Enligt de loklistor som finns på Industribaneföreningens hemsida så finns det 26 motorlok av okänd tillverkning i Södermanland. Loket på Ekebergsmossen tillverkades troligen före 1919 och körde på torvmossen från 1918 och ungefär fem år framåt i tiden. Loket var antagligen fotogendriven och spårvidden var på 600 mm. Brytningen på mossen upphörde vid mitten av 1920-talet.
måndag 2 augusti 2021
Okända motorloket i Ekeberg
Endast ånglok i Dylta
Anmärkningsvärda dödsfall
Iver Johnsons revolver
Vapensmeden Iver Johnson höll till i Fitchburg i den amerikanska delstaten Massachuetts och började delvis i smyg att lansera sin revolver i början av 1880-talet. Fast detta vapen började att lanseras i allt större omfattning under 1890-talet. Det är en double-action revolver med kalibern .32 med vikten på 0,4 kg.
Hela livet i förvar
En f d sömmerska som föddes 1860 i Madesjö socken i Kalmars län dömdes av överståthallarämbetet till två år fängelse och sex månaders straffarbete. Enligt poliskammarens rapporter var hon dock en av de mest ohjälpaste kunderna och hon hade blivit dömt vid femton tillfällen. Hon har under de senaste tjugo åren fram till källan inte haft någon anställning.
Källa: Stockholms Dagblad 20 november 1890
fredag 30 juli 2021
Målhungriga Ayr United
Den skottska ligaklubben Ayr United gjorde 14 mål i cupen säsongen 1928-29 och då mötte de även klubbar utanför ligasystemet i början. I den första omgången besegrade de det dåvarande icke-ligaklubben Berwick Rangers på bortaplan med 9-3. I nästa omgång vann de på hemmaplan med 5-1 mot Armadale innan de åkte ur i den tredje omgången mot St Mirren med 0-2. Ayr United slutade på 16:e plats i division 1 (dåvarande högsta divisionen) medan St Mirren slutade 8:a i samma division. Men i ligan klarade däremot St Mirren inte av Ayr United som klarade 2-2 på sin hemmaplan och vann med 3-2 på bortaplan.
Historien om ett industrilok
Många industrier i Sverige hade egna lok en gång i tiden och ett motorlok som tillverkades av E W Lundströms mekaniska verkstad i Limhamn 1946 med tillverkningsnummer 180. Loket kom först till Hallsbergs Tegel AB och sedan till Fritz Milenz AB i Örebro omkring 1956. Loket hade först en Calmo-motor med tjugo hästkrafter och fördes senare över till ett tegelbruk i Fjugesta. Ett motorbyte ägde rum 1957 till en Volvomotor och användes i drygt tio år i Fjugesta, loket skrotades 1966. Företaget tillverkade ett 30-tal kända motorlok i Sverige mellan 1937-49 och de flesta med spårvidden 600 mm.