tisdag 9 november 2021
En udda person avliden
På morgonen den 16 april 1900 påträffades en äldre man död i Fyrisån i Uppsala sedan han hade flutit igenom fallet vid nuvarande Islandsbron. Det var Anders Petter Film som föddes 1825 och varit försvunnen sedan december 1899. Från tidningen Upsala gick det att läsa; Film var i lifstiden i Upsala en allmänt känd personlighet. Hvarje sommarmorgon satt han i åkanten nedanför Flustret och metade. Nästan alla kände igen honom till utseende, men de flesta hade icke aning om hans sorgliga lefnadshistoria. Enligt notisen kände många inte till hans kriminella förflutet och han satt redan som ung antingen i fängelset eller under förvaring. Sammanlagt hade han suttit i 30 år bakom "lås och bom".
Källa: Tidningen Upsala 17 april 1900
Etiketter:
Personhistoria,
stadshistoria,
Uppland
Det tragiska svartsjukedramat i Simtuna 1894
Tisdagen den 7 augusti 1894 inträffade en tragisk händelse i Simtuna socken och närmare bestämt i Råby. Det var drängen Gustav Andersson som innerst inne var kär i pigan Anna Carlsson och eftersom han tyckte att hon visade ett avvikande beteende och bestämde sig för att besöka henne på gården där hon tjänade.
Från Tidningen Upsala 9 augusti 1894
Andersson hade någon tid tyckt sig finna att fästmön ådrog sig för honom. Han blef grubblande och tungsint samt deltog ej i arbetet. I måndags (6 augusti) köpte han genom annan person en revolver i Enköping, men fann den för liten och bytte mot en större under nästa dag.
Det var på tisdagskvällen som han kom till gården där Anna tjänstgjorde som piga. När Gustav Andersson kom fram träffade han på en yngre kvinna som fästmön brukade dela rum med. Till den yngre kvinnan hade han sagt att på morgonen skulle två lik hittas i sovkammaren. När Gustav och Anna gick upp till sovkammaren så dröjde det inte lång stund innan ett skott avlossades mot kvinnans bröst. Hon rusade då upp från soffan och mannen avlossade då ett ytterligare skott som gick in under armen, fästmön segnade då ner på golvet. Gustav Andersson såg vad som hände och utgick ifrån att hans fästmö var död, han tog då livet av sig.
Nu vet man inte idag vad han hade för tankar och uppenbarligen ville han inte att hon skulle få en annan fästman än honom själv. När skotten brändes av så hade paret och barnen i huset redan lagt sig eftersom landsbygdsbefolkningen brukade lägga sig tidigt. De väcktes av skotten och fann henne omtöcknat på knä. Hon fördes till sjukhuset i Västerås eftersom hon hade fallit i medvetslöshet. Enligt rapporteringen från dagspressen var hon mycket klen. Enligt ett telegram som inkom den 9 augusti så kämpade hon fortfarande för sitt liv och ett av skotten hade dessutom trängt sig in i underlivet. Båda var då 23 år gamla. Hon fick lämna lasarettet i slutet på oktober utan att kulorna kunde plockas ut och trots att hon var nedsatt så var hon då utan fara.
Källa: Tidningen Upsala 9/8-1894, 15/8-1894 och 23/10-1894
torsdag 4 november 2021
Mindre järnvägarna i Alaska
Från en cachad sida hittade jag en lista över de mindre järnvägarna i Alaska med inklusive det nordvästra hörnet av Kanada och ett flertal av dessa var industribanor. Ett litet urval av dessa kommer nedan och hela listan finns bland annat inom mina egna ägor. Flera av dessa järnvägar kom inte längre än planeringen på skrivbordet.
Akron Stirling and Northern Railroad Company: Enda noteringen var februari 1900, företaget hade sitt säte i Colorado och denna järnväg hade tänkt att gå mellan Valdes-Eagle.
Alaska Central Railroad: Maj 1898, en planerad linje mellan Prince William Sound till Yukon River. Denna järnväg "återuppstod" 1901 och en linje byggdes mellan Seward och Lock Inlet (december 1907). Denna järnväg såldes 1915 till Alaska Railroad.
Alaska Coal and Coke Company: En drygt 16 km lång järnväg som man ansökte på i januari 1903 mellan Yukon River-California Creek.
