Cliftonville från Newtonsabbey är Irlands äldsta fotbollsklubb av J M McAlery som också grundade det irländska fotbollsförbundet året efter. Två år senare spelade Cliftonville i den allra första irländska cupfinalen som dock slutade med förlust mot Moyola Park med matchens enda mål. De föll även i 1882 års final med 1-2 mot Queen´s Island. Först den tredje finalen vann de med 5-0 mot Ulster som fick revansch 1887 när de slog just Cliftonville med 3-0. Fram till ligan startade 1890 så spelade Cliftonville sex finaler och vann två, den andra var 1888 när de slog Distillery med 2-1. Cliftonville är den klubb som har haft flest irländska landslagsmän, 60 stycken och trots att de hade fått stått i skuggan för Linfield från Belfast. Bland landslagsmännen är ett flertalet av dessa med endast en landskamp och klubben var också inte så framgångsrikt i jämförelse med de bättre irländska klubbarna som exempelvis den redan nämnda Linfield och Belfast Celtic (nedlagt i slutet på 1940-talet).
Källor:
Oliver Guy, "Guinness Football Book of World Soccer", Enfield, 1995
Rothmans Football Yearbook 1994-95
Soar Phil, "Hamlyns A-Z of British football records", London, 1994
söndag 30 december 2018
Järnväghistoriska notiser 9
Norrtäljes järnvägsstation
Norrtäljes järnvägsstation anlades 1884 och moderniserades kraftigt fr o m 1935 till början av 1940-talet då byggnaden fick mer än tidsenlig utformning.
Källa: "Sveriges järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Örbyhus såg
Låg drygt två kilometer söder om Örbyhus och var en lastplats med plats för 75 vagnar. Citering från Forsberg; "i närheten låg Örbyhus ångsåg med lastplats", vilket det betyder att det är en försvunnen ångsåg.
Källor:
Forsberg Bernt, "Uppsala-Gävle järnvägar", Trelleborg, 1995
Olofsson Carl, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Fick ej rätt mot järnvägen
En kvinna i Lerum utanför Göteborg vände sig till Göta Hovrätt efter har vänt sig till rådhusrätten i Göteborg. Skälet var att kvinnan hade vänt sig mot järnvägsstyrelsen angående ersättning för skada p g a järnvägsdrift. Rådhusrätten ogillade hennes begäran den 2 december 1936, Göta Hovrätt fastslog rådhusrättens dom den 5 maj 1937 och den 2 mars 1939 likadant hos Högsta Domstolen.
Källa: "Juridiskt arkiv", NJA 1939 A51
Första kilometerlånga tunneln
Sveriges första järnvägstunnel över en kilometer var Åsberget som är en godsbana i Örnsköldsvik. Den invigdes 1955 och är 1 008 meter lång, går mellan Örnsköldsvik-Gullänget.
Källa: Järnvägsdata 1999
Motorloket på Dorotea tegelbruk
På Dorotea tegelbruk trafikerade ett motorlok med spårvidden 600 mm av okänd ursprung. Detta lok överfördes 1962 till Degenäg kiselgur förädling (Axonit AB) i Eksträsk där det stod avställt åtminstone 1996.
Källa: Loklistor, Industribaneföreningens hemsida
Hols grusgrop
Hols grusgrop som ligger 12 kilometer öster om Alingsås och ligger inte så långt ifrån Västra stambanan Fram till 1957 fanns en T-semafor på platsen och fram till 1980-talet fanns även en liten godsbangård mellan stambanan och grusgropen.
Källa: "Järnvägsdata", 1999
Vattenkastare i Uppsala
Vattenkastare för ångloken i Uppsala var fem till antalet i slutet på 1910-talet.
Källa: Carl Olofsson, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Norrtäljes järnvägsstation anlades 1884 och moderniserades kraftigt fr o m 1935 till början av 1940-talet då byggnaden fick mer än tidsenlig utformning.
Källa: "Sveriges järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Örbyhus såg
Låg drygt två kilometer söder om Örbyhus och var en lastplats med plats för 75 vagnar. Citering från Forsberg; "i närheten låg Örbyhus ångsåg med lastplats", vilket det betyder att det är en försvunnen ångsåg.
Källor:
Forsberg Bernt, "Uppsala-Gävle järnvägar", Trelleborg, 1995
Olofsson Carl, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Fick ej rätt mot järnvägen
En kvinna i Lerum utanför Göteborg vände sig till Göta Hovrätt efter har vänt sig till rådhusrätten i Göteborg. Skälet var att kvinnan hade vänt sig mot järnvägsstyrelsen angående ersättning för skada p g a järnvägsdrift. Rådhusrätten ogillade hennes begäran den 2 december 1936, Göta Hovrätt fastslog rådhusrättens dom den 5 maj 1937 och den 2 mars 1939 likadant hos Högsta Domstolen.
Källa: "Juridiskt arkiv", NJA 1939 A51
Första kilometerlånga tunneln
Sveriges första järnvägstunnel över en kilometer var Åsberget som är en godsbana i Örnsköldsvik. Den invigdes 1955 och är 1 008 meter lång, går mellan Örnsköldsvik-Gullänget.
