onsdag 24 april 2019

Liverpool-Birmingham 1934

Liverpool tog emot Birmingham City hemma på Anfield Road den 13 oktober 1934 inför drygt 20 000 åskådare och Dave Mangnall hade kommit från Huddersfield Town till just Birmingham i februari under detta år. Han blev en viktig milstolpe för bortalaget och bidrog till att förlusten inte blev större, hemmalaget startade matchen bra. Liverpool ledde med 4-1 i halvtid genom mål av Vic Wright, Jimmy McDougall, Tom English och Gordon Hodgson på straff. Men matchens stora gigant i målprotokollet var Mangnall som gjorde tre mål på hemmakeepern Arthur Riley medan Hodgson gjorde ytterligare ett mål i den andra halvleken. Den andra målskytten för Birmingham var högerbacken Harold Booton som gjorde mål på straff och han gjorde två mål totalt för Birmingham (båda på straffar).

Källor:

Matthews Tony, "Birmingham City---A complete record", Derby, 1995
Pead Brian, "Liverpool---A complete record", Derby, 1990

Vårdslöst körning

Termen "vårdslöst körning" är inget nutida begrepp, det stod oftast i dagspressen att en person blev påkört av ett hästdragen åkdon eller om dessa kördes av berusade individer för mer än hundra år sedan. I slutet på juni 1895 blev en 4-årig pojke överkört med döden som följd av en vagn som tillhörde Münchens bryggeri och händelsen inträffade i Stockholm. Men det är osäkert ännu den rättsliga processen gick till och utgår att det även blev så. En kusk fick böta 25 riksdaler sedan han hade kört på en änka i Göteborg 1873, kusken hade då kört alldeles för vårdslöst.

Källor:

Enköpingsposten 3 juli 1895
Göteborgsposten 17 december 1873

lördag 20 april 2019

Notiser från brittisk fotboll

Inga transfer

När Manchester United köpte Tommy Taylor från Barnsley för 29 999 pund inför säsongen 1952-53 så köpte klubben nya spelare inte förrän säsongen 1957-58 (bl a efter flygolyckan), då fyra spelare köptes. Under säsongerna 1953-54 till 1956-57 sålde klubben däremot totalt elva spelare samt sex under säsongen 1953-54.

Källa: Michael Crick & David Smith, "Manchester United---The betrayel of a legend", London, 1989

Tysken

Tysken Alex Eisentrader spelade 229 ligamatcher (47 mål) för Bristol City mellan 1950-58.
Källa: Barry Hugman, "Football League Players Records 1946-88", 1988

Liverpools John Bovill

Liverpools John Bovill gjorde sju mål på 23 ligamatcher för Liverpool under säsongen 1911-12 varav två mål vid tre tillfällen; mot Notts County den 4 november, mot Manchester United 11 november och mot Woolwich Arsenal 30 december; samtliga matcher på Anfield Road.
Källor:
lfchistory.net
Pead Brian, "Liverpool---A complete record", Derby, 1990

Bimpson gjorde fyra innan halvtid

Louis Bimpson gjorde fyra mål för Liverpool mot Burnley den 19 september 1953 i gamla division 1. De vann med 4-0 och målen kom i 2:a, 8:e, 22:a  och 44:e matchminuten.
Källa: Brian Pead, "Liverpool---A complete record", Derby, 1990

Tolv mållösa hemmamatcher

Cambridge United genomförde i gamla division 2 säsongen 1982-83 tolv mållösa hemmatcher.
Källa: Rothman Football Yearbook 1983-84

Watson och Bradshaw

När Sheffield Wednesday blev 5:a i den gamla division 1 säsongen 1908-09 delade två spelare på den interna skytteligatoppen nämligen Andrew Watson och Frank Bradshaw med arton mål vardera.
Källa: Egen samling

Svanlegenden

När en av Leicesters främsta målskyttar, Arthur Chandler gjorde sitt femte mål under en match på den förra hemmaarena Filbert Street så flög fem vita svanar lågt över arenan. Chandler gjorde 262 ligamål för Leicester mellan 1923-35 och är ett klubbrekord.
Källa: Bryon Butler, The official Illustrated history of the Football League 1888-1988", London, 1988


Beateberg kyrka

Denna socken hette fram till 1889 Hundakulla och ligger i Västergötland. Denna kyrka har däremot en ganska brokig historia och den nuvarande kyrkan byggdes 1877-81 efter ritning av Emil Viktor Langlet, det är en tegelkyrka med material från Ryholms tegelbruk. En kyrka fanns i socknen under tidigt 1600-talet och 1758 flyttades den till nuvarande kyrkoplats. Denna kyrka revs 1877 för att ge plats åt den nuvarande kyrkan. I kyrkan finns det tolv oljemålningar som ursprungligen hade hängt i den föregående kyrkan och dessa är från 1700-talet. Det har antagligen varit en träkyrka på platsen tidigare och i Peringskölds ritningar över kyrkan ifrån 1600-talet finns en namnlös teckning över en träkyrka. Denna bild finns med på samma uppslag med kyrkor från Vadsbo härad vilket Beateberg också låg i.

Källor:

Bebyggelseregistret, Riksantikvarieämbetet
Lagerlöf Erland, "Medeltida träkyrkor", del 2, Borås, 1985

söndag 14 april 2019

Domtrappkällaren

Restaurangen Domtrappkällaren ligger i s k domtrappshuset med anor från 1200-talet. Den är en av Uppsalas dyraste restauranger och den har funnits sedan 1930. Själva huset har bl a används till vapenhus och under 1700-talet var den t o m fängelse åt studenter, idag kan man se galler för ett fönster.

Källor:

"Domtrappkällaren", beskrivning
Olausson Mats o Åsa, "Upplev Sverige", 1908

Laver

Ca 35 kilometer väster om Älvsbyn ligger Laver och upptäckte man kopparmalm 1930. Efter drygt åtta år kom gruvan igång och 1946 nedlades man dock driften.
Det var en industriepok i den mest ogästvänligaste delen av Sverige eller rättare sagt en av dessa. Man anordnade t o m ett kapell på plats och en försvunnen industriobjekt i Sverige.

Källor:

Johnsson Anders, "Fånga platsen", 2008
Tågposten 4/1980

Torvbanan i Haghult

Det var en torvbana som öppnades 1906 med spårvidden 600 mm och som utgick ifrån Haghults lastplats på Västra Centralbanan/Halmstads-Nässjö järnvägar tre kilometer norr om Landeryd. Banan var drygt fyra kilometer långt och gick till Ekenäsmossen. Banan var elektrifierat mellan 1918-67 och lastplatsen lades ner den 28 maj 1978, banan revs upp 1983. Banan hade totalt sju lok varav ett eldrivet lok som tillverkades på Warrant i Vara 1910 och det var en likströmsmotor på 14,5 kg. Det var ett par motorbyten och ASEA-motorn tillkom 1943, loket var i drift till 1967. Banan hade också fyra lok med bensinmotorer och två med dieselmotorer, fyra av loken köptes från andra banor och det sista loket kom så sent som 1980.

Källor:

Fjeld Ulf, "Svenska industrimotorlok", 1974
"Järnvägsdata", 1999
SmåbaneBladet nr 4/1987