söndag 29 oktober 2023
Bobby Charlton
lördag 28 oktober 2023
Är Steggbest den största bland kallbloden
Steggbest är utan tvekan en av de stora när det gäller kallbloden och framför allt inom aveln. Det är en hingst som föddes 1947 i Norge efter Stegg-Grasiös-Granit och han gladde upp publiken i både Norge och Sverige. Hans rekordtid är 1.29,3 och ska ha tjänat in över 200 000 norska kronor.
Så här skriver Travmuseet om honom när han valdes in i Hall Of Fame 2008 och handlar om livets början.
Eventyret Steggbest startet 1947 på gården Komnes i Höland, noen få mil vest for Kjölen og noen få mil nord for Årjäng og Momarken. Der rådde Eilif Schou. Noen år senere skulle duoen ikke bare bli kjent, etterspurt, tiljublet og elsket i såvel Norge som Sverige, men med hver sine spesielle personligheter og ikke minst karisma, ville de etter det 21 århundrets karakteristikker ha värt kjendiser i höyeste potens.
Steggbest startade vid 249 tillfällen och vann 83 av dessa, i aveln fick han 174 norskregistrerade och 694 svenskregistrerade avkommor. I Sverige fick han sönerna Viggo Best som föddes 1974 med närmare en miljon svenska kronor i prissumma samt Hambest, Strimbest och Säterbest. Han är också far till Ess Express som gjorde 471 starter som är rekordet i Sverige. Steggbest förde sina gener både inom sönerna och är morfar till 1 796 svenskfödda travare som bl a omfattade fyra miljonärer. De som har honom i möderne efter sitt andra led är också omfattande och flera moderston som har honom som morfar har också fört hans gener vidare.
Steggbest är nog kallblodstravets stora genutspridare som t ex Star’s Pride, Speedy Scott och Rodney är hos varmbloden.
torsdag 26 oktober 2023
SJ enda lok med littera K11
Oxelösund-Flen-Västmanlands järnväg erhöll sju sadeltanklok från Sharps & Stewart i Manchester medan byggnadstiden ännu var igång 1875. Denna ånglokstyp hade cylinderdiametern 381x460 mm, axelföljden C, tjänstevikt 29,7 ton och högsta tillåtna hastighet 75 km/h. Dessa aju lok såldes till Ystad-Eslövs järnväg 1902 och när Ystadsbanorna kom under SJ i början på 1940-talet så fanns bara ett lok kvar. Detta lok blev då tilldelat SJ-nummer 1555 och blev dock skrotar två år senare.
söndag 22 oktober 2023
Sirius publikrekord
tisdag 17 oktober 2023
Notiser
Skotsk dubbelbössa
söndag 15 oktober 2023
Material till byggen
I Graversfors strax norr om Åby i Östergötland har det funnits ett stenbrott där man bröt granit. Stenbrottet har bidragit med material till byggandet av universitetshuset i Uppsala under 1880-talet. Det var även såväl riksdagshuset som Riksbankshuset i Stockholm som material skickades till.
Källa: Åke Bruun m fl, ”Malmer, industriella bergarter och mineraler i Östergötlands län”, Uppsala, 1995