torsdag 26 oktober 2023

SJ enda lok med littera K11

 Oxelösund-Flen-Västmanlands järnväg erhöll sju sadeltanklok från Sharps & Stewart i Manchester medan byggnadstiden ännu var igång 1875. Denna ånglokstyp hade cylinderdiametern 381x460 mm, axelföljden C, tjänstevikt 29,7 ton och högsta tillåtna hastighet 75 km/h. Dessa aju lok såldes till Ystad-Eslövs järnväg 1902 och när Ystadsbanorna kom under SJ i början på 1940-talet så fanns bara ett lok kvar. Detta lok blev då tilldelat SJ-nummer 1555 och blev dock skrotar två år senare.

Källa: Ulf Diehl m fl, ”Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar”, 1973

söndag 22 oktober 2023

Sirius publikrekord

Uppsala Nya Tidning den 14 oktober 1968 och dagen efter då publikrekordet på 12 466 åskådare mot Landskrona BoIS hade slagits. Sirius vann med matchens enda mål genom Ulf Wahlquist i slutet på matchen. Sirius gick upp till Allsvenskan för första gången i klubbens 61-åriga historia och just nu spelar klubbens sin nionde säsong. 
Klubbens säsonger i högsta fotbollsserien!!!
1969
1973-74
2017-
Enligt Sveriges fotbollshistoriker och statistiker (SFS) tidskrift Bolletinen så har UNT:S sportreporter Håkan Lundh en redogörelse med klubbens högsta publiksiffror. Han hade gått igenom en liggare från Studenternas som förde uppgifter över publiken på Studenternas bl a under 1960-talets andra hälft då flera publikrekord ägde rum. Lundh refererade i artikeln till matchen mot Jönköping Södra också över 12 000 såg matchen 1969. Enligt honom är det officiella publikrekordet för Sirius sedan han hade hittat en liggare på Uppsalas stadsarkiv efter ett idogt arbete. Utifrån denna liggare så såldes det 13 216 biljetter mot Jönköping 1969 där 223 frikort samt 447 fribiljetter också visades/lämnades och kan jämföras matchen mot Landskrona 13 041; 366 frikort och 159 fribiljetter.
 

tisdag 17 oktober 2023

Notiser

Stjernsvärds tröskverk

C G Stjernsvärd på Engeltofts i Skåne hade fram till 1874 tillverkat 17 tröskverk varav tre hade hamnat på den egna gården. De övriga hade blivit utplacerade i Småland, Västergötland och på Gotland.
Källa: Lars Magnusson, ”Sveriges ekonomiska historia”, Falun, 1999

Kopparutvinning på försök

Sydost om Norrsundet (känt för sin skogs- och träindustri) och inte så långt ifrån det nordöstra hörnet av Hamrångefjärden så har det förekommit försök till utvinning av koppar. På platsen finns två små skärpningar som endast är ett par meter stora.
Källa: Lena Albrecht m fl, ”Malmer, industriella bergarter och mineraler i Gävleborgs län”, 2009

Rumskulla

I Rumskulla inte långt ifrån Vimmerby finns bl a Stenfors kvarn som var i drift mellan 1853-1946 och Ösjöfors handpappersbruk 1777-1926.
Källa: Anders Johnsson, ”Fånga platsen”, 2008

St Francisdammen brast

Den 13 mars 1928 brast St Francisdammen utanför Los Angeles och 450 människor miste livet.
Källa: Faktakalendern 1996

Spånga IS i trean

Spånga IS första säsong i trean var 1944-45 och sedan dess har det blivit 34 säsonger med 721 matcher, 322 vinster, 163 oavgjorda, 236 förluster, 1 321 gjorda mål, 1 039 insläppta och 1 129 poäng.
Källa: Bolletinen 1/2022

Restaurangvagnen Ro3

Åtta restaurangvagnar som tillverkades av ASJ (AB Svenska Järnvägsverkstäder) 1933 och de var trafik fram till decennietskiftet 1970/80-talen.
Källa: ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”, Gävle, 2004

Sju mål av Djurgården

Den 22 oktober 1950 vann Djurgården med 7-3 mot Örebro borta på Eyravallen och Hilmer Pettersson gjorde fyra av målen. Under denna säsong han dock åtta mål på 16 allsvenska matcher och tvåa i skytteligan efter Hans Jeppsson på 17 mål.
Aisiö Martin, ”Hundra år med allsvensk fotboll”, 2010
”Allsvenskan i siffror 1950-51”, SFS, 2018

Täcktes med skiffertak

Under 1911 försågs samtliga byggnader på fyrplatsen Vinga med skiffertak.
Källa: Dan Thunman, ”Svenska fyrplatser”, 2000

Katedralen i Albi

I den lilla franska staden Albi finns en berömd katedral som byggdes mellan 1282-1512 i fästningsliknande sydfransk gotik.
Källa: Norstedts uppslagsbok, 2003

Skotsk dubbelbössa

 I början på 1800-talet började jaktvapen bli annorlunda än militära vapen och den skotska dubbelbössan tillverkades 1819 troligen av firman Morris i Perth. Den skulle ha denna bössa med flintlås var den kände jägaren sir David Montcrieffe. Bössan vägde 3,7 kg, piplängden blev 76 cm och kalibern var .17 M M. Enligt geni.com blev han 48 år när han gick bort 1830 och levde i samma stad som den eventuella vapentillverkaren som ligger i grevskapet Perthshire. Han blev far till fyra barn och blev major i en dragonenhet i mitten av 1810-talet samt kapten för ett lag för adelsmän i golf på St Andrews.

Källor:

geni.com
Holmes David, ”Den stora boken om vapen”, 2010

söndag 15 oktober 2023

Material till byggen

 I Graversfors strax norr om Åby i Östergötland har det funnits ett stenbrott där man bröt granit. Stenbrottet har bidragit med material till byggandet av universitetshuset i Uppsala under 1880-talet. Det var även såväl riksdagshuset som Riksbankshuset i Stockholm som material skickades till.

Källa: Åke Bruun m fl, ”Malmer, industriella bergarter och mineraler i Östergötlands län”, Uppsala, 1995

Sågverket vid Näkna

 På det smala näset mellan sjöarna Näknen och Vemangeln cirka en mil norr om Norrköping har det funnit ett sågverk. Enligt uppgift flottade man virket dit samt använde sig av en bana med 600 mm och ett stickspår från Östra Stambanan och togs bort i början på 1970-talet när även sågen revs. Den interna banan revs betydligt tidigare och nu finns bara lämningar kvar. Sågverket fanns vid strandlinjen till Näknens nordspets och enligt uppgift från Fornminnesregistret fanns sågen redan under slutet av 1600-talet och då kunde man såga 30-40 timmer år. 
Strax söder om Näkna hållplats så har det även funnits flera stenbrott vid Svartberget och där har också trallbanor funnits.

Källor:

Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet 
Gyllenberg Bo, ”Industrilok i Östergötland”, Taberg, 1987
SmB (Smpbanebladet), 1/1987

måndag 9 oktober 2023

Loken på Kalkuddens tegelbruk

 I denna sammanställning av notiser beskrev själva den kortfattade byggnadshistorien kring Kalkuddens tegelbruk som inte låg långt ifrån Gripsholms slott utanför Strängnäs i Södermanland.


I denna notis kommer de båda loken beskrivas och källan är detsamma, ”Industrilok i Södermanland” från 1982. Spårvidden vid bruket var 600 mm och banan var drygt en kilometer som senare blev lite utbyggt. Den nedlades med bruket 1949 och revs upp.

***Det första loket tillverkades av Västerviks (Bjurströmsmotorer) 1927 och liksom många andra lok hade loket en motor från Fordson som var Fords fabrik i England (i Dagenham). Detta lok var bensindriven med en okänt antal hästkrafter och hade en enkel hytt, loket skrotades omkring 1950 vid Åkers Styckebruk inte långt därifrån.

***Det andra loket tillverkades av det tyska Deutz i Köln och hade vid ankomsten 700 mm spårvidd, loket var avsett att säljas till Afrika och blev tillverkat omkring 1939. Det var ett hydrauliskt-driven lok med en Deutz-motor på tolv hästkrafter och loket såldes 1949 till Norge, men var under brukets sista år uthyrt till Valla tegelbruk i Stallarholmen inte så långt ifrån Mariefred. 

Bilder från källan på de båda loken.