Nu har även min farfarsfar även blivit presenterat i Wikipedia, han var tolv år äldre än sin hustru och min farfar var yngst av fyra bröder. Även han var femton år äldre än min farmor och han dog 1954.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oskar_Lundgrensöndag 15 september 2024
söndag 8 september 2024
Efterlysningar p g a kyrkostölder
Enligt en landshövdingskungörelse så utfärdades en efterlysning den 30 september 1820 från dess ämbete i Uppsala om att det har begåtts flera kyrkostölder i bl a Moheda (Småland), Furingstad (Östergötland) och Kvillinge (också i Östergötland). Värst var det dock i Moheda där tjuven eller tjuvarna har tagit med sig förgylld brudkrona på femtio lod silver, silverkanna, paté och oblatask på varierande antal lod silver. Liknande inbrott har även Furingstads kyrka råkat ut för där det stals också en förgylld brudkrona som förvarades i en kopparask och sedan försvann också en kanna som skänktes till kyrkan av fru Maria Gethe på Lövstad. I Kvillinge kyrka hade någon tagit pengar som förvarades i sakristian.
”Doldisen” Buckeye Count
Ödeborgs tegelbruk
Detta tegelbruk låg i södra delen av Dalsland som anlades på Brattfors egendom genom fabrikören Hjalmar Andersson samt andra personers försorg. Samma år bildades det AB Brattefors Tegelbruk och 1911 kom det under Ödeborgs Bruks ägo (likvidation tre år senare). Tillverkningen pågick sedan under Ödeborgs Tegelbruk och tillverkningen bestod av mur- och taktegel. Under 1943 utvidgades bruket för att därefter minska sin tillverkning successivt med bara vara igång under sommaråret. Tegelbruket lades ner 1954 och då var utarrenderat under några år för läggas ned helt fem år senare, det var rivet 1967. En 600 mm-järnväg anlades 1898 och den pendlade mellan 100-200 meter innan den förlängdes under 1940-talet till dryga 0,4 km. Handdrift pågick fram tills banan blev till det fördubbla, därefter drevs vagnarna med linspel och motorlok anskaffades under 1950-talet. Två motorlok är kända, ett av dem tillverkades hos Hunslet Engine i Leeds omkring 1952 och var dieseldriven med en Alisa-Craig-motor på tjugo hästkrafter. Det andra loket togs till Ödeborg av någon av arrendatorerna och hade ett okänt ursprung. Båda loken ställdes av 1965 och såldes som skrot 1965.
Källa: Mats Freding, ”Industrilok i Bohuslän & Dalsland”, Taberg, 1985