torsdag 5 oktober 2023

Tåget som fastnade

 Ett rälsbusståg som färdades mellan Vadstena och Ödeshög i Östergötland råkade ut för ett egendomligt missöde den maj 1962. Missödet inträffade vid Ölstorps gård och där hade man lagt upp en gödselstack cirka 30 meter från järnvägen. Stacken hade varit frusen under vintern och genom att det har regnat samt har varit ett milt väder så hade de runnit ut gödsel på järnvägen. Tåget fastnade helt enkelt där och efter ett tag fick man loss det, sedan väntades en grundligt tvättning av tåget. På platsen fick man bygga en jordvall för att förhindra att mer gödsel rann ut på järnvägsspåret.

Källa: Ola Nilsson, ”Tåget som fastnade i gödselstacken”, Tåg och spår, nr 82, vårnumret 1989

Två kyrkonotiser

Hassela kyrka

Den första stenkyrkan i Hassela i Hälsingland anlades någon gång under 1200-talet. Den nuvarande kyrkan anlades 1823-26 i Karl Johans-stil och genomgick renovering i början på 1950-talet.
Källor:
Bebyggelseregistret, Riksantikvarieämbetet 
Hassela kyrka, Svenska kyrkans hemsida

Branden i Österunda kyrka

Ett brandtillbud drabbade Österunda kyrka i Uppland 1652 som då kyrkan klarade sig. I början av augusti 1687 blev kyrkan träffat av en blixt och en takryttare blev förstört, men även taket behövde bytas efteråt.
Källa: Bengt Ingvar Kilström, ”Österunda kyrka”, Upplands kyrkor IX, Uppsala, 1967

Ritade bl a teater

 Axel Anderberg levde mellan 1860-1937 och ritade bl a Operan 1898, Oscarsteatern 1906 och Naturhistoriska museet 1915, samtliga ligger f ö i Stockholm. Strax innan Oscarsteatern blev klar så blev även teatern i Karlstad färdigt och Anderberg blev då även Sveriges ledande teaterarkitekt. Han ritade även teatern i Linköping 1903, Kristianstad 1906 och Norrköping 1908.

Källor:

”Norstedts uppslagsbok”, 2003
Rosander Eva m fl, ”Hela kungariket är ditt”, Statens fastighetsverk, Falun, 2008

John Bergmansloket i Bastedalen

 Bastedalen i Närke ägdes av Ab Harge i Habo, fast tegelbruket låg i Närke och tillverkningen var igång mellan 1880-1973. Bruket hade ett motorlok som tillverkades av John Bergman i Eskilstuna och loket är från 1936 års tillverkning. Motorn var en bensindriven Fordmotor och kördes på brukets korta bana (200 m). Själva banan lades ner 1950 och loket såldes omkring tio år senare till en skrothandlare i trakten av Jönköping.

Källa: ”Industrilok i Närke”, 1980

måndag 2 oktober 2023

Eldsvåda i Malmö september 1890

 

Det är Stockholmstidningen den 25 september 1890 och ett telegram hade inkommit från Skåne om en misstänkt mordbrand.

Webley Pryse .45

 Under 1870-talet tillverkade den brittiske vapensmeden Charles Pryse en revolver som fick modellnamnet Webley Pryse med kalibern .45, dock kunde andra kalibrar också förekomma. Det var en brittisk double-action modell som hade ett tydligt kammarstycke som räfflat på ett speciellt sätt. Denna revolver hade en piplängd på 20 cm och en vikt på 0,7 kg. Pryse hade egentligen ingen egen tillverkning utan denna revolver blev tillverkat av Webley.

Källor:

Ford Roger m fl, ”Den stora boken om vapen”, 2010
McNab , ”Skjutvapen”, 2011

Smith & Wesson

 Lite kort om en amerikansk vapentillverkare som också är en av de mest i vapenhistorien. Denna vapentillverkare grundades i Springfield i den amerikanska delstaten Massachusetts och året var 1856, det var då Horace Smith (1808-93) och Daniel B Wesson (1825-1906) bildades detta bolag sedan föregångaren som grundades fyra år tidigare såldes till Oliver Winchester (en annan känd amerikansk tillverkare). En annan källa nämnde att dessa två herrar grundade detta bolag redan 1854.

Smith & Wesson tillverkade framför allt revolvrar och den första modellen kom i mitten av 1860-talet. Den hade kalibern .32 rimfire och trumman rymde fem skott. Men 1861 kom deras militära revolver med samma kalibern som den första modell och den militära revolvern kom ut på marknaden samma år som det amerikanska inbördeskriget startade. Av den militära revolvern som kom ut detta var också mer eller mindre en besvikelse för Smith & Wesson eftersom den såldes runt 77 000 exemplar mellan 1861-74 medan den förstnämnda revolvern tillverkades i 100 700 exemplar mellan 1868-75. Men företaget gav inte upp för det och en del andra modeller skulle komma ut på marknaden med tiden.

Företaget blev pionjär med revolver med en ”single-action, alltså med en avtryckamekanism i sina revolvrar som de började relativt sent om man dra en relation med Colt som utvecklade denna teknik under 1870-talet. Men det skulle dock bli denna firma mest berömda modell. År 1870 kom deras modell 3 med kalibern .38 (men andra kalibrar förekom också) och 1871 köpte den ryska armén 20 000 av denna modell som hade kalibern .44. Men det var framförallt den amerikanska polisen som tidigt använde sig av Smith & Wesson- revolvrar och den brittiska polisen tillhörde företagets kundkrets. 

Åter till företagets double-action mekanism, det påstås att tillverkaren höll på under flera år diverse experimenterande med flera olika lösningar. År 1889 släppte Smith & Wesson-revolvern som fick kalibern .38S&W och under samma år så kom även samma modell med en annan kaliber (.32 S&W). Från företaget såldes de två sistnämnda kalibrerna i närmare en miljon exemplar tills tillverkningen lades ner 1919.  Därefter kom det ytterligare modeller och avslutningsvis får det lov att presentera ett namn som var en stor profil sedan de två bildade företaget en gång i tiden avlidit. Det är Carl Reinhold Hellstrom som föddes i Stockholm 1895 och han blev engarerat som en tekniskt konsult 1931 och åtta år senare blev han chef på företaget sedan en kris hade brutit ut. Han var på företaget till sin död i april 1963.

Källor:

McNab Chris, ”Skjutvapen”, 2011
Miller David, ”The illutrated directory of guns ”, Maidstone, 2005
Vapentidningen nr 2/1997
Wikipedia, engelskspråkiga