måndag 10 juni 2024
”Tronskiftet” i Jämtland
måndag 3 juni 2024
Åkerlunds grav
söndag 2 juni 2024
Karlströms skutor
Vid Vettershagabrons ena ände fanns det tre skutor som kallades för Karlströms skutor. Ingen vet exakt hur länge dessa skutor var där innan man slutligen tog bort dessa 1997. De hade iallafall legat på samma plats i drygt 40 år och en av skutorna hade då börjat att ta in vatten. Vettershaga ligger cirka två mil söder om Norrtälje.
lördag 1 juni 2024
Hemma bäst, borta sämre
Gateshead var obesegrade på hemmaplan med 11 vinster och 10 oavgjorda i division 3 (Norra) säsongen 1935-36. På bortaplan blev det två vinster och fyra oavgjorda samt att de förlorade 15 matcher. I tabellen slutar Gateshead på en 14:e plats och den största segern var 4-0 mot Lincoln City och föll med 1-6 mot Accrington Stanley. Gateshead åkte ur ligan 1960 sedan de har fått färre röster än Peterborough United, Gateshead konkursade sedan och dagens klubb bildades efteråt.
Gatesheads siffror är dock inte unika, det finns flera exemplen på obesegrade lag på hemmaplan som förlorade 7-10 av sina matcher på bortaplan eller var utan vinst på bortaplan men vann ett antal matcher på hemmaplan.
Källa: Gordon Smailes, ”Football League Records”, Derby, 1992
torsdag 30 maj 2024
Inom svensk järnhantering 1850
Under år 1850 var det 228 masugnar igång 1850 och tillsammans var det 32 782 blåsningsdygn. I Uppsala län var det sex masugnar och 910 blåsningsdygn. Som lite kuriosa blev det 198 masugnar igång 1849 och då ökade antalet masugnar igen till den nivå som det var under 1830-talet när 225 masugnar som var igång mellan 1834-38.
Källa: Bergskollegiet 1850, SCB
Ångbåtskollision i Örsundsbro
I oktober 1894 inträffade en liten kollision mellan ångbåtarna "Örsundsbro" och "Sigtuna" vid Örsundsbro. Det var "Sigtuna" som råkade "snudda till" den andra båten som låg vid kajen. Skadorna utgjordes av bucklor som dessutom var värre för "Örsundsbro" än för "Sigtuna". Båda fartygen fördes omedelbart till Uppsala där skadorna blev besiktade.
Källa: Tidningen Upsala 18 oktober 1894
Källnot: Fartygskollisionen skedde på tisdagskvällen den 16/10, nyheten kom ut på en torsdag via tidningen och fredagen den 19 oktober gick "Örsundsbro" åter ut i trafik.