Alaska-Juneau Gold Mine Railroad: En drygt 11,2 km lång järnväg som blev färdigt 1911 och trafiken var igång till 1944 då gruvnäringen upphörde.
Alaska Marble & Pulb Company: En kort järnväg som var igång omkring 1905 på ön Prince of Wales Island.
Apollo Consolidatet Mine Company: En smalspårig järngäv som anlades 1897 på Unga Island och blev övergiven omkring 1917.
British Colombia and Alaska Railway Company: Anlagt 1910 för att gå i sträckning mellan Vancouver och Lytton samt Telegraph Creek och Teslin Lake, upplöst mitten på 1920-talet.
Canadian Yukon Railway: Ett annat av de storslagna projekt som var igång vid det förra sekelskiftet och syftet var att förbinda Klondykes välkända guldfyndighet med det övriga Kanada (Edmonton) med förgreningar in i Alaska.
Chilkoot Pass and Summit Railroad Company: Blev lanserat av en grupp näringsidkare i mitten av 1880-talet och dessa var från Juneau och Sitka. Det blev inte av med denna järnväg p g a ovilja hos vissa personer.
Coal Creek Coal Company Railway: Det var en järnväg ungerfär 82 km nedströms från Darwin City och det var en ca två mil lång bredspårig järnväg som byggdes 1903 mellan Yukon River till en gruva. Efter ett par ägarbyten lades järnvägen ner 1918.
Cook Inlet Coal Field Company: Blev anlagt 1900 och det var en drygt 13,6 km lång järnväg mellan Homer-Homer Spit i södra Alaska, nedlagt 1907.
Goulding Railroad blev möjligen byggt på Chicago Island.
Kafalla Coal Company Railroad: Denna järnväg fraktade man kol mellan 1902-08.
Klondyke Mining Railway: Ansökt 1898 efter har blivit finansierat av Dawson Grand Forks & Stewart River Railway Company, mellan 1905-06 anlades fem mil lång smalspårigt järnväg mellan Dawson-Sulphur Springs, denna järnväg nedlades 1913.
Pacific Northern and Eastern Railway: En järnväg som anlades 1903 för att förbinda sjöarna Atlin och Teslin med Hazelton, upplöst 1926.
Pine Creek Flume Company: var aktuellt i planeringen 1897 för att anlägga "spårvägar=tramway" i guldgruvorna i Atlin.
Rush and Brown Copper Mine Railroad: Var igång mellan ca 1905-08 och det var en drygt 4,5 km lång smalspårig järnväg som var utlagt på Kasnan-halvön (Prince of the Wales Island).
Tanana Miles Railway: En smalspårig järnväg planerades 1903 för att införlivats med guldgruvorna i Tanana. Nästa år anlades 72 km lång smalspårig järnväg mellan Fairbanks-Chenai, 1906 namnändrat till Tanana Valley Railroad och 1917 sålt till Alaska Railroad samt spårändrat till standardspårvidd.
Trans-Alaska Railroad Company: År 1903 började man att planera en linje mellan Nome på västkusten och Valdez, den blev aldrig byggt.
Thredwell Mines Railroad: En järnväg som blev byggt 1902 på Douglas Island vid huvudorten Juneau, var igång till 1917 då gruvan översvämmades.
Unuk River Mining & Smelting Company: En elektriskt järnväg planerades 1903 för att gå emellan Ketchikan till Unuk River.
Yakutat & Southern Railroad: E drygt tre mil lång järnväg som anlades 1903 oför att frakta virke och lax från Situk med Lost River till Yakutat, var igång till mitten av 1960-talet.
Etiketter:
Alaska,
Industribanor,
Järnvägshistoria
Notiser november
Två hajar blev infångade
Två hajar som var drygt 180 centimeter långa hade fastnat i fiskegarnet som ägdes av fiskare i Malmö och en av hajarna blev inköpt av Malmö Naturhistoriska museum medan den andre kom till ett museum i Landskrona.
Källa: Göteborgs-posten 12 november 1862
Inget alkohol
När boxaren Muhammed Ali firade sitt giftermål med sin tredje hustru i Los Angeles i juni 1977 så ville han inte har alkohol med att göra.
