onsdag 16 juli 2025

Kullsberg

 Kullsberg Kalkförädling AB hade sitt dagbrott som senare blev musikanläggningen Dalhalla utanför Rättvik och i Kullsberg är kalkbrytningen känd sedan 1500-talet. Det nämnda företaget startade 1898 och det var fem personer som höll i trådarna. Den södra delen av området med kalkbrytningen nyttjades av Nittsjö Tegelverks AB och där kalken användes som tillsats i själva tegeltillverkningen. Tyvärr råkade detta tegelbruk ut för ekonomiska svårigheter och köptes då upp av Kullsberg, på Nittsjö hade en rälsbana blivit utlagt med start 1890 med spårvidden 500 mm och den totala längden på 1,2 km. Denna bana utvidgades sedan till för att trafikera en lastplats med namnet Åkernäs som låg längs med Gävle-Dala järnväg mellan Rättvik och Vikarbyn. Vagnarna drogs länge av hästar och 1924 byggdes bansystemet om för att bli anpassat till lokdrift med 600 mm spårvidd. Ytterligare ett par utbyggnader av järnvägen gjordes och banan började att läggas ner fr o m 1950, tretton år senare fanns det smärre rester kvar av järnvägen. Det användes tre ånglok och ett motorlok, av ångloken var det två stycken som tillverkades av Orenstein & Koppel i Berlin. Ett tillverkades 1924 med tillverkningsnumret 10702 som var Kullsbergs första driftlok och som blev avställt 1954 med skrotning året efter. Det andra loket från Orenstein & Koppel tillverkades 1919 med numret 9017 och köptes begagnat från Lanforsen Kraft i Uppland (tidigare presenterat), skrotades 1953. Det tredje loket tillverkades av Henschel i Kassel 1938 och användes av tyska krigsmakten i Norge, Industridiesel tog upp ett antal lok efter kriget för att sälja dem vidare till svenska intressenter. Det sista loket var ett exempel på detta och köpet skedde 1948, detta lok skrotades också 1953 när driften på Kullsberg börjades att läggas ner alltmer. Ett motorlok som tillverkades av Falköpings Gjuteri och mekaniska verkstad 1920 och köptes 1923, loket hade en bensindriven Scania-Vabis (ändrade om namnet 1969 till Saab-Scania)motor på 45 hästkrafter. Loket hade trafikerat på en bana vid Rogestorp utanför Falköping och ansåg dock vara alltför svag för trafiken på Kullsberg, skrotades 1936 för att bli kompressionsvagn.

Källor:

banvakt.se
Ericson Jan; ”Skinnklädda tofflor i helvetet”, Solna, 2005
Freding Mats, ”Industrijärnvägar i Dalarna”, Kalmar, 2014

tisdag 15 juli 2025

Notiser

Malmloppet 

Detta travlopp kördes på Skellefteås travbana mellan 1967-2010 

Dalbymästaren

Dalbymästaren var en anonym snidemästare som bl a har gjort krucifixet i Dalby kyrka i Uppland.
Källa: Carina Jakobsson, ”Beställare och finansiärer”, 2002

Västerlövstas första orgel

Västerlövsta första orgel blev färdigt 1609 med 39 pipor och var placerat på en läktare vid korets nordvägg. Denna orgel togs ner 1662 och sedan fick socknen klara sig med utan orgel i tolv år.
Källa: Åke Nisbeth, Västerlövsta kyrka”, Strängnäs, 1976

VIK:s sjutton mål

Västerås IK största seger är 17-0 mot Skinnskattebergs SK i division 3 (Centralseriens norra Västmannagruppen) den 29 oktober 1944.
Källa: Martin Alsiö, ”Hundra år med allsvensk fotboll”, 2011

Återuppförde slottet

Den danske arkitekten Thorvald Jörgensen (1867-1946) återuppförde Christianborgs slott i Köpenhamn mellan 1907-28.
Källa: Norstedts uppslagsbok, 2003

Östhammars nyckel

Östhammars nyckel sjönk 1719 i samband med rysshärjningarna och det hände vid en svår passage med ganska svåra strömmar vid kusten av Harg socken.
Källa: Fornlämningsregistret Harg 239)
(Tidigare publicerat)

