måndag 2 augusti 2021

Okända motorloket i Ekeberg

 Enligt de loklistor som finns på Industribaneföreningens hemsida så finns det 26 motorlok av okänd tillverkning i Södermanland. Loket på Ekebergsmossen tillverkades troligen före 1919 och körde på torvmossen från 1918 och ungefär fem år framåt i tiden. Loket var antagligen fotogendriven och spårvidden var på 600 mm. Brytningen på mossen upphörde vid mitten av 1920-talet.

Källor.

"Industrilok i Södermanland", 1982
Priedits Janis, "Loklista över okända motorlok", 2017

Endast ånglok i Dylta

 Detta kalkbruk anlades vid vägen mellan Hovsta och Dylta i Närke och detta hände 1923. Bruket höll igång till mitten av 1970-talet och bruket hade åtta ånglok, samtliga var tillverkade av Orenstein & Koppel i trakten av Berlin. Bruket ägdes av Strå kalkbruk i Stockholm och banan hade också ett stickspår till Kvinnestadtorp (senare Damsäter). Ångloken hade axelföljden B (två drivhjul), de tillverkades mellan 1913-36 (samtliga är skrotade). De enda som endast tjänstgjorde på bruket var dels ett lok som tillverkades 1924 med numret 10135 och dels ett som tillverkades 1927 med numret 11397, dessa skrotades 1957 och respektive 1961. De andra loken tjänstgjorde någon annanstans innan de kom till Dylta bruk.

Källor:

"Industrilok i Närke", 1980
Karlsson Lars-Olov, "Ånglok vid Sveriges industrier", 2015

Anmärkningsvärda dödsfall

 Det finns fall där personen har dött på ett mer eller mindre anmärkningsvärt sätt. I denna notis tas det upp tre olika fall från början av 1900-talet.
Påsken 1901: Påskfirandet för en 19-årig man i Fässberg utanför Göteborg slutade med döden. Han blev redlöst berusat och hade blivit släpat av sin dryckeskamrater. Kamraterna lämnade honom i ett uthus inte långt ifrån hans föräldrarhem och då var under tiden som de försökte underrätta föräldrarna som 19-åringen dog i uthuset.
Månadsskiftet juni/juli 1904: En 22-årig man som studerade vid Uppsala Universitet mellan 1899-1903 och var anställt som notarie hos häradshövdingen i Orsa i Dalarna. Han sprang till järnvägsstationen i Orsa för att lämna post till tåget som skulle avgå. Han segnade dock ner på vägen dit och dog kort tid strax efter.
2 juli 1908: En plåtslagare ramlade ner från taket på en villa med två våningar i Enebybergs villastad i Danderyds socken. Han fick krosskador på huvudet vid fallet och man satte honom i ett åkdon för färd till en läkare. På vägen dit så skrämdes hästarna som drog åkdonet av en mötande automobil så skäcklarna till vagnen gick av. En ambulansvagn kom till platsen och vid ankomsten till Serafimerlasarettet var mannen död.

Källor:

Södermanlands läns tidning 15 april 1901
Uppsala Nya Tidning 2 juli 1904 och 4 juli 1908

Iver Johnsons revolver

 Vapensmeden Iver Johnson höll till i Fitchburg i den amerikanska delstaten Massachuetts och började delvis i smyg att lansera sin revolver i början av 1880-talet. Fast detta vapen började att lanseras i allt större omfattning under 1890-talet. Det är en double-action revolver med kalibern .32 med vikten på 0,4 kg.

Källor:

McNab Chris, "Skjutvapen", 20100
Miller David, "The Illustrated directory of guns", Maidstone, 2005

Hela livet i förvar

 En f d sömmerska som föddes 1860 i Madesjö socken i Kalmars län dömdes av överståthallarämbetet till två år fängelse och sex månaders straffarbete. Enligt poliskammarens rapporter var hon dock en av de mest ohjälpaste kunderna och hon hade blivit dömt vid femton tillfällen. Hon har under de senaste tjugo åren fram till källan inte haft någon anställning.

Källa: Stockholms Dagblad 20 november 1890

fredag 30 juli 2021

Målhungriga Ayr United

 Den skottska ligaklubben Ayr United gjorde 14 mål i cupen säsongen 1928-29 och då mötte de även klubbar utanför ligasystemet i början. I den första omgången besegrade de det dåvarande icke-ligaklubben Berwick Rangers på bortaplan med 9-3. I nästa omgång vann de på hemmaplan med 5-1 mot Armadale innan de åkte ur i den tredje omgången mot St Mirren med 0-2. Ayr United slutade på 16:e plats i division 1 (dåvarande högsta divisionen) medan St Mirren slutade 8:a i samma division. Men i ligan klarade däremot St Mirren inte av Ayr United som klarade 2-2 på sin hemmaplan och vann med 3-2 på bortaplan.

Källor:

Smailes Gordon, "Scottish football league records", Derby, 1995
Soar Phil & Martin Tyler, "Encyclopedia of British football", 1984

Historien om ett industrilok

 Många industrier i Sverige hade egna lok en gång i tiden och ett motorlok som tillverkades av E W Lundströms mekaniska verkstad i Limhamn 1946 med tillverkningsnummer 180. Loket kom först till Hallsbergs Tegel AB och sedan till Fritz Milenz AB i Örebro omkring 1956. Loket hade först en Calmo-motor med tjugo hästkrafter och fördes senare över till ett tegelbruk i Fjugesta. Ett motorbyte ägde rum 1957 till en Volvomotor och användes i drygt tio år i Fjugesta, loket skrotades 1966. Företaget tillverkade ett 30-tal kända motorlok i Sverige mellan 1937-49 och de flesta med spårvidden 600 mm.

Källor:

"Industrilok i Närke", 1981
Priedits Janis, "EWL:s loklista", Industribaneföreningen, 2010