John Arlott (redaktör), "The Oxford companion to Sports & Games", Oxford, 1975
onsdag 10 november 2021
Walesisk golfare
Walesaren David James Rees golfkarriär varade i 35 år och vann allt som gick att vinna på de brittiska öarna. Rees som var född 1913 deltog även i tio Ryder Cup-tävlingar varav fem som lagkapten. Han var också kapten i Professional Golfers Association 1967.
Åshammar IK
Denna klubb har bara spelat en säsong i den näst högsta serien i fotboll och det var säsongen 1968 i division 2(Svealand). Klubben bildades 1922, är från Gästrikland och spelade sina hemmamatcher på Alsjövallen. På 22 matcher vann de två, spelade oavgjort vid lika många tillfällen, 18 förluster, målfacit 23-80 och sex poäng samt elva poäng efter KB 63 Karlskoga och Västerås SK.
Källa: Gunnar Persson, "Superettan", 2013
tisdag 9 november 2021
Extra notiser
388 hus förstörda i norska Molde
År 1940 förstördes i norska Molde 388 hus i samband med ett antal tyska bombanfall.
Källnot: Källan har vissa sidor borta, delvis förstörd och står på norska.
PH-lampan
En dansk med namnet Poul Henningsen vars initialer gav PH-lampan sitt namn. Han gjorde lampan så att man slapp att bli bländad av lampan och 1925 patenterade han lampan för tillverkaren Louis Poulom på världsutställningen i Paris.
Källa: Jane Fredlund, "Auktionshandboken", 2008
Antalet arbetare sjönk i Sala
I Sala gruva sjönk antalet arbetare mellan 1870-80 från 194 till 82 individer. Det var också en topp på 199 arbetare såväl 1871 som 1874 och typisk för en nedgång var 163 arbetare 1875. Därefter var det 1876) 138, 1877) 73 och 1878) 61.
Källa: Bob Engelbertsson, "Industriarbete i förindustriell arbetsmiljö", Uppsala, 1985
Hilliards specialitet
Den engelske konstnären Nicholas Hilliard som föddes omkring 1547 och gick bort 1619 var banbrytande inom miniatyrmåleriet och en av hans främsta lärjungar var fransmannen Isaac Oliver som 1588 flyttade till England.
Källa: "Konsten i fokus", Stockholm, 1976
Öde i Bolmentunneln
Bolmentunneln började att byggas i början på 1970-talet för att förse Skåne med vatten från småländska sjöar. Under sommaren 1984 översvämmades en arbetsplats i tunneln och fyra diesellok kom under vatten.
Källa: Småbanebladet (SmB) 3/84
Örebro kexfabrik
Denna fabrik startade 1896 och den skulle bli störst i landet. År 1967 köptes fabriken av Göteborgs kex i Kungälv och nio år senare lades fabriken i Örebro ner.
Källa: Anders Johnsson, "Fånga platsen", 2008
Anton von Svab
Han levde mellan 1702-68 och var överdirektör för Kontrollverket samt borgarråd, han adlades 1751.
Källa: Statens porträttsamling på Gripsholms slott", Stockholm, 1951
Historiska fotbollsäsonger, Aston Villa 1964-65
Aston Villa hade en av sina sämre starter denna säsong med endast två vinster på de första 14 ligamatcherna och bl a 0-7 mot Manchester United den 24 oktober. En vecka senare vann de med 2-0 mot Fulham på Villa Park och fram tills dess hade samtliga vinster tagits på hemmaplan. De vann med 3-0 vid två tillfällen, dels mot Stoke City den 14 november och dels mot Birmingham City den 12 april, båda matcherna var på Villa Park.
Managern Joe Mercer hade troligen inte under tiden i klubben och slutade efter denna säsong med sex år i klubben. Denna säsong var visserligen bättre än den förra och avancerade tre placeringar till den 16:e plats. Tony Hateley blev klubbens främsta målskytt med 20 mål på 42 ligamatcher, förutom honom var det även Charlie Aitken som deltog i de samtliga 42 ligamatcherna under säsongen.
Källor:
Goodyear David & Tony Matthews; "Aston Villa---A complete record", Derby, 1992
https://www.worldfootball.net/teams/aston-villa/1965/3/
En udda person avliden
På morgonen den 16 april 1900 påträffades en äldre man död i Fyrisån i Uppsala sedan han hade flutit igenom fallet vid nuvarande Islandsbron. Det var Anders Petter Film som föddes 1825 och varit försvunnen sedan december 1899. Från tidningen Upsala gick det att läsa; Film var i lifstiden i Upsala en allmänt känd personlighet. Hvarje sommarmorgon satt han i åkanten nedanför Flustret och metade. Nästan alla kände igen honom till utseende, men de flesta hade icke aning om hans sorgliga lefnadshistoria. Enligt notisen kände många inte till hans kriminella förflutet och han satt redan som ung antingen i fängelset eller under förvaring. Sammanlagt hade han suttit i 30 år bakom "lås och bom".
Källa: Tidningen Upsala 17 april 1900
Etiketter:
Personhistoria,
stadshistoria,
Uppland
Det tragiska svartsjukedramat i Simtuna 1894
Tisdagen den 7 augusti 1894 inträffade en tragisk händelse i Simtuna socken och närmare bestämt i Råby. Det var drängen Gustav Andersson som innerst inne var kär i pigan Anna Carlsson och eftersom han tyckte att hon visade ett avvikande beteende och bestämde sig för att besöka henne på gården där hon tjänade.
Från Tidningen Upsala 9 augusti 1894
Andersson hade någon tid tyckt sig finna att fästmön ådrog sig för honom. Han blef grubblande och tungsint samt deltog ej i arbetet. I måndags (6 augusti) köpte han genom annan person en revolver i Enköping, men fann den för liten och bytte mot en större under nästa dag.
Det var på tisdagskvällen som han kom till gården där Anna tjänstgjorde som piga. När Gustav Andersson kom fram träffade han på en yngre kvinna som fästmön brukade dela rum med. Till den yngre kvinnan hade han sagt att på morgonen skulle två lik hittas i sovkammaren. När Gustav och Anna gick upp till sovkammaren så dröjde det inte lång stund innan ett skott avlossades mot kvinnans bröst. Hon rusade då upp från soffan och mannen avlossade då ett ytterligare skott som gick in under armen, fästmön segnade då ner på golvet. Gustav Andersson såg vad som hände och utgick ifrån att hans fästmö var död, han tog då livet av sig.
Nu vet man inte idag vad han hade för tankar och uppenbarligen ville han inte att hon skulle få en annan fästman än honom själv. När skotten brändes av så hade paret och barnen i huset redan lagt sig eftersom landsbygdsbefolkningen brukade lägga sig tidigt. De väcktes av skotten och fann henne omtöcknat på knä. Hon fördes till sjukhuset i Västerås eftersom hon hade fallit i medvetslöshet. Enligt rapporteringen från dagspressen var hon mycket klen. Enligt ett telegram som inkom den 9 augusti så kämpade hon fortfarande för sitt liv och ett av skotten hade dessutom trängt sig in i underlivet. Båda var då 23 år gamla. Hon fick lämna lasarettet i slutet på oktober utan att kulorna kunde plockas ut och trots att hon var nedsatt så var hon då utan fara.
Källa: Tidningen Upsala 9/8-1894, 15/8-1894 och 23/10-1894
torsdag 4 november 2021
Mindre järnvägarna i Alaska
Från en cachad sida hittade jag en lista över de mindre järnvägarna i Alaska med inklusive det nordvästra hörnet av Kanada och ett flertal av dessa var industribanor. Ett litet urval av dessa kommer nedan och hela listan finns bland annat inom mina egna ägor. Flera av dessa järnvägar kom inte längre än planeringen på skrivbordet.
Akron Stirling and Northern Railroad Company: Enda noteringen var februari 1900, företaget hade sitt säte i Colorado och denna järnväg hade tänkt att gå mellan Valdes-Eagle.
