Den 26 november 1878 kolliderade passagerarfartyget Pommerania med över 200 personer ombord med ett annat fartyg vid den engelska kuststaden Folkstone. Pommerania flöt i cirka tio minuter innan hon började att sjunka och femtio personer omkom, bl a kaptenen med sina närmaste män.
Källa: Dagens Nyheter 27 november 1878
Det finns flera uppgifter om denna olycka och dessutom om själva fartyget som då var fem år gammal (https://wrecksite.eu/wreck.aspx?74832) och där den slutade sina dagar efter denna kollision. Det finns även skisser över hur fartyget sjönk eller omedelbart efter olyckan, googlade på fartygsnamnet med årtalet 1878 och fick fram en rad andra uppgifter.
Lite mera uppgifter från den nämnda länken:
Ship assigned to Hamburg-New York line. During a trip back sfter a stopover in Plymouth with 109 passengers and 111 crew, was hit by the boat Moel Ellian near Folkestone (UK). There were 159 survivors rescued by the English steamer Glengarry Read .
Enligt Wikipediaartikeln på engelska så krävde kollisionen mellan 50-60 liv.
söndag 24 februari 2019
Jaegergeväret
Citat från källan;
The Jaeger rifle fired a heavy ball, but the start barrel gave limited accuracy and reduced velocity, it didn´t compare to the Kentucky Rifle in American band.
Detta Jaegergevär med flintlås tillverkades någonstans i det nuvarande Tyskland omkring 1760 och geväret hade kalibern .66, citatet i källan syftade på att det inte var jämförbart med det samtida Kentucky Rifle.
Källa: David Miller, "The Illustrated directory of guns", Maidstone, 2005
The Jaeger rifle fired a heavy ball, but the start barrel gave limited accuracy and reduced velocity, it didn´t compare to the Kentucky Rifle in American band.
Detta Jaegergevär med flintlås tillverkades någonstans i det nuvarande Tyskland omkring 1760 och geväret hade kalibern .66, citatet i källan syftade på att det inte var jämförbart med det samtida Kentucky Rifle.
Källa: David Miller, "The Illustrated directory of guns", Maidstone, 2005
Henri St Cyr
Det var en svensk dressyrryttare som blev sommar-OS äldsta medaljvinnare i Melbourne 1956 när han var 56 år och 93 dagar. Han föddes 1902 och blev en stor dressyrryttare med sammanlagt fyra OS-guld samt såväl i individuella VM 1953 som SM samma år. Henri St Cyr levde till 1979 och han var framgångsrik under den tidsperiod han vann ovanstående tävlingarna.
Källor:
Greenberg Stan, "The Guinness book of Olympic Facts & Feats", Enfield, 1984
"Norstedts uppslagsbok", 2003
Källor:
Greenberg Stan, "The Guinness book of Olympic Facts & Feats", Enfield, 1984
"Norstedts uppslagsbok", 2003
Henry Hughes--Verkstadens svenska ånglok
Den engelska loktillverkaren Henry Hughes som låg i den engelska staden Loughborough hade som jag känner till endast två lok i Sverige.
***Tillverkat 1873; kom till Älvkarleö i Norduppland 1876, en ny panna 1900 och tjänstgjorde fram till 1945 på Älvkarleös sidospår från ortens järnvägsstation längs med Uppsala-Gävle järnväg. Efter tjänstgöringen på bruket så överfördes loket till järnvägsmuseet i Gävle och är ett unikt exempel p g a sin storlek. Det var ovanligt med normalspåriga ånglok med två drivhjul eller med axelföljden B som tjänstgjorde i Sverige.
***Tillverkat 1874; axelföljden C, ångloket tillhörde först Wadstena-Fogelsta järnväg med spårvidden 891 mm, såldes 1907 till entreprenadfirman Bröchner Larsen Co som senare ombildades till Nordiska Järnvägsbyggnad AB (NSAB). Det var därifrån loket kom till Norsholmen på Gotland 1916 för att frakta kalk på ett industrispår fram till denna banans nedläggning 1921. Ångloket skickades till ett annat industrispår på Gotland.
Henry Hughes var en av de mindre tillverkarna i England och enligt uppgift så tillverkades runt 80 lok på firman.
Källor:
"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Sveriges järnvägsmuseum, Gävle, 2004
Freding Mats, "Industrilok i Uppland, 1991
"Industrilok på Öland & Gotland", 1983 (av flera författare)
Loklista, Industribaneföreningen
steamindex.com
***Tillverkat 1873; kom till Älvkarleö i Norduppland 1876, en ny panna 1900 och tjänstgjorde fram till 1945 på Älvkarleös sidospår från ortens järnvägsstation längs med Uppsala-Gävle järnväg. Efter tjänstgöringen på bruket så överfördes loket till järnvägsmuseet i Gävle och är ett unikt exempel p g a sin storlek. Det var ovanligt med normalspåriga ånglok med två drivhjul eller med axelföljden B som tjänstgjorde i Sverige.
***Tillverkat 1874; axelföljden C, ångloket tillhörde först Wadstena-Fogelsta järnväg med spårvidden 891 mm, såldes 1907 till entreprenadfirman Bröchner Larsen Co som senare ombildades till Nordiska Järnvägsbyggnad AB (NSAB). Det var därifrån loket kom till Norsholmen på Gotland 1916 för att frakta kalk på ett industrispår fram till denna banans nedläggning 1921. Ångloket skickades till ett annat industrispår på Gotland.
Henry Hughes var en av de mindre tillverkarna i England och enligt uppgift så tillverkades runt 80 lok på firman.
Källor:
"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Sveriges järnvägsmuseum, Gävle, 2004
Freding Mats, "Industrilok i Uppland, 1991
"Industrilok på Öland & Gotland", 1983 (av flera författare)
Loklista, Industribaneföreningen
steamindex.com
måndag 18 februari 2019
Kalkbruket i Knivinge
Ett kalkstensbrott uppfördes omkring 1895 i Knivinge utanför Vreta Kloster (Östergötland) och vid slutet på 1940-talet avvecklades verksamheten. Kalkbrottet hade ett motorlok av märket "Limo" som tillverkades av Linköpings Motorfabrik cirka 1930 och som skrotades i samband med brukets nedläggning.
Källor:
Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet
Gyllenberg Bo, "Industrilok i Östergötland, Taberg, 1987
Källor:
Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet
Gyllenberg Bo, "Industrilok i Östergötland, Taberg, 1987
Bajonett som "tårtspade"
En bajonett som tillverkades under den senare delen av 1800-talet i USA och påminner som en tårtspade med en bred klinga. Den var anpassat till att användas till arméns Springfield-modell Trapdoor (modell 1873, karbiner). Med hjälp av denna kunde soldaterna gräva sina värn med den och även användas till andra sysslor där det inte går att använda tunna bajonetter.
Källa: Roger Ford m fl, "Stora boken om vapen", 2010
Källa: Roger Ford m fl, "Stora boken om vapen", 2010
lördag 16 februari 2019
Hästå växel
Cirka 25 kilometer från Särna upprättades Häståväxeln längs med den enskiljd-byggda järnvägen mellan Limedsforsen och Särna. Från denna växel utgick ett två kilometer stickspår till Falu älv som p g a nivåskillnaden gick i sicksack..
Källa: Järnvägsdata, 1999
Källa: Järnvägsdata, 1999
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)