När Manchester United skulle till Stoke för att spela en ligamatch i den förra division 1 den 7 januari 1893 missade deras målvakt tåget. United använde tre olika utespelare och de gjorde mål, men förlorade med 1-7.
Matchdata: Det var Jack Warner som missade tåget och klubben fick spela med tio man. Jimmy Coupar gjorde målet för United redan i den första minuten. Stokes mål gjordes av Billy Dickson 3, Jimmy Robertson 2, Joe Schofield och Alf Edge. Det var drygt 1 000 åskådare på Victoria Ground och det var det allra första mötet mellan dessa två klubbar.
Källor:
http://www.mufcinfo.com/manupag/match_data/match_sql.php?my_match_date=1893-01-07
Rollin Jack, "The Guinness book of Soccer´s facts & feats", Enfield, 1983
tisdag 11 oktober 2016
Tegelbruket i Ranå
Anlades 1906 vid Ransäter i Värmland och nedlades i slutet på 1950-talet. På bruket fanns det en järnvägsspår med spårvidden 600 mm och ett motorlok som var tillverkat av John Bergman som var bensindriven, tillverkat så sent som 1951 (försvann när bruket lades ner lite senare på 1950-talet).
Källa: "Värmländska industribanor", försvunnen hemsida.
Källnot: Industribaneföreningen (själv medlem) kommer att ge ut en bok om "Industrijärnvägar i Värmland", vet inte när den kommer ut, men en bok är iallafall på väg.
Källa: "Värmländska industribanor", försvunnen hemsida.
Källnot: Industribaneföreningen (själv medlem) kommer att ge ut en bok om "Industrijärnvägar i Värmland", vet inte när den kommer ut, men en bok är iallafall på väg.
fredag 30 september 2016
Liégepistolen
Denna holsterpistol tillverkades av Delinez i den belgiska staden Liége 1775 och vägde knappt ett kilo (0,88 kg). Liége har länge varit ledande inom belgisk vapenindustri och drygt femtio år tidigare hade en annan variant av flintlåsmekanism kommit från denna stad.
Källor:
Ford Roger m fl, "Den stora boken om vapen", 2010
"Uppslagsboken Vapen (sv version), 1997
Källor:
Ford Roger m fl, "Den stora boken om vapen", 2010
"Uppslagsboken Vapen (sv version), 1997
Ormproblem
Det fanns gott om ormar förr i Sverige och i slutet på 1800-talet var det ganska så återkommande inslag i dagspressen. I närheten av gården Haga i närheten av Eslöv upptäcktes en ormbo med 33 stora ormar som framdrogs ut till dager för att avlivas. Det egendomliga var att det var både huggormar och snokar i boet. I staden Nora låg en orm i solen på en av stadens mest trafikerade gator och detta inträffade den 28 juni 1895. Det var fortfarande ett problem efter drygt fem år sedan förra händelsen i Eslöv med ett stort antal ormar överallt i Sverige.
Källor:
Enköpingsposten 3 juli 1895
Stockholmstidningen 12 juli 1890
Källor:
Enköpingsposten 3 juli 1895
Stockholmstidningen 12 juli 1890
onsdag 21 september 2016
Gott lingonår 1903
I slutet på augusti 1903 rapporterades det om att det var ett gott lingonår och enligt källan kunde en person plocka mellan 35-40 liter per dag.
Källa: Uppsala Nya Tidning 25 augusti 1903
Källa: Uppsala Nya Tidning 25 augusti 1903
Motorlok från Kalmar Maskin & Gjuteri
Det är fyra motorlok som är kända från denna tillverkare vars fullständiga namn är Kalmar Maskin & Gjuteri AB. Syftet var att förse de industrier som hade en egen järnväg med eventuellt rullande materiel och de tre första som tillverkades var försedda för självgående lyftkranar, de var avsedda för att växla i stocklager. Ett fordon tillverkades 1904 och de återstående loken tillverkades under ett okänt år. De som tillverkades 1904 användes av fanérfabriken Bohman & Johansson i Blomstermåla med spårvidden 891 mm. Det motorlok som tillverkades 1904 avställdes omkring 1965 och man känner till att samtliga lok som användes i Blomstermåla skrotades under ett okänt år. Det fjärde motorloket tillverkades 1930 med spårvidden 600 mm och det var avsedd för Nygärde tegelbruk utanför Kalmar. Det var ett bensindrivet motorlok med en Volvomotor på 40 hästkrafter och som såldes vidare till Slottsmöllans tegelbruk i Halmstad, vars vidare öden är okända. Motorloket som betjänade tegelbruken hade en gengasaggregat under andra världskriget. Nygärde tegelbruk lades ner efter en brand den 7 februari 1953 vars utrustning gick på försäljning under de nästkommande åren. Slottsmöllans tegelbruk lades ner 1960 och möjligvis såldes loket vidare.
Källor:
Freding Mats, "Nygärde bruk och dess torv- och lerbanor", tidskriften Tåg 1/75
Priedits Janis, "Små tillverkare med färre än fyra lok" (loklista), 2010
Spårläget nr 1/2008
**Loklistor över industrilok finns på industribanor.se
Källor:
Freding Mats, "Nygärde bruk och dess torv- och lerbanor", tidskriften Tåg 1/75
Priedits Janis, "Små tillverkare med färre än fyra lok" (loklista), 2010
Spårläget nr 1/2008
**Loklistor över industrilok finns på industribanor.se
lördag 10 september 2016
Sämre bortafacit mot Bury
Under 16 säsonger har Arsenal ställt mot Bury i ligan och det senaste mötet var den 30 mars 1929 när Arsenal vann med 7-1 hemma på Highbury. Det var också Burys senaste säsong i den högsta divisionen medan Arsenal har spelat i den högsta divisionen sedan 1919. Arsenals enda seger på Gigg Lane är 2-1 den 27 november 1909 i gamla division 1 och Bury har också en dubbel (vinst i de båda matcherna) under en säsong och det var under 1924-25 när de vann med 2-0 (hemma) och 1-0(borta). På hemmaplan har Arsenal dominerat med flera storsegrar och i synnerhet efter första världskriget.
Tabell
Arsenals möten med Bury
Hemma: Borta: Totalt:
Matcher: 16 16 32
Vinster 12 1 13
Oavgjorda 2 5 7
Förluster 2 10 12
Mål 41 16 57
Insläppta 12 35 47
Vinster 12 1 13
Oavgjorda 2 5 7
Förluster 2 10 12
Mål 41 16 57
Insläppta 12 35 47
Källa: Fred Ollier, Arsenal----A Complete Records", Derby, 1995
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)