Källa: Craig and David Brown, "The book of sport lists", London, 1983
Antalet brännerier
År 1787 fanns det exempelvis åtta brännerier i huvudstaden Stockholm medan det fanns två i Södermanlands län (Gripsholm och Nyköping). I Östergötlands fanns det fem stycken som var placerade i Linköping, Norrköping, Söderköping, Vadstena och Västerby.
Källa: Karl Åmark, "Spannmålshandel och spannmålspolitik", Stockholm, 1915
Befolkningen i Alunda 1900
Under året 1900 föddes det 52 barn i Alunda socken i Uppland och 45 personer avled. Det var 117 personer som flyttade till socknen medan 179 flyttade ifrån, tolv ingångna äktenskap och 13 upplöstes genom döden (totalt 1 429 invånare).
Tidningen 9 januari 1901
Tidig överkalkning
Dalby kyrka i Uppland har kalkmålningar från 1400-talet som Knut Posse lät överkalka 1659 när han beordrade att kyrkan skulle vitmålas.
Källa: Gunnar Smedberg, "Dalby kyrka", Strängnäs, 1977
"Bempa" i bandylandslaget
Bernt "Bempa" Ericson spelade i 109 landskamper för Sverige mellan 1963-78.
Källa: sporthistoria.se
Tröskning-olycka på en Tierpgård
Hemmansägaren Svedlund från Tierp blev den 13 augusti 1894 skadad när han halkade och fastnade i vandringshjulet på tröskningsmaskinen, fick åtskilliga skador på ena benet.
Källa: Tidningen Upsala 14 augusti 1894
Bergstena kyrkoruin
Kyrkan i Bergstena socken (Västergötland) övergavs 1837 när socknen inlemmades i Lena socken. Ruinen ligger i byn Bergstena i närheten av Sturegården och kyrkans ålder vet man inte, tidigast 1200-talet antar man att kyrkan byggdes.
Källa: Bebyggelseregistret, (äldre versionen)
Lövdahls tre mål hjälpte inte
Vesta Lars Lövdahl gjorde sitt lags samtliga mål i bandymatchen mot Tranås i bandyallsvenskans södergrupp den 15 februari 1969, men föll med 3-6.
Källa: Idrottsbladet 17 februari 1969
onsdag 3 november 2021
Oldhams publiksiffror säsongen 1958-59
Säsongen 1958-59 var den första säsongen som division 4 spelades sedan den engelska ligan har haft två division 3-serier. Oldham blev 21:a i division 4 denna säsong och hemma på Boundary Park var bl a 6 587 mot Aldershot den 6/9, 2 732 mot Gillingham den 22/9 och 7 515 mot Port Vale den 28/2 som var den högsta publiksiffran under säsongen.
Källa: Garth Dykes, "Oldham---A complete record", Derby, 1988
Järnvägen mellan Hudiksvall och Ljusdal
Den 1 november 1887 köpte SJ Hudiksvall järnväg som hade varit i trafik sedan 1860 mellan Hudiksvall och Forssa. Denna järnväg byggdes sedan om med flera linjeomläggningar och dessutom byggdes den ända fram till Ljusdal.
Öppningsdatum;
1/6-1887 Ljusdal-Delsbo, 27 km, allmän trafik
1/6-1888 Delsbo-Hudiksvall, 35 km, allmän trafik
Järnvägen blev då statsbanan Ljusdal-Hudiksvall och 1964 lämnade SJ in en ansökan om partiell nedläggning p g a olönsamt trafik, men fick avslag. All trafik nedlades dock under 1980-talets senare hälft och den 1 juli 1988 blev banan länsjärnväg för godstrafik. Nu pågår bara trafik med cykeldressiner på vissa etapper av den forna järnvägen.
Källor:
Egna noteringar
"Järnvägsdata", 1999
söndag 31 oktober 2021
Hamnen i Oxelösund
Det var ett fiskeläger som anlades under 1400-talet i nuvarande Oxelösund. År 1877 kom järnvägen till orten och två år senare öppnades den isfria djuphamnen. I början utskeppades främst träprodukter från hamnen och det var på 1890-talet som Oxelösund blev alltmera viktig för utförsel av järnmalm.
Källor:
Johnsson Anders, "Fånga platsen", 2008
"Norstedts uppslagsbok", 2003
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)