fredag 9 november 2018

Trärälsbanor

Det var åtminstone tre järnvägar i Sverige som har haft träräls och samtliga har funnits i otillgängliga skogsrika områden i Sverige. Man byggde räls av trä och på Lidingö fanns det två bröder som hade patent på att bygga sådana träbanor. Bröderna hade sett motsvarande järnvägar i USA och på slutet av 1910-talet fick de patent att göra dessa banor som kallades för det Widegrenska stockbanesystemet.
Freding skrev;
"Fördelen med stockbanorna var att ingen terrassering behövdes utföras. Rälsen tillverkades på plats av fällda timmerstockar, vilka pallades direkt upp direkt på marken eller lades på träbockar." Bröderna Widegren visade upp sitt system för Skönviks AB och två kilometer lång trärälsbana anlades i Alby i Medelpad. Det var Gastsjön i Jämtland som var det första större projektet att tas i drift och det skedde under våren 1920. På hösten samma år färdigställdes den 4,5 km långa sträckan mellan Hyn-Spaksjön norr om Falun. Under den närmaste tiden utökades dessa två banor ytterligare med bl a 4,9 km för den sistnämnda banan. I Gastsjön utökades banan ytterligare sju kilometer och denna bana ägdes av f ö av den redan nämnda Skönviks AB (den bana i Alby sågs mera som försöksprojekt). Anledningen av att bolaget ville få bort de drygt 400 hästarna som användes innan träbanans tillkomst.
Fördelen med trärälsbanor var att det minskade transportkostnaderna med 40 procent i jämförelse med en vanlig järnväg. På både Hyn-Spaksjön och Gastsjön användes motorlok, båda hade spårvidden omkring 1,5 meter och båda hade även stockbanesystem med träbockar.
Men tyvärr fungerade det inte så bra, vissa partier av banorna murknade snabbt och på båda banorna inträffade det haverier.
I Dalarna användes två motorlok som tillverkades i Falun och det första loket där var tillverkat av delar från en Nash-Quadlastbil. Loket i Gastsjön tillverkades av Luth & Roséns Elektriska AB i Stockholm. Banan i Dalarna nedlades redan 1924 medan i Gastsjön lades driften ner två år senare. Loken i Dalarna skrotades vart eftersom medan loket i Gastsjön lastades på ett fartyg med vidare okända öden. Trärälsbanor utgjorde därmed ingen större succé i Sverige och bröderna Widegren utvecklade 1938 världens första bordshockeysspel.

Källor:

Ericson Jan, "Industribanor i Jämtland och Härjedalen", 2015
Freding Mats, "Industrijärnvägar i Dalarna", Kalmar, 1914
Järnvägsdata, 1999
Jönsson Åke, "Trärälsbanor", SmB 1/80

Olyckshändelser under 1800-talets slutskede

De hände olyckshändelser under 1800-talet i Sverige. Den 9 maj 1898 skrev Södermanlands Läns Tidning om ett par olyckshändelser med dödligt utgång. Dels var en 8-årig pojke som kvävdes av en kaffeböna i Nätra socken i Ångermanland och dels en dräng som blev sparkad av en häst att han därefter avled (obekant vilken socken).
En eldsvåda som höll på att sluta illa inträffade i juli i Norrköping och  en byggnad som tillhörde en bryggare. Detta meddelade Dagens Nyheter den 21 juli 1865 när en husvind fattade eld som gårdsfolket själva kunde släcka. Man antog att solstrålarna som hade trängt sig in igenom springarna i taket och i kombination av sågspån på golvet samt droppande olja som orsakade branden.
I juni 1895 råkade en f d Uppsalabo som då var bosatt i Växjö bli av med sin biljett som flög ut igenom kupéfönstret. Han tänkte ta fram en sak ur västfickan när även biljetten som han förvarade i samma ficka kom upp ur fickan. Det hände strax innan tåget skulle komma in till Alvesta och på denna ort fick han betala ytterligare 60 kronor (avsevärt summa på den tiden) för en tur- och returbiljett till Bollnäs. Detta meddelade tidningen Upsala den 20 juni 1895.

onsdag 31 oktober 2018

Huvudläktaren

Snart kommer huvudläktaren på Studenternas att tas bort eftersom en ny arena håller på att byggas. Denna läktare byggdes på 1940-talet och förlängdes åt sidorna i samband med när Sirius började att etablera sig i de högre divisionerna i slutet på 1960-talet.

Kaiserlautern

Det är en av de mindre städerna som har haft en klubb i tyska Bundesligan i fotboll och klubbens största seger var i tyska mästerskapet 1951 då de vann med 3-1 mot Munster i finalen. Den första säsongen av Bundesligan spelades säsongen 1963-64 och där placerades klubben bland de tre främsta när de blev 3:a efter Hamburg och Stuttgart säsongen 1978-79.

Källa: Guy Oliver, "The Guinness book of world soccer", Enfield, 1995

Udda befolkningsuppgifter

År 1910 bodde 176 personer som var födda i Yttergrans socken i Uppsala. Under samma år fanns det 237 personer i Husby-Sjutolft socken som var födda i den egna socknen. Sedan fanns det 41 personer som var födda i Litslena, 19 i Övergran och 16 i Hjälsta. År 1910 fanns det 54 personer i Uppsala som var födda i Norrköping.

Källa: Riksarkivet, databasen "Folkmängd"

FA-cupfinalen 1949

I semifinalen hade Wolverhampton slagit Manchester United med matchens enda mål på Evertons hemmaarena Goodison Park i omspelet sedan den första matchen hade slutat 1-1 på Sheffield Wednesdays arena Hillsborough. Leicester City hade slagit ut detta års mästarlag Portsmouth med 3-1 på Arsenals hemmaarena Highbury. FA-cupfinalen gick av stapeln den 30 april 1949 och Wolverhampton vann med 3-1 inför 98 970 åskådare på Wembley. Wolverhampton inledde målskyttet genom Jesse Pye i den 13:e matchminuten och samma spelare gjorde även 2-0 i den 42:a matchminuten. Leicesters walesare Mal Griffiths reducerade bakom Wolves målvakt Bert Williams i början på andra halvlek. I den 64:e matchminuten fastställde Sammy Smyth slutresultatet bakom Gordon Bradley. Det var en final som Elisabeth II var prisutdelare och som lämnade bucklan till Wolves lagkapten Billy Wright. Hon skulle bli drottning några år senare.

Källor:

Matthew Tony, "Wolves--A complete record", Derby, 1995
Soar Phil, "The Hamlyn´s book of British football records", Twickenham, 1984
Wikipedia, engelskspråkiga, "FA-cupfinal 1949"

söndag 14 oktober 2018

Om ett ånglok

När jag var i Wales i början på juni så hittade jag information om ångloket med namnet Margareth som hade kört godståg lastat med skiffer när det var aktuellt. Just nu ägs loket av Vale of Rheidol Railway och drogs ur trafik 1950, loket genomgick en revision så sent som 2015. Ångloket byggdes av Hunslet Engine Company i Leeds 1894 med tillverkningsnummer 605.
Bilden är förstoringsbar.