torsdag 4 maj 2023

Okänd man som tagit sitt liv

 En okänd man påträffades hängd i ett träd vid Rolfstorp kyrka (Hallands län) den 15 oktober 1902 och enligt en uppgift så var han född 1862. Enligt en skrivelse en vecka senare så skulle man inte begå en obduktion för att kunna fastställa dödsorsaken.

 
Källa: Sveriges döda 1901-2009

Timmersaxen, svensk uppfinning???

 Timmersaxen är till för att gripa tag i timmerstockar för att sedan förflytta dessa och timmersaxen uppfanns antagligen i Idre i Dalarna 1883. Enlig tidningen Hela Hälsinglands nätupplaga så uppfanns den på 1890-talet.

Museets bidrag, en timmersax som uppfanns av Anders Bergman från Hennan på 1890-talet, må vara ett vardagligt föremål, men Owe Norberg menar att den varit "revolutionerande" för skogsbruket. Verktyget, som genom ett finurligt konstruerat handtag kan vrida och dra timmerstockar som väger flera hundra kilo, är fortfarande i bruk idag.
Källor:

helahalsingland.se
NE (CD-rom), "timmