söndag 15 september 2024

Farfarsfar i Wikipedia

 Nu har även min farfarsfar även blivit presenterat i Wikipedia, han var tolv år äldre än sin hustru och min farfar var yngst av fyra bröder. Även han var femton år äldre än min farmor och han dog 1954.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oskar_Lundgren

(Tidigare publicerat)

söndag 8 september 2024

Efterlysningar p g a kyrkostölder

 Enligt en landshövdingskungörelse så utfärdades en efterlysning den 30 september 1820 från dess ämbete i Uppsala om att det har begåtts flera kyrkostölder i bl a Moheda (Småland), Furingstad (Östergötland) och Kvillinge (också i Östergötland). Värst var det dock i Moheda där tjuven eller tjuvarna har tagit med sig förgylld brudkrona på femtio lod silver, silverkanna, paté och oblatask på varierande antal lod silver. Liknande inbrott har även Furingstads kyrka råkat ut för där det stals också en förgylld brudkrona som förvarades i en kopparask och sedan försvann också en kanna som skänktes till kyrkan av fru Maria Gethe på Lövstad. I Kvillinge kyrka hade någon tagit pengar som förvarades i sakristian. 

Källa: http://www.ukforsk.se/landshov/landshov.pdf

”Doldisen” Buckeye Count

 Buckeye Count är en av de söner till Speedster som är doldisar bakom den välkända avelshingsten Speedy Crown som han är helbror till. Han kom till världen 1971 och hans mor Countess Song är dotter till Victory Song som föddes 1943, han blev tvåa i Hambledonian som treåring (samma år vann han Kentucky Futurity). 
Buckeye Count tjänade in 77 897 dollar som tävlingshäst och kom till Sverige 1976. I aveln fick han 325 svenskfödda avkommor och 216 kom till start varav 161 vann lopp. I aveln fick han bl a Count Rasiru, Kung Viljestark, Terry Count, B S Betty, Honey Born (elitsto i Finland, hon är mor till Born Quick Don Giovanni som vann både Kriterium och Derbyt i Finland) och Bobo Count.

Källor:

blodbanken.nu
Egen samling

Ödeborgs tegelbruk

 Detta tegelbruk låg i södra delen av Dalsland som anlades på Brattfors egendom genom fabrikören Hjalmar Andersson samt andra personers försorg. Samma år bildades det AB Brattefors Tegelbruk och 1911 kom det under Ödeborgs Bruks ägo (likvidation tre år senare). Tillverkningen pågick sedan under Ödeborgs Tegelbruk och tillverkningen bestod av mur- och taktegel. Under 1943 utvidgades bruket för att därefter minska sin tillverkning successivt med bara vara igång under sommaråret. Tegelbruket lades ner 1954 och då var utarrenderat under några år för läggas ned helt fem år senare, det var rivet 1967. En 600 mm-järnväg anlades 1898 och den pendlade mellan 100-200 meter innan den förlängdes under 1940-talet till dryga 0,4 km. Handdrift pågick fram tills banan blev till det fördubbla, därefter drevs vagnarna med linspel och motorlok anskaffades under 1950-talet. Två motorlok är kända, ett av dem tillverkades hos Hunslet Engine i Leeds omkring 1952 och var dieseldriven med en Alisa-Craig-motor på tjugo hästkrafter. Det andra loket togs till Ödeborg av någon av arrendatorerna och hade ett okänt ursprung. Båda loken ställdes av 1965 och såldes som skrot 1965.

Källa: Mats Freding, ”Industrilok i Bohuslän & Dalsland”, Taberg, 1985

lördag 7 september 2024

Hov

 
Hovs kyrka utanför Vadstena och från kyrkbyn in till Vadstena gick en hästvana som fraktade jordbruksprodukter (bl a sockerbetor) på under några år under 1870-talet. Kyrkan i Hov har en komplicerat historia enligt kyrkobeskrivningen. Enligt uppgift är kyrkan från omkring 1100-talet eller under 1200-talets första hälft. Under 1400-talet byggdes kyrkan om och man slog in valv inne i kyrkan. Kortet togs av skribenten i juli i år.

Länken om hästbanan:

fredag 6 september 2024

Hallsjö kyrkoruin

 Söder om Värnamo ligger kyrkoruinen efter Hallsjö kyrka och området tillhör numera Dörarps socken.






Notiser

 En drunkningsolycka

Under en storm så omkom tre fiskare den 7 mars 1896 vid Aspö i Karlskrona skärgård.
Källa: Tidningen Upsala 10 mars 1896

Norges folkökning

Norge hade en folkmängd på 900 000 invånare 1800 och hundra år senare 2,2 miljoner invånare.
Källa: Atlas of world history ”, del 2, 1978

Lödöse varv

Båtvarvsverksamheten i Lödöse utanför Göteborg hade man bedrivit åtminstone sedan 1500-talet och var i enskilt ägo fram till 1889 då AB Lödöse varv bildades, som köptes upp av Bratt-koncernen 1946.
Källa: Nationella arkivdatabasen, äldre versionen

Initiativtagare till bondetåget

Det var Uno Nyberg som var bosatt på Långtora gård i Uppland som kom med initiativet till bondetåget mot regeringen 1914 och han var bosatt där mellan 1908-21.
Källor:
Hadelius Stig m fl, ”Vad varje svensk bör veta om Sveriges historia”, Borås, 1996
Ulväng Göran, ”Herrgårdarnas historia”, Halmstad, 2008

Tolv ödesgårdar 

I Kumla härad fanns det tolv ödesgåtdar 1630 som senare minskades drastiskt och det totala gårdetalet var 296 gårdar.

Källa: Lars-Olov Larsson, ”Bönder och gårdar i stormaktspolitikens Sverige”, Växjö, 1983

Löner på Grycksbo järnbruk 1905

År 1905 fanns det 27 tjänstemän som tillsammans tjänade 81 000 kronor och 369 arbetare som fick dela på 297 000 kronor.
Källa: Bertil Boethius, ”Grycksbo historia”, Falun, 1942

Födda i Uppsala län i Jämtlands län

År 1860 var det 40 personer som var födda i Uppsala län bosatta i Jämtlands län, detta antal skulle senare öka under det resterande seklet. Tjugo år senare var det 71 personer, 1890 var det 186 och 1900 var det 210.
Källa: SVAR, databasen folkräkning, Riksarkivet

Danskarna var i Husaby

Danskarna försökte bränna ner Husaby kyrka i Västergötland 1566 och lyckades bara bränna ner taket, sockenborna fick nöja sig med halmtak till seklets slut.
Källa: Stig Ahlberg, ”Husaby kyrka”, Lidköping, 1987

Tunnelbanan i Hamburg

Tunnelbanan i Hamburg öppnades för trafik 1912.
Källa: Faktakalendern 2001