torsdag 21 september 2023

Travaren Sven Olof

 Sven Olof föddes 2006 efter Korean-Nina-Turbo Thrust och var en brun valack som föddes upp av Knutsson Trotting AB i Göteborg. Han blev exakt tio år gammal och startade 34 gånger med segerraden 5-2-4 och tjänade ihop 380 750 kronor, en av hans meriter var en seger i ett försökslopp i klass III (tre) på Örebro den 7 maj 2011 och det var Åke Svanstedt som körde honom. Han var då favorittippat och vann till oddset 2,55 före Marjons Kiss (Richard Jansson) och Art On Line (Jorma Kontio).
Lite kort om härstamningen, fadern Korean är/var verksam i hemlandet Frankrike och vann sex av 31 starter, det sista loppet var 2001. Han har 131 svenskregistrerade avkommor och de främsta utefter prissumman var Sebastian K och Zlatan Blou. Modern startade vid nio tillfällen och vann ett lopp, hon har Supergill-sonen Turbo Thrust som far. Hon är undan Miss Tibur och då har hon den franska avelsgiganten Tibur som fader. 

Källor:

blodbanken.nu
travfakta 
travsport.se


söndag 17 september 2023

Från banorna

 Presentation: Se denna artikel;



LAVER

Denna gruva låg cirka tre-fyra mil väster om Älvsbyn och i en tidigare notis om denna gruva nämndes det att inga lok har gått i det underjordiska systemet. Men nu har det kommit fram uppgifter att det har antagligen funnits lok i Laver.

UPPSALA

För drygt ett par veckor noterade skribenten att det var en grävmaskin där spåret till energiverket gick. Detta spår trafikerats för tillfället inte och vid ett par tillfällen hade bommarna över Björkgatan fått ”tokspel” och hindrat trafiken, någon gång har även bommarna på Danmarksgatan varit nere eller så har rödsignalerna blinkat.

ÖSTERVÅLA

Detta sågverk kom inte med i ”Industrilok i Uppland” från 1991, orten ligger i Uppland men har legat i Västmanlands län och Heby kommun överfördes till Uppsala län sedan många lokala ortsbor hade önskat sig detta. Sågverket var ännu i drift på 1970-talet och då fanns det banor som trafikerades av trallor. Enligt Anders Johnssons bok ”Fånga platsen” från 2008 finns det en uppgift om att Kartans snickerifabrik som var i drift mellan 1917-96 och numera är ett museum. Orten är också känd som för sina stolar med namnet ”Östervålamöbler”.

söndag 10 september 2023

Sirius klådde upp ett svagt Morgongåva

 I division 4 Uppland den 1 (Datumredigerat) september 1956 tog Sirius emot Morgongåva SK och vann matchen med 7-0 vilket Sirius gav en tredjeplats med nio poäng efter sex omgångar. Eftersom tabellfyran Örbyhus förlorade på bortaplan mot Harbo med 2-0 så fick Sirius lite fritt spelrum. Morgongåva låg sist med noll poäng och 1-39 i målskillnad.

Säsongen 1956-57 slutade följande; Rimbo IF vann serien med 38 poäng och gick upp till trean, Hallsta som vid tidpunkten av den sjätte omgången var fortfarande obesegrat kom tvåa med 32 poäng och därefter kom Sirius med 28 poäng. Under denna säsong vann Sirius 13 matcher, spelade två oavgjorda, förlorade sju, gjorde 62 mål och släppte in 37. De kom en poäng före Enköpings SK började säsongen ganska så svagt och var på den undre tabellhalvan.
Morgongåva blev sist med en poäng och 107 insläppta mål och på bara ett par år har denna klubb blivit svagare.

Källor:
Uppsala Nya Tidning 3 september 1956

(Tidigare publicerat på den nedlagda Sirius historiska bloggen)

Sextonårig mordbrännare

 Någonting måste har inträffat i detta hushåll när tonåringen Nils Gottfrid Öberg dels misshandlade sina föräldrar och dels tände eld på huset. Öberg föddes den 12 maj 1884 och bodde i Ytter-Sandviken i Högbo socken och häktades den 27 juni 1900 av länsmannen för Valbo & Högbo distrikt.


Källa: Polisunderrättelser nr 77 3/7-1900

(Tidigare publicerat)

torsdag 7 september 2023

Höbanan i Näsbyholm

 Höbanan var tre kilometer lång med spårvidden 891 mm, vars syfte var att transportera hö och banan var i drift mellan 1869 fram till de allra första åren under 1880-talet. Först drog de varje vagn för sig och sedan inskaffades det hästar som dragkraft. Denna bana låg utanför Skurup i Skåne.


Källor:

"Järnvägsdata", 1992, Stockholm
Priedits, "Industrilok i Skåne---Malmöhus län", 1995

(Tidigare publicerat)

Tidningsnotis om en stortjuv

 I en tidigare artikel om stortjuven Andersson-Sundberg!!!

Sök på hans namn längst upp till vänster om du har mobilversionen som du kan ändra på längre ner på förstasidan!! Från lokalpressen i slutet på 1890-talet!!!



torsdag 31 augusti 2023

F d SJ-ånglok vid Hissmofors

 Hissmofors bruk ligger inte så långt ifrån Krokom i Jämtland och år 1894 bildades aktiebolaget med samma namn. Man byggde ett kraftverk, en trämassefabrik som stod färdigt 1899 och ett sågverk som stod färdigt året efter. Hissmofors började att ägas av NCB sedan 1963 och spårvidden blev normalspårig precis som statsbyggande järnvägssträckor. 
Fem av sex ånglok som tjänstgjorde på Hissmofors hade förflutit i SJ förutom det första ångloket som hade gått på Kristianstad-Immeln järnväg med nr 2 Immeln. Detta ånglok tillverkades av Kristinehamn Mekaniska Verkstad med tillverkningsnummer 38/1885. Detta lok kom 1901 direkt från denna järnväg och slopades 1913 när man köpte ångloket som blev tillverkat av Nohab 1883 med tillverkningsnumret 165. Detta lok var ett sadeltankslok med axelfölden B1 och hos SJ fick det litteran P med numret 314. Priset  som var under 1913 var på 6 000 kronor och på Hissmofors gick loket till slopningen/skrotningen 1935. I början av 1910-talet hade Hissmofors tre ånglok och det andra loket kom 1903 också från SJ. Det var ett ånglok med axelföljden B1 och som blev tillverkat av Yorkshire Engine Co i Sheffield 1874 och tillhörde från början Hallsberg-Motala-Mjölby järnväg som nr 5 och när detta bolag blev den första enskilda järnväg som kom under SJ 1879 så fick det litteran Qt med numret 360. Detta lok skrotades 1927 och därefter var det tre ånglok som hade axelföljden C som tjänstgjorde på Hissmofors. 
Samma år som det äldsta loket skrotades så inköptes ett ånglok som tillverkades av Motala Verkstad 1903 med tillverkningsnumret 284 och det stod i Östersund när bruket köpte loket för 20 000 kronor 1927. Hos SJ hade det litteran Ke med SJ-nr 719 och var i tjänst under tolv år på bruket, slopades 1939 och skrotades omkring 1950.
Atlas 141 som tillverkades 1913 stod i Bräcke när detta lok såldes till Hissmofors för 6 500 kronor i januari 1935 och hos SJ hade det litteran Ke med numret 1163 och användes så sent som 1964, slopningsbeslutet togs dock 1958 och skrotningen ägde rum 1966 på en firma i Härnösand. Det sista loket tillverkades av Vagn och Maskinfabrik i Falun som nummer 180 under 1914. SJ byggde om detta lok till överhettning 1928 och litteran blev då bytt från Ke till Kh, hos SJ hade loket numret 1210 och köptes för 7 500 kr i februari 1939. Loket torrkokades 1946 och blev dock inte reparerat förrän 1950 i Falun. Loket avyttrades 1963 till en skrotfirma i Krylbo och som avslutning kan nämnas att Hissmofors hyrde in ytterligare två ånglok under drifttiden. Förutom de sex ångloken fanns även två diesellok och en sidobana finns ännu till Hissmofors från Krokom, trafikeras t o m och det finns även minst en film som färden visas från förarhytten.

Källor:

Diehl Ulf m fl, ”Normalspåriga ånglok hos Statens Järnvägar”, 1973
Ericson Jan, ”Industribanor i Jämtland och Härjedalen”, 2015
Karlsson Lars-Olov, ”Ånglok vid Sveriges industrier”, 2015