berömda gravfältet strax öster om byn. Man åker på en liten byväg och förbi ett par kraftledningar och efter lite tag så kommer man fram till ett skogsparti på höger sida. Fornborgen ligger på en höjd mellan 25-40 meter ovanför havsytan och är i storleken 220x70 meter, bestående av en stenmur som sträcker sig mer eller mindre runtom.


Källa: Fornlämningsregistret; Husby-Långhundra nr 193

Källnot: Se även denna notis:

Akter om Getåolyckan

 I förra månaden skrev jag om Getåolyckan som krävde officiellt 41 människors liv och är den svåraste tågolyckan i Sverige. Den 11 april 1919 behandlade civildepartementet om att utbetala ersättning till A Zvennerstedt när denna person skulle begrava två av sina anhöriga. Samma dag var också följande akt;


Ang. bemyndigande för järnvägsstyrelsen att till maskinisten P. W. Peterson utbetala viss ersättning i anledning av hans sons död vid järnvägsolyckan i Getå m.m. 

Det var fyra olika akter som behandlades på Civildepartementet under våren 1919 om utbetalning av ersättning angående begravningar för Getåkatastrofens offer.

Källa: Svarskatalogen, "Konselj"

Mutbrottet 1913

 Den 29 november 1913 skulle West Bromwich möta Everton på bortaplan och den berömde backen i klubben som hette Jesse Pennington skulle få 55 pund för att hans klubb inte skulle vinna matchen. Fast Pennington var lojal mot sin klubb, han meddelade detta till dem och syndaren kunde gripas samt försättas i fängelse i fem månader. Pennington spelade 435 ligamatcher för West Bromwich utan att göra något mål för dem mellan 1902-22, vann ligatiteln med klubben 1920 och spelade 25 landskamper för England.


Källa: AFS; "Today in football"

(Tidigare publicerat)