lördag 1 augusti 2015

Barnsleys cuptriumf

Barnsley vann FA-cupen 1912 genom att vinna med matchens mål mot West Bromwich i omspelet sedan den första matchen hade slutat mållöst. Båda finallagen var oförändrade i omspelet och Barnsley spelade då i gamla division 2 (två divisioner på den tiden), blev då 6:a med 42 poäng (38 matcher) medan West Bromwich slutade 9:a i division 1.

Källa: Phil Soar, "The Hamlyn´s A-Z of British football records", Twickenham", 1984

Stockholmskamraterna skrällde

IFK Stockholm vann med matchens enda mål i bortamatchen mot Broberg den 19 december 1965 och målet gjordes av Håkan Gladh i den 70:e matchminuten. Broberg var en av Sveriges bättre bandyklubbar under detta decennium.

Källa: Idrottsbladet 20 december 1965

Biskopskulla prästgård

Prästgården i Biskopskulla socken har medeltida ursprung medan den nuvarande är från mitten av 1700-talet. I början av 1900-talet upptäckte man att det fanns arsenik i själva byggnaden.

Källor:

Egen samling
"Mälarvik och skogsbygd", Uppsala, 1993

Sjövägen mellan Uppsala och Stockholm

Ångbåtstrafiken mellan Uppsala-Stockholm inleddes 1822, år 1849 kom det första propellerfartyget och det sista ångbåten gick 1939.

Källa: Anders Johnsson, "Fånga platsen", 2008

måndag 27 juli 2015

Olycka med pilbåge

Enligt källan var pilbågsskjutning populärt hos ungdomar även under mitten av 1800-talet. Genom oförsiktighet så en pojke i Vänersborgstrakten att träffa en annan pojke i ögat med en pil. Pojken var tvungen att bli opererat på sjukhus och ändå blev han blind på det olyckliga ögat. Hur det gick för den andra pojken framkom inte i notisen, denna händelse utspelades den 28 april 1859.

Källa: Göteborgsposten 30 april 1859

Kuggningar

Till folkskoleseminariet i Kalmar ansökte 110 personer till läsåret 1895-96 och endast 36 av de sökande lyckades genomföra examen, det meddelade Södermanlands Läns Tidning den 5 september 1895.

"Prins August"

Det är Sveriges äldsta kvarvarande ånglok och inom denna grupp tillverkade det 45 exemplar. Detta ånglok tillverkades 1856 på Beyer & Peacock Co i Manchester i England som var en av de mest ansedda av de brittiska tillverkarna fram till sekelskiftet. Sex lok levererades till Statens Järnvägar 1856 varav tre till Södra stambanan som liksom den västra öppnade sina första etapper under detta år. De lok som levererades till Södra Stambanan fick namnen efter de tre prinsarna Carl, Oscar och August. när dessa två stambanor blev förenade kom de under samma lokserie(littera). Litterasytemet i Sverige infördes 1876 och då fick de 45 loken litteran B, senare Bb p g a ett pannbyte och Prins August gick i trafik till 1905 när avställningen ägde rum i avvaktan på järnvägsmuseum, detta lok finns på järnvägsmuseet i Gävle.

Källor:

"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Gävle, 2004
"Järnvägsdata", 1999
steamindex.org