lördag 30 april 2016

Håkanssons elsläde

År 1910 tillverkade Harald Håkansson i Stockholm en motorsläde med hjälp av en Piccolomotor på sex hästkrafter.

Källa: Gert Ekström, "Den första svenska elbilen--en kopia och ett misslyckande", Daedalus, 1993

torsdag 14 april 2016

Silverskatten i Danmarks socken

Inte långt ifrån vändcirkeln på Källstigen i Bergsbrunna finns denna skylt som beskriver en händelse som utspelades i Danmarks socken i samband med att "Norra Stambanan" drogs fram till Uppsala. Sträckan mellan Stockholm-Uppsala öppnades för trafik 1866 och några år senare skulle etappen till Sala vara kvar. Sedan tog det ytterligare några år innan Norra Stambanan öppnades hela sin längd upp till Ånge. Fram till slutet på 1960-talet gick Norrlandstågen via Krylbo istället för nu via Gävle.

Bilden är uppförstorbar för att kunna tyda texten bättre och det var under oktober 1864 som fyra rallare påträffade en nedgrävd skatt bestående av några hundra arabiska silvermynt från 800-talet. Den exakta platsen för skatten är inte känd men det var någonstans i detta närområde.

lördag 9 april 2016

Järnvägshistoriska notiser 7

Järnvägsstrejken 1877 i USA

I Baltimore utbröt en strejk i juli 1877 bland arbetare från Baltimore & Ohio Railway p g a reducerande löner samt extra bonusar. Under detta decennium var det svåra tider i USA och många järnvägsbolag gick på knäna inklusive B & O. Polis sattes in och det uppstod kravaller, tio arbetare dog och många arresterades.
Källa: "The B & O Railroad museum", Baltimore, 1994

Björnarboloket

Tegelbruket vid Björnarbo gård (Uppland) anlades omkring 1890 och loket anskaffades nytillverkat från Arne Lindgrens mekaniska verkstad i Ullborsta. Björnarbo ligger i trakten av Järlåsa och spårvidden på brukets järnväg var 600 mm och som mest var järnvägen 700 meter långt. Loket var av enkel konstruktion och bestod av en bilmotor på ett tippvagnsunderrede. Loken hade en bensindriven Fordmotor på 40 hästkrafter och tjänstgjorde på banan fram till skrotningen 1960 i samband med brukets nedläggning. Under samma år revs allting som hade med bruket med att göra och loket var i drift i drygt 14 år.
Källor:
Freding Mats, "Industrilok i Uppland", 1991
Priedits Janis, "Loklistor över små tillverkare", Industribaneföreningens hemsida (industribanor.se)

Fjärrtåg i Markaryd

Den 1 juli 1992 lades fjärrtågsuppehållet ner i Markaryd och den forna Markaryd-Veinge järnväg (kom under staten 1930) hade förlorat sin lokaltrafik i maj 1976.
Källor:
"Järnvägsdata", 1999
"Sveriges järnvägsstationer", Sveriges järnvägsmuseum

Nattåg

I Göteborgsposten den 25 mars 1872 var det denna notis inlagt.
Till fullständigande af notisen nr 68 af denna tidning meddela vid efter N Allehanda att dessa nattåg, efter hvad tidningen med visshet tror sig veta, icke komma att börja förrän den 1 maj 1873.
Eftersom järnvägsnätet höll på att byggas ut då så var det efterfrågan på nattåg, den 28 mars 1873 inträffade det någonting i svensk riksdag följande;
Ang. anordnande af nattåg å Statens stambanor och afgångstid för dessa tåg.
Svarskatalogen
Det var nödvändigt eftersom järnvägen höll på att byggas ut i Norrland under denna tidpunkt.
(tidigare publicerat)

Militärövning på Hedebanan

Den 9 november 1924 öppnade den statsbyggda banan mellan Sveg-Hede i Härjedalen och efter nedläggningen i februari 1966 så användes järnvägen för militära övningar. Banan var 72 kilometer och sträckan mellan Glissjöberg-Storfäringen blev försett med kontaktledning med anledning till att man ville prova att beskjuta järnvägen med järnvägsluftvärn. Direkt efter nedläggningen inleddes de militära övningarna och efter det så revs järnvägen helt.
Källor:
"Järnvägsdata", 1999
Wedin Krister, "Mer än 30 år sedan tågen rullade", Tåg 9/98



En notis om B-ångloken

De första B-loken i Sverige anskaffades 1909 och hade den preussiska ånglokstypen P8 som förebild. B-loken var sexkopplade överhettningslok med axelföljden 2C. Det var 99 lok av denna typ som anskaffades av SJ med följande nummer hos det statliga företaget; 1026-1028, 1034-1038, 1082-1085, 1106-1108, 1135-1150, 1219-1223, 1266-1270, 1281-1290, 1311-1325, 1364-1387, 1428-1432 och 1695-1697. Det var 96 exemplar som tillverkades fram till 1919 och 1944 övertog SJ tre motsvarande lok från SWB(Stockholms-Bergslagens järnvägar) och dessa tre skiljdes sig från de ursprungliga typen med eldytan 144,2 kvadratmeter mot 145,6 för de ursprungliga och överhettningsytan 50,7 kvadradmeter mot 47,0.
De lok som kom ifrån SWB fick SJ-nummer 1695-1697, annars var de identiska med de ursprungliga versionen och det var skälet att de fick samma littera. Under 1930-talet såldes ett tiotal B-lok till enskilda järnvägsbolagen som ännu inte blivit förstatligande och det var endast nummer 1383 som inte återkom. Detta lok skulle komma tillbaka först efter ett tiotal år efter de andra återkommande loken. Det första loket(1026) tillverkades av Motala verkstad som skulle tillverka de merparten av de lok som fick littera B. Under 1960-talet kom B-loken att användas som beredskapslok fram till beslutet under 1990-talet att skrota en del beredskapslok.
Källor:

Diehl Ulf m fl, "Normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar", 1973
Diehl Ulf, "SJ-ånglok litera B", Tidskriften Tåg, någon gång under 1970-talet
Kullander Björn, "Sveriges järnvägars historia", 1999
Löf Peter, "Beredskapslok", utgången hemsida(om ingen vet någonting annat)

(tidigare publicerat på bloggen)

Kyrkohistoriska notiser 17

Äldsta tegelkyrkan

Den äldsta kyrkan i nutida Sverige som är gjord av tegel är Gumlösa kyrka i Skåne som invigdes 1191.
Källa: Mereth Lindgren, "Stenarkitekturen", Romanska konsten, Signums svenska konsthistoria, Kristianstad, 1995

Holmestad kyrka

Denna kyrka ligger utanför Götene i Västergötland och byggdes mellan 1874-75 efter ritningar av arkitekten Ernst Jakobsson och har dessutom ett västtorn. Av den gamla kyrkan som låg cirka 300 meter söder om den nuvarande finns däremot inga lämningar.
Källa: Bebyggelseregistret, Riksantikvarieämbetet

Brudkronan och dopfuntet

Den uppländska kyrkan Rasbokil som ligger några mil nordost om Uppsala har en brudkrona i förgyllt silver från 1794 medan dopfuntet är en av kyrkans få medeltida inventarier. Dopfuntet stod innan restaureringen 1909-10 i kyrkans materialbod.
Källa: Nils Sundquist, "Rasbokil kyrka", Strängnäs, 1970

Orgelhistoria från Singö

Ett s k orgelharmonium som hade blivit tillverkat i Stuttgart köptes in av Singö kyrka (Uppland) till kyrkan 1862 och denna såldes till socknens folkskola i november 1884. I skolan skulle den användas i drygt 50 år innan nästa placering blev hembygdsgården.
Källa: Lars Th Sandin, "Singö kyrka", Strängnäs, 1971

Kyrkogolvet i Skövde kyrka

I augusti 1892 var kyrkogolvet i Skövde kyrka endast tre år gammalt och redan angripen av fukt samt svamp. Hela golvet var genomruttet och två orsaker nämndes som orsaker till själva undermåliga golvet; dålig luftväxling och markens fuktighet.

Källa: Skara Tidning 17/8-1892
(Tidigare publicerat på bloggen)

Sportnyheter 15

Den sista matchen

Den 26 februari 1980 spelade Skutskärs IF sin sista match på drygt 20 år i bandyallsvenskan och de föll då med 3-10 på hemmaplan mot Ljusdal inför 311 åskådare.
Källa: Uppsala Nya Tidning 27 februari 1980

IF Vestas storvinst på bortaplan

Uppsalalaget IF Vesta vann med 8-0 mot Danmarks IF på bortaplan i fotbollsfyran den 26 augusti 1985.
Källa: Uppsala Nya Tidning 27 augusti 1985

"Döden"

Enligt källan hade Sunderland en spelare med namnet Billy Death mellan 1924-28 och många spelare såg döden framför sig när han var med på planen.
Källa: "Football Today", april, 1988

Racerföraren Ebb

Karl Ebb var en finländsk racerförare som bl a vann Rämenloppet 1931 samt Djurgårdsloppet 1933 och 1935. Under 1930-talet höll Estland tre Formel 1-tävlingar och 1935 var också året som Ebb vann denna tävling i Formel 1.
Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Estonian_Grand_Prix
"Sporten i focus", Stockholm, 1966

Lawson Little

Han var en amerikansk golfspelare som levde mellan 1910-68 och var först amatörspelare med dubbla segrar i både amerikanska och brittiska amatörmästerskapet två år i rad (1934 o 1935). Han blev proffsspelare 1936 och vann Canadian Open under detta år, US Open vann han 1940.
Källa: John Arlott (reaktör), The Oxford Companion to sports & Games", 1975

Boniek för Polen

Zbigniew Boniek gjorde 24 mål på 80 landskamper för Polen under sin tid i landslaget och den största triumfen var tredjeplatsen i fotbolls-VM i Spanien 1982. I semifinalen mot Italien var han däremot avstängt och frågan är om Polen hade tagit sig till final med honom i laget.
Källa: Keir Radnedge, "Världens fotbollsrekord (svensk version) 2011", 2010

Lions drog storpublik

Lions är det rugbylag som brukar turnera runt i världen från de brittiska öarna. Det är spelare som kommer från Rugby Union som deltar och 1955 spelade de inför 85 000 åskådare i Johannesburg mot Transvaals provinslag.
Källa: John Arlott (reaktör), The Oxford Companion to sports & Games", 1975

torsdag 31 mars 2016

OK-motorloket i Högsby

Berga tegelbruk (Högsby i Småland) anskaffade ett dieseldriven motorlok på elva hästkrafter av den tyska firman Orenstein & Koppel 1936. Loket hade spårvidden 600 mm och överfördes 1964 till Högsby tegelbruk där loket var i tjänst under sex år fram till skrotningen.

Källa: Janis Priedits, "Orenstein & Koppel" (loklista), motorlok, februari 2010