måndag 23 december 2024

Två från Torstuna???

 Enligt databasen över sjömanshus så var två sjömän födda i uppländska socken Torstuna norr om Enköping, det var en som tillhörde Härnösands sjömanshus och det var Berta Andersson som föddes i december 1878 som var förestånderska på fartyget Aina. Hon påmönstrade på fartyget i april 1928 och var i tjänst i sex månader, hon var bosatt i Göteborg. Den andra var med i Visbys sjömanshus och mönstrade både på och av fr o m 1910-talet.


Notering; det är lite svårt att avgöra om det är samma person.

Från Svarskatalogen


Namn 
Födelsedatum 
Födelseförsamling 
Fartyg 

A.E. Jonsson
1881- -
Torstuna
Libau 


A.E. Jönsson
1881- -
Torstuna
Gladstone 


A.E. Jönsson
1881- -
Torstuna
Gladstone 


A.E. Jönsson
1881- -
Torstuna
Gladstone

(Tidigare publicerat)

lördag 21 december 2024

Notiser

Slottet i Frauenfeld

I denna lilla schweiziska stad finns ett slott från 1209-talet.
Källa: Norstedts uppslagsbok”, 2093

Zoogin som morfar

Zoogin är en av Sveriges främsta travare där även Queen L, Victory Tilly, Ego Boy och Jaded m fl ingår, han föddes 1990, vann 51 av 96 starter och blev far till 221 travare i Sverige. Han är morfar till 94 travare och den mest ffsmgångsrikaste var Super Zantos med nästan tre miljoner intjänande kronor.
Källa: blodbanken.nu

Ängsfors snickerifabrik

Strax söder om Jönköping öppnades en snickerifabrik i Ängsfors 1895 och som hade en järnväg med spårvidden 600 mm, själva järnvägen revs i början på 1970-talet.
Källa: Janis Priedits, ”Industribanor i Småland”, del 26, ÖSJ-Bladet 3-4 2002

Köpet av Lingonbacka

I november 1877 så gick ägandet av Lingonbacka pappersbruk över till grosshandlaren A B Södermark för 95 000 kronor och drygt två år senare brann pappersbruket ner till grunden. Lingonbacka som tillhör Järlåsa socken i Uppland och där finns det rester kvar av pappersbruket som omfattar 200x200 meter.
Källor:
Dagens Nyheter 28 november 1877
Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet

Brommapojkarnas dominans

Säsongen 1981 vann Brommapojkarna 18 av 22 matcher i division 3 (Norra Svealand) och gjorde 94 mål, men föll i kvalet mot Hudiksvall ABK.
Källor:
Egen samling
”Svenska fotbollsförbundets jubeliumsbok 1904-2004”, 2004

Stationer på Faringe-Gimo järnväg

Järnvägen mellan Faringe och Gimo hade spårvidden 891 mm och var 32 kilometer långt. Stationer längs med linjen var Faringe, Edlinge 6 (från nu kilometer),  Upplands-Tuna 13, Alunda 18, Haberga 20, Vettsta 27 och Gimo 32.
Den första bandelen som revs var mellan Gimo-Alunda 1971 och den andra bandelen året efter. Denna järnväg öppnades för allmän trafik i oktober 1921 sedan byggtiden hade varat i fyra år.
Källor:
historiskt.nu
”Järnvägsdata med driftplatser”, 2009

Svenska kanaler

Några snläggningsår med svenska kanaler, Dalslands kanal 1869, Hammarbysleden 1929, Kinda kanal 1871, Lindö kanal 1902 och Tismare kanal 1915.
Källa: Faktakalendern 2007

Asiatiska luntlåspistoler

Medan europeiska vapensmeder övergick att tillverka pistoler med flint- och hjullås så fortsatte vapensmeder i Asien att tillverka med luntlås eftersom dessa var billigare.
Källa: Roger Ford m fl, ”Den stora boken om vapen”, 2010

Barnsley i olika divisioner

Barnsley har bara en säsong i den högsta divisionen och det var säsongen 1998-99 och däremot har klubben rekordet med flest säsonger i näst högsta divisionen. Klubben har 78 säsonger och den längsta sviten var mellan 1898-1932 (klubben kom med i ligan 1897), de som kommer närmast efter Barnsley är Leicester City med 63 samt Hull City 61- På den tredje nivån har det blivit 26 och den fjärde som bildades 1958 efter en ihopslagning av de två division-3 divisioner; 10.
Källor:
rsssf.com

Utbyggnaden av Spånga kyrka

Spånga kyrka byggdes någon gång under 1200-talet och drygt 200 år senare byggdes den ut åt öster, kyrkan blev då dubbelt så lång.
Källa: Ingegerd Hansson, ”Spånga kyrka”, Upplands kyrkor III, Uppsala, 1951

Lokal orgelbygge

År 1960 fick Knivsta kyrka i Uppland en orgel av Åkerman & Lunds orgelbyggare i själva samhället ett par kilometer norrut.
Källa: Ann-Marie Karlsson, ”Knivsta kyrka”, Katrineholm, 1985

Sveriges minsta färja

Sveriges minsta färja heter Lina och har gått i trafik i Töreboda över Göta kanal sedan 1919. Det var den pensionerade lokföraren Oskar Lindhult som drog igång trafiken som drogs för land med restiden på 20 sekunder.
Källor:
Johnsson Anders, ”Fånga platsen”, 2008
Olausson Mats & Åsa, ”Upptäck Sverige”, 2008

Plymouths åttor

Plymouth Argyle har vunnit två ligamatcher med 8-1, dels mot Millwall i gamla division 2 den 12 januari 1932 och dels mot Hartlepool United i nya division 2 den 7 maj 1994.
Källa: Rothmans Football Yearbook 1994-95

Kreaturexport

Sverige förde bara 0,5 % av sin kreatursstock under tidsperioden 1738-40 och den totala exporten var under denna tidsperiod obetydligt. Fr o m 1740-talet till mitten av 1760-talet var exporten av kor endast 0,1 % av den totala exporten för att sedan vara nära noll. Sverige var inget exportland när det gällde levande djur.
Källa: Eli Heckscher, ”Sveriges ekonomiska historia”, 2,1, Stockholm, 1949

Målgörare och i utvisningsbåset 

Den välkända bandyspelaren Bernt Bempa Ericsson gjorde både ett mål och satt i utvisningsbåset vid två tillfällen när hans Falun mötte Västanfors i bandyns högsta serie den 20 januari 1963, matchen slutade 3-3.
Källor: 
Idrottsbladet nr 9, 21 januari 1963

Tranmere gjorde sju 1921

Tranmere Rovers vann med 7-0 hemma mot Rochdale på Prenton Park i division 3 (Norra) den 15 oktober 1921 och Charlie Cunningham gjorde fyra av målen.

Dragsmarks folkmängd 1775

År 1775 hade denna socknen i Bohuslän 167 invånare och 17 hushåll.
Källa: Folkmängdsrapporter, Tabellverket 

söndag 15 december 2024

När Sheffield United spöade Bolton 1902

 På annandags jul 1902 så var Sheffield United målfarliga mot bortaelvan i Bolton och matchen spelades inför 21 806 åskådare på Bramall Lane. Det var två tvåmålsskyttar i matchen som var Alf Common och Walter Bennett samt gjorde Boltons målvakt Dai Davies ett självmål i matchen. Bert Lipsham som var vänsterytter i United och Herbert Chapman (senare framgångsrik manager i Huddersfield och Arsenal) gjorde varsitt mål i matchen medan Laurie Bell gjorde tröstmålet på hemmakeepern Bill Foulke (en av de tyngsta i ligans historia). Av matcher i den högsta divisionen under denna dag så var denna match målrikaste och de övriga matcherna blev det som mest två mål i. Sheffield United låg vid dagsläget på tredjeplats medan Bolton låg sist i gamla division 1.

Källa: Egen samling

Källnot: http://www.englishfootballleaguetables.co.uk/season/S1902-03/1902-12-26.html

Antalet mördade 1751-73

 Mellan åren 1751-73 så mördades 396 personer i Sverige som var fördelat på 232 män och 114 kvinnor. Flest mord ägde rum i Närke & Värmland 50 i följd av Stockholms stad med 41 mördade personer, Malmöhus 25 och fyra län med 17 mördade personer. Det var 33 män som blev mördade i Närke & Värmland som även toppade med morden på kvinnorna med 17 individer. Det var också ett län som hade fler kvinnomord än män och det var i Blekinge 7 (fem män blev mördade). 

Källa: Hans Gahn, ”Mortalstatitiska uppgifter i frihetstidens tabellverk”, Uppsala, 1915

lördag 14 december 2024

Från banorna

 För mer information se tidigare sammanställningar inom denna tagg.

NYGÄRDE

Det var ett tegelbruk utanför Kalmar som hade spårförbindelse med Smedby järnvägsstation som låg innan förstatligande längs med Kalmars järnvägar. Själva bruket lades efter en brand 1953 och på platsen finns det en skrotfirma.

ÖCKERÖ

På denna ö etablerade företaget AB Delfin som 1890 beställde axlar, hjul och lager till ett 20 tal vagnar och syftet var att tillverka fiskguano och andra produkter av fisk. Dessa varor beställdes från Arboga Mekaniska Verkstad och verksamheten hade dragits igång 1887, likvidationen skedde dock 1900.

BORKHULT

Cellulosafabriken var igång mellan 1872-1904 och en hästbana gick mellan sjöarna Yxningen och Såken. En relativt okänd industribana i Östergötland.

EBBEMÅLA

Själva torvströfabriken brann ner för ett 20-tal år sedan och i lokstallet står loket som tillverkades av Linköpings Mekaniska Verkstad omkring 1940 finns fortfarande kvar för att beskåda.

KÖLJA

En annan torvströfabrik i Blekinge som fanns utsatt på en ekonomisk karta från omkring år 1920 och en bana på 400 meter fanns också utsatt mellan fabriken och Blekinge Kustbanor. 

PITEÅ

Koler ångsåg hade enligt 67 järnvägsvagnar 1931,

HOL

Tolv kilometer från Alingsås och den sträckan av Västra Stambanan som går mellan Alingsås-Vårgårda fanns en gång i tiden en förbindelse till Hols grusgrop. Driftplatsen inrättades 1926 och mitten på 1970-talet togs den bort. Själva grustäkten ligger cirka 1,6 km söder om stambanan och gamla banvallen är också synlig från luften närmast grustäkten. Stickspåret var också uppställningsplats för järnvägsvagnar.

LÄTTINGE

I Ornö socken i Södermanland låg en gång i tiden LÄTTINGE Såg & Kvarn och fanns enligt uppgift 1911-12 och 1929. Spår drift fanns antagligen på platsen.

ÄMHAGEN

Ett mindre torvströfabrik i Småland (en av otaliga som har funnits och finns i detta landskap) och som anlades 1935, efter 1965 endast sporadiskt och numera verka allt vara borta, en kort bana med 600 mm spårvidd fanns.




Minnesmärket på ön Koffsan

Sjön Ekoln i Uppland har några småöar och en av dem är ön Koffsan som ligger inom Dalby socken. En liten lägesbeskrivning; ön ligger cirka 410 meter sydost syd om Ängsberget som ligger vid stranden av Ekoln och denna plats ligger 11/2 kilometer från landsvägen mellan Dalby och Västeråker vid Hässle. Själva Koffsan är ungefär 99x65 stort och det enda fornlämningen är ett minnesmärke. Själva minnesmärket finns på den östra sidan av den skogsklädda ön och det är en inskription på själva stenblocket, där det står ”RAPPA MÅNS MÅNSONS TROGNA HUND”. Denna inskription är daterat till 1846 och enligt den lokala traditionen så var det en husbonde som förliste vid ön medan hans hund klarade sig genom att simma och ta sig upp på ön. Hunden vägrade att lämna ön och den svält helt enkelt ihjäl. Var denna man egentligen hörde hemma är i dagsläget inte känt.

Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet

torsdag 12 december 2024

Olika sorters bilar

 I denna artikel kommer några bilmärken att behandlats kortfattat och förvisso har jag själv om olika bilar. Men det finns bilmärken som också är lite ovanligare slaget även om skribenten känner till en del märken. Tycker själv att diskutera om bilar är ibland personligt eftersom folk minns kanske sina egna bilar. Annars tillhör ju en del av teknikhistoria. I presentationen nedanför redovisas antingen ”hela bilmärket” eller bara högst ett par modeller av ett bilmärke, själva bilmärket är i fet stil.
Här kommer det att presentera några bilmärken;
Stoll: I Tyskland byggde karossfirman Stoll en Volkswagen typ 1 till en coupe 1952 och motorn var på 1 131 cc med 25 hästkrafter. Denna bil finns på Volkswagens egna museum och finns också som en modell i skala 1:43.
Spyker: Det är ett märke från Nederländerna och modellen som redovisas här är den modell som lanserades 1905. Denna modell kallades för 12/18 HP Double Phaentom och motorn var på 2 544 cc. Bröderna Spyker hade börjat tillverkat bilar redan 1900 och lanserade några modeller till varav en fyrhjulsdriven.
Pegaso: Spanska Pegaso tillverkade hälften av de 84 karosser som tillverkades mellan 1951-57 från den italienska Touring. Det var ett avancerat bygge eftersom materialet var av aluminium.
Triumph: I denna presentation läggs tonvikten på Triumph Spitfire som liksom MGB och Austin Healey var välkända samt omtyckta bilmärken under 1960-talet. Spitfire lanserades på bilsalongen i London 1962 och motorn är en rak fyrcylindrig motor med toppventiler på 63 hästkrafter. Av märket Triumph Spitfire så tillverkades 314 332 exemplar fram till 1980.
Kaiser: Den amerikanska skeppsbyggaren Henry Kaiser började alltmer att tillverka bilar efter kriget och ett typexempel var Kaiser Darrin från 1954 med rak sexa på 2 641 cc. Henry J Kaiser försökte liksom andra att utmana Detroits store biltillverkare Henry Ford och det var endast misslyckande hos de andra. Men Kaiser försökte och lyckades att hänga sig kvar på en snör tråd. Det ovannämnda Kaiser Darrin var den egentliga sista storsatsningen och nästa år var det den sista modellen varav de flesta bilarna såldes i Argentina och där Kaiser fick en efterföljare som varade i sju år under namnet Carabela.
Maybach: Syftet med detta bilmärke var att den skulle vara mer som en lyxbil än Mercedes Benz. Detta bilmärke lanserades 1909 av William Maybach och produktionen kom igång först 1921. Ett fåtal Maybach-bilar tillverkades efter andra världskriget.
Rosengart: I Sverige finns bara ett fåtal exemplen av detta märke som har ett museum (såvitt vad skribenten känner till) med bilar med detta märke i tyska Bedburg-Rath. Själva upphovsmannen till detta märke hette Lucien Rosengart som först tillverkade mopeder och sedan från slutet av 1920-talet så blev det ett eget bilmärke, en epok som skulle vara fram till 1950-talet. Dessa hade från början 4-cylindriga motor och 1932 kom det en liten sexa.

Det är bara några exemplar av de märken som har tillverkats och lägger man till modellerna/versionerna blir det ytterligare ett antal olika sorters bilar. 

Källor:

”Boken om bilar”, 2022 (svensk version)
Harding Antony, ”Bilar (svensk version)”, 1990
Nostalgia: Spridda nummer
Vi Bilägare: Spridda nummer