Tändsticksfabriken var skuggfabrik

Under andra världskriget så hade den svenska vapenindustrin ett antal s k skuggfabriker hos andra industrier. Lidköpingspress tändsticksfabrik var skuggfabrik nummer 32.
Källa: Vapentidningen 1/1995

Soteld på Skolgatan i Uppsala

Den 6 februari 1897 drabbades fastigheten på Skolgatan 37 av en soteld som dock hann släckas av en sotare innan det blev värre.
Källa: Uppsala Nya Tidning 8 februari 1897
(Tidigare publicerat)

Låg under i halvtid

Barnsley låg under i halvtid hemma mot Fulham i den gamla division 2 den 2 oktober 1982 och kunde vända i andra halvlek. Barnsleys mål gjordes av Ian Banks 2, Ronnie Glavin och Tony Cunningham.
Källa: Rothmans Football Yearbook 1983-84

Hamrånge kyrka

Harmånge kyrka som ligger drygt 3-4 mil norr om Gävle är ingen udda kyrka och det var ganska så vanligt att sockenborna längs med Norrlands kust rev den medeltida kyrkan som den i exempelvis Harmånge. Men på sina håll behöll man den gamla kyrkan som t ex Trönö, Enånger och Alnö. Kyrkan i Harmånge invigdes 1857 och ligger ca  130 meter från den gamla som idag är en ödeskyrkogård. 

 

Hände troligen en gång

 I slutet på mars 1901 så inträffade en udda olyckshändelse på bangården i Norsholm och det skedde i samband med när en stationskarl med efternamnet råkade fastna med ett finger på vagnens namnplåt. Hans vigselring råkade fastna i namnplåten när han hoppade ner från vagnen så fingret med vigselringen slets av och blev kvar på själva vagnen.

Källa: Stockholmstidningen 1 april 1901

Järnvägsområdet i Snyten

Järnvägsstationen (Spåret från Norberg är numera museijärnväg, från Krylbo, Fagersta och Västerås) av Krylbomodell revs i Snyten 1972 och från Sveriges järnvägsstationer (Järnvägsmuseet) står det följande; Stationen anlades 1900. Tvåvånings byggnad. (Orbis II). Stationen anlades 1900. Arkitekt Folke Zettervall. Elljus 1921. Allmän trafik nedlagd i maj 1967. Stationshuset rivet 1972 (Norb.). 





Vill någon läsa mer om Snytens järnvägsstation finns det följande artikel: https://okandahandelser.blogspot.com/2024/10/snytens-jarnvagsstation.html?m=0

Historiska skyltar i Nora

 Visserligen är skyltarna svarta, men det går att läsa om man zooma upp bilderna!!!

















söndag 13 juli 2025

Division 4 (Uppland) 1986

 Det var den senaste säsongen inför en förändring i seriesystemet som inträffade vid mitten av 1980-talet och Enköpings SK gick upp till division 3 (Norra Svealand) efter en säsong i fjärdedivisionen. Av 22 matcher vann EIS 13 av matcherna och vann serien med 31 poäng och med en poäng före IF Vesta, trea kom seriens målgladaste lag som var Tierp IF (40 mål gjorde dem). Jumbon Södra Trögd hamnade efter denna säsong i division 5 (Södra Uppland) och skulle åka ner i division 6 1988 som dock bara blev en säsong. IF Vesta blev jämte EIS en klubb för division 3 medan Tierp blev 4:a i en division 4-serie tillsammans med andra uppländska lag. Några av de klubbarna som var med i division 4 (Uppland) 1986 skulle bilda en annan serie med andra uppländska lag till en ny version av division 4 (Uppland). Detta gällde förutom Tierp även lag som slutade mellan 4:a-10:a. Näst jumbon Uppsala-Näs eller UNIK skulle hamna i en division 4-serie med både uppländska och gotländska lag till nästa säsong.

Enkel tabell division 4 (Uppland) 1986

Enköpings IS
Vesta
Tierp
Upsala IF
Lagunda
Strömsberg
Gamla Uppsala
Bälinge
Danmarks IF
SK Iron
Uppsala-Näs
Södra Trögd

Källor:

Clas Glenning historiska tabeller
svenskafotbollskkubbar.se