Alaska Central Railroad: Maj 1898, en planerad linje mellan Prince William Sound till Yukon River. Denna järnväg "återuppstod" 1901 och en linje byggdes mellan Seward och Lock Inlet (december 1907). Denna järnväg såldes 1915 till Alaska Railroad.
Alaska Coal and Coke Company: En drygt 16 km lång järnväg som man ansökte på i januari 1903 mellan Yukon River-California Creek.
Alaska-Juneau Gold Mine Railroad: En drygt 11,2 km lång järnväg som blev färdigt 1911 och trafiken var igång till 1944 då gruvnäringen upphörde.
Alaska Marble & Pulb Company: En kort järnväg som var igång omkring 1905 på ön Prince of Wales Island.
Apollo Consolidatet Mine Company: En smalspårig järngäv som anlades 1897 på Unga Island och blev övergiven omkring 1917.
British Colombia and Alaska Railway Company: Anlagt 1910 för att gå i sträckning mellan Vancouver och Lytton samt Telegraph Creek och Teslin Lake, upplöst mitten på 1920-talet.
Canadian Yukon Railway: Ett annat av de storslagna projekt som var igång vid det förra sekelskiftet och syftet var att förbinda Klondykes välkända guldfyndighet med det övriga Kanada (Edmonton) med förgreningar in i Alaska.
Chilkoot Pass and Summit Railroad Company: Blev lanserat av en grupp näringsidkare i mitten av 1880-talet och dessa var från Juneau och Sitka. Det blev inte av med denna järnväg p g a ovilja hos vissa personer.
Coal Creek Coal Company Railway: Det var en järnväg ungerfär 82 km nedströms från Darwin City och det var en ca två mil lång bredspårig järnväg som byggdes 1903 mellan Yukon River till en gruva. Efter ett par ägarbyten lades järnvägen ner 1918.
Cook Inlet Coal Field Company: Blev anlagt 1900 och det var en drygt 13,6 km lång järnväg mellan Homer-Homer Spit i södra Alaska, nedlagt 1907.
Goulding Railroad blev möjligen byggt på Chicago Island.
Kafalla Coal Company Railroad: Denna järnväg fraktade man kol mellan 1902-08.
Klondyke Mining Railway: Ansökt 1898 efter har blivit finansierat av Dawson Grand Forks & Stewart River Railway Company, mellan 1905-06 anlades fem mil lång smalspårigt järnväg mellan Dawson-Sulphur Springs, denna järnväg nedlades 1913.
Pacific Northern and Eastern Railway: En järnväg som anlades 1903 för att förbinda sjöarna Atlin och Teslin med Hazelton, upplöst 1926.
Pine Creek Flume Company: var aktuellt i planeringen 1897 för att anlägga "spårvägar=tramway" i guldgruvorna i Atlin.
Rush and Brown Copper Mine Railroad: Var igång mellan ca 1905-08 och det var en drygt 4,5 km lång smalspårig järnväg som var utlagt på Kasnan-halvön (Prince of the Wales Island).
Tanana Miles Railway: En smalspårig järnväg planerades 1903 för att införlivats med guldgruvorna i Tanana. Nästa år anlades 72 km lång smalspårig järnväg mellan Fairbanks-Chenai, 1906 namnändrat till Tanana Valley Railroad och 1917 sålt till Alaska Railroad samt spårändrat till standardspårvidd.
Trans-Alaska Railroad Company: År 1903 började man att planera en linje mellan Nome på västkusten och Valdez, den blev aldrig byggt.
Thredwell Mines Railroad: En järnväg som blev byggt 1902 på Douglas Island vid huvudorten Juneau, var igång till 1917 då gruvan översvämmades.
Unuk River Mining & Smelting Company: En elektriskt järnväg planerades 1903 för att gå emellan Ketchikan till Unuk River.
Yakutat & Southern Railroad: E drygt tre mil lång järnväg som anlades 1903 oför att frakta virke och lax från Situk med Lost River till Yakutat, var igång till mitten av 1960-talet.
Etiketter:
Alaska,
Industribanor,
Järnvägshistoria
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)