fredag 10 januari 2025
Sjunkande fartyg
tisdag 7 januari 2025
Norrskedika gruvor
Här är en liten sammanfattning av artikeln som skribenten skrev i Spårläget 3/2013 om Norrskedika gruvor strax norr om Östhammar. Driften var igång fr o m 1860-talet till 1907 och arbetet vid låg ofta nere p g a rasrisk. Det största raset skedde 1873 och fast att det hände under arbetstid så råkade ingen arbetare illa ut. Själva malmen var viktigt och trots detta så hamnade Norrskedika lite grann i skymundan efter Dannemora och Vigelsbo. Efter nedläggningen av gruvdriften pågick omskrädning fram till 1915. En bana anlades från gruvorna till Granfjädrn 1880 där en pråm väntade.
(Ett par justeringar har blivit gjorda)
Förfallen smedja???
Tobini, en oförglömlig outsider
Egna anteckningar
måndag 6 januari 2025
Da-loken
fredag 3 januari 2025
Charltons spelare säsongen 1963-64
Styrmannen somnade
På fartyget August Ehrensvärd somnade styrmannen under en färd den 21 juni 1891 mellan Kristiana(Oslo)-Göteborg. Det slutade med att fartyget hamnade på en potatisåker.
Från databasen skärgårdsbåtar.
På en resa mellan Kristiania (Oslo) och Göteborg somnar rorsmannen, som för tillfället styr fartyget, på sin post. Fartyget kör upp på en potatisåker på östra sidan av ön Rauø. Akterskeppet vattenfylls och man försöker täta läckan med amerikanskt fläsk och liggmadrasser. Man misslyckas och fartygets akter sjunker ner till fyra meters djup. Sex timmar efter haveriet passerar konkurrenten "Göteborg" som tar med sig passagerarna. Fartyget bärgas senare och repareras på Lindholmens varv i Göteborg.
Det höll som sagt vad att sluta illa för denna färd och ett exempel på hur man inte skall somna framför om styr ett fartyg eller en båt. Det händer lätt en olycka och förmodligen lärde sig styrmannen att försöka hålla sig vaken om han körde nästa gång.