Källa: Järnvägsdata 1999
Motorloket på Dorotea tegelbruk
På Dorotea tegelbruk trafikerade ett motorlok med spårvidden 600 mm av okänd ursprung. Detta lok överfördes 1962 till Degenäg kiselgur förädling (Axonit AB) i Eksträsk där det stod avställt åtminstone 1996.
Källa: Loklistor, Industribaneföreningens hemsida
Hols grusgrop
Hols grusgrop som ligger 12 kilometer öster om Alingsås och ligger inte så långt ifrån Västra stambanan Fram till 1957 fanns en T-semafor på platsen och fram till 1980-talet fanns även en liten godsbangård mellan stambanan och grusgropen.
Källa: "Järnvägsdata", 1999
Vattenkastare i Uppsala
Vattenkastare för ångloken i Uppsala var fem till antalet i slutet på 1910-talet.
Källa: Carl Olofsson, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Takröjarens död
I februari 1916 föll en arbetare som röjde bort snön på ett tak i hörnet Kungsgatan-Vasagatan i Stockholm. Det hände när han skulle gå från en fastighet på Kungsgatan till en fastighet på Vasagatan. När han gick över en glaslanternin så brast den och mannen omkom omedelbart. Exakt tio år tidigare hade en annan snöröjare omkommit på liknande omständigheter.
Källa: Upsala Nya Tidning 16 februari 1916
Källa: Upsala Nya Tidning 16 februari 1916
Tre försvunnigheter
Tre exempel i samma notis om olika försvunnigheter som har blivit rapporterade till och från tidigare på mina domäner. Förut fanns det kontaktisolatorer på min farmors hus i Lerum utanför Göteborg och som togs bort vid en okänd tidpunkt. Min farmor flyttade ifrån huset omkring 2000 och ungefär tio år tidigare än hennes bortgång. Förut fanns det en rastplats vid den gamla sträckan av E18 mellan Köping och Arboga med namnet Bälinge. Rester av rastplatsen fanns kvar bara för fem-sex år sedan och då var det skräpigt med massor av flaskor utslängda. Förut fanns det t o m en kiosk på platsen och den försvann i samband med när motorvägen öppnades igenom denna bygd. Min far brukade stanna till vid vägkrogen Hasselrör utanför Mariestad på väg till just farmor förr i tiden. Det fanns förut två klassiska vägkrogar inte långt ifrån varandra; Hasselrör och Tre Snäckor. Har för mig att Jan Jörnmark har fotograferat åtminstone Tre Snäckor och har publicerat det på sin hemsida.
Schartau och handelskrisen 1857
Frans Schartau som var köpman i Stockholm och politiker i borgarståndet drev fram ett utländskt lån på 12 miljoner riksdaler under handelskrisen på senhösten 1857. Det var en kris som drabbade även börser i utlandet och i Sverige var det en del handelshus som gick omkull. Det var då Schartaus krisplan kom till stånd och affärsmännen hade blivit räddade ur krisen genom en insamling på 30 000 riksdaler.
Källor:
Hadenius Stig m fl, "Sveriges historia---Vad varje svensk bör veta", Borås, 1996
Magnusson Lars, "Sveriges ekonomiska historia", Falun, 1999
Källor:
Hadenius Stig m fl, "Sveriges historia---Vad varje svensk bör veta", Borås, 1996
Magnusson Lars, "Sveriges ekonomiska historia", Falun, 1999
Tornet till Vårfrukyrkan i Enköping
Tornet till Vårfrukyrkan i Enköping byggdes i samband med en ombyggnad av kyrkan 1839-41 och innan dess hängde kyrkans tre klockor i en stapel intill. Själva kyrkan byggdes i början av 1200-talet, fast en obekräftat uppgift påstår att kyrkan invigdes redan 1125.
Källor:
Blent Karin m fl, "Vägvisare till kyrkorna i Uppsala län", Uppsala, 1997
Kilström Bengt Ingvar, "Vårfrukyrkan i Enköping", Strängnäs, 1975
Källor:
Blent Karin m fl, "Vägvisare till kyrkorna i Uppsala län", Uppsala, 1997
Kilström Bengt Ingvar, "Vårfrukyrkan i Enköping", Strängnäs, 1975
söndag 16 december 2018
Sigtuna som storstad
Sigtuna var omkring år 1000 en av Sveriges viktigaste städer och där präglades också det första svenska myntet av Olof Skötkonung. Sedan vet man också att de största eller viktigaste städerna under tidig medeltid hade många kyrkor. I Sigtuna fanns under denna tidsperiod sju kyrkor och flertalet av dessa är ruiner eller t o m "försvunna" idag. Den var också viktig som handelsplats p g a sitt läge. Sigtunas blomstringstid varade fram till 1200-talet då Uppsala och Stockholm började få allt mer större betydelse. Sigtuna är Sveriges äldsta nuvarande stad och har nu en utpräglad bebyggelse från 1700-talet och 1800-talet samt en del under markytan.
Källor:
Anund Björn & Linda Qviström, "Det medeltida Uppland", 2012
Lundberg Björn, "100 historiska listor", Falun, 2012
"Medeltidens ABC", Falun, 2002
"Vikingatidens ABC", Borås, 1995
Källor:
Anund Björn & Linda Qviström, "Det medeltida Uppland", 2012
Lundberg Björn, "100 historiska listor", Falun, 2012
"Medeltidens ABC", Falun, 2002
"Vikingatidens ABC", Borås, 1995
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)