onsdag 11 juni 2025

Sockerbruk i Uppland???

 Från Stockholms dagblad 27 november 1890

Sockerbruk i Uppland. Förslag är väckt om anläggandet af ett sockerbruk i Tierp. En framstående man har lofvat insätta i företaget 80 000 kronor. Försökodling med betor i Uppland har utfallit gynsamt, berättar tidningen Upsala.

Det verkar var ett storslaget projekt, men man undrar hur det gick med dessa planer som jag inte har tagit reda på ännu. Men någon läsare eller besökare kanske vet mer om detta projekt.

(Tidigare publicerat)

Chippenham United

 Denna klubb fanns 1900 och kom med i Western League 1949 och vann dess andra division redan under den första säsongen. Klubben åkte ur den högsta divisionen i Western League 1958 och drog sig två år senare med upplösningen av klubben ytterligare två år senare. Den främsta placeringen är fjärdeplatsen 1951 och klubben deltog även i FA-cupen. Tyvärr nådde klubben aldrig den första omgången och de spelade endast i kvalomgångarna som de nådde till den fjärde kvalomgången vid två tillfällen (säsongerna 1953-54 och 1955-56). Klubbens första match i FA-cupen var Radstock Town som de vann med 6-1 och åkte ur i nästa omgång mot Trowbridge Town. Den sista matchen var i den första kvalomgången säsongen 1961-62 då de föll med 2-6 mot Cheltenham Town. Enligt enfa.co.uk är det sexton spelare som har haft en anknytning med en eller flera ligaklubbar och det är bl a Dougie Baldie som gjorde fyra mål på åtta matcher för Bristol Rovers 1946-48, Colin Gill som stod i en ligamatch för Swindon Town säsongen 1955-56 och spelade för ett antal icke-ligaklubbar och på Irland samt Harold Jarman som kanske lyckades bäst med 452 matcher/117 mål för Bristol Rovers mellan 1959-73 och 40/8 för Newport County (spelade även för New York Cosmos i NASL). De flesta spelarna hade en anknytning med Bristol Rovers och spelade vid enstaka fall även för andra klubbar.

Källor:

enfa.co.uk
http://www.neilbrown.newcastlefans.com/ (spelarlistor för varje i ligaklubb i England och Skottland från 1946-2014)
Wikipedia engelskspråkiga 

Årjängs Stora Sprinterlopp 2000

 Årjängs Stora Sprinterlopp har körts sedan 1952 då Lord Peter vann med Ragnar Thorngren i sulkyn och sedan dess har flera kända eller legendariska travare vunnit detta sprinterlopp. För att nämnda några stycken så vann Frances Bulwark 1954, hennes son Frances Nibs vann 1965, Molnets Broder 1974, Madison Avenue 1977, The Onion 1984, Callit 1987 o 1988, Copiad 1994, Fridhems Ambra 1999, Igor Brick 2001, Victory Tilly 2002 och Lavec Kronos 2010.
I 2000 års upplaga vann Igor Brick med Örjan Kihlström i sulkyn till vinnaroddset 8,00 på tiden 1.12,0. Favoriten Victory Tilly (Stig H Johansson) blev slagen med endast huvudet och landade på samma tid som Igor Brick. Victory Tilly som vann Elitloppet samma år startade från spår 9 och hade som sagt bakspår, hade han haft spår 1-6 hade det blivit seger. Petit Aubiouse med Jim Frivk i sulkyn blev trea på tiden 1.12,3. In på upploppet ledde Alv Richcrop loppet och ute i spåren kom både Victory Tilly samt den som låg ännu mera bak i fältet—-Igor Brick. Alv Richcrop blev fyra och Eastender blev femma.

Källor: 

Banprogram Årjäng (Sprinterloppet)
travsport.se
Filmen på loppet på YouTube 

torsdag 5 juni 2025

Bjälbo socken 1749

 Skribenten var i Bjälbo som ligger cirka 7-8 kilometer utanför Skänninge i Östergötland och året 1749 som var den första folkräkningen som Tabellverket stod för. Socknen hade 475 invånare som var fördelade på 51 hushåll. Det fanns 88 gifta par, 149 ogifta ungdomar, 123 barn under 15 år, två änklingar, 25 änkor och 17 torpare med utan utsäde.

Källa: Folkräkningsrspport, Tabellverket 

söndag 1 juni 2025

Från banorna

 För information, se tidigare sammanställningar inom taggen ”Från banorna”.

BENGTSTORP

Den ligger inte så långt ifrån Gyttorp i Västmanland och där har det funnit både ett kalkbrott samt ångsåg. Enligt gjordes själva banvallen av skrotsten och båda objekten hade spårsystem. Efter 1917 ägdes iallafall ångsågen av Vikers AB.

LJUNGBY

Det fanns två tegelbruk på orten som låg i närheten av stationen och dessa tegelbruk var det drygt en halv kilometer emellan. Enligt en karta från 1950 var det ett järnvägsspår mellan dessa två bruk.

NOL

På denna ort har funnits ett trallspår till Nols-Norrgård.

GYTTORP

På själva anläggningen där man tillverkar sprängmedel trots ett par svåra olyckor (ett exempel var i oktober 1964 då nio personer dödades vid en explosion). Denna industri har haft elva kända motorlok för mig varav sex var i drift samtidigt. Sex av loken var tillverkade av Simplex i England och samtliga tillverkades under 1950-talet.

KOSKIVARA

År 1903 anskaffades slipers och ”torvbäringsspår” fr Carl Ström i Stockholm för att prova bryta torv i den nordligaste delen av landet. Objektet ligger ca sex mil söder om Gällivare och vid ett senare tillfälle kom ett torvverk till platsen. Spåret var 850 meter långt som bestod 5-kilosräler och man hyrde en lokomobil från Munktells. Själva upptagningen var troligen kortvarigt!!!

ROMANÄS

Vid Tranås ligger Romanäs Sanatorium och förr i tiden hade man på sjukhus samt sjukhem lokala transporter på en utdragen ”rälsslagen”bana, ofta 600 mm. På ett vykort som blev stämplat 1916 visar en smalspårigt bana i Romanäs. Man drog alltså vagnarna för hand och var ett sätt att göra en transport smidigare. 

SKEDE

Vid den småländska Skede låg Brostugans torvströfabrik och som anlades 1920, en av Smålands talrika torvindustrier en gång i tiden. Ut till torvmossen gick två separata banor med spårvidden 600 mm och inga lok är kända från detta objekt. Vagnarna drogs antingen för hand eller med lina.

KURRAVAARA

Denna objekt ligger cirka två mil norr om Kiruna och där fanns eller har funnit ett sågverk. I slutet på 1970-talet fanns det en tralla och ett antal slipers på platsen. 

HJÄRTUM

En trovströanläggning utanför Lilla Edet där man på 1920-talet började att bryta torv och där fanns det torvrivare, ströpress, cirkelsåg och en kort bana in till en torklada.

lördag 31 maj 2025

Antalet lok i Ramhäll

I Ramhäll i Uppland fann man malm under 1740-talet och sedan tog det lång tid innan man började att bearbeta malmen. Efter ett antal turer med att starta upp gruvan och olika nedläggningar så lades gruvan ner 1975. I Ramhäll har det funnit två olika spårvidder och det har varit lok på såväl 750 mm som 891 mm. På 750 mm har det funnits ett tryckluftslok som byggdes på platsen 1925 och fanns kvar tills skrotningen 1949. Man användes av ett tryckkärl på två kubikmeter som sattes på en s k Norbergsvagn. I Ramhäll har det funnits lok på 180-metersnivån och även på 230 samt 280 meter under jord. Förutom tryckluftsloket så har det funnit tolvvmotorlok varav sju var tillverkade hos Jenbacher Werke i Österrike varav sex av dem hade tjugo hästkrafter. Två lok tillverkades 1948 på ASEA i Västerås. Drygt hälften av loken blev transporterade dit efter de hade tjänstgjort vid en annan gruva. På 891 mm spårvidden användes ett ånglok som tillverkades på Helsingborgs mekaniska verkstad 1919 med tillverkningsnumret 57. Från Dannemora-Hargs järnväg anlades en åtta km lång bibana från Knaby till Ramhäll 1877 som trafikerades i början av järnvägsbolagets egna lok. Det egna Hb-loket hade tidigare använts i Ljusne i Hälsingland och kom därifrån 1923. Loket såldes och överfördes till Dannemora 1938 medan bibanan lades ner 1959, den hade då knappast varit trafikerat sedan 1951.

Källor:

Fornminnesregistret Riksantikvarieämbetet 
Freding Mats, ”Industrilok i Uppland”, 1991
Johnson Anders, ”Fånga platsen”, 2008

Vattenrännan vid Hyttön

 Från Hyttön i Norduppland går en flottningsränna till Bomhus och sågverket där, rännan anlades på 1890-talet som dessutom har blivit "avskuren" såväl av E4:ans båda sträckningar som järnvägen.


Källor
"Bebyggelsehistorisk inventering-Älvkarleby", Västerås, 1984
"Bygd att vårda", kulturmiljöer i Tierps, Älvkarlebys och Östhammars kommuner, Uppsala, 1984

(Tidigare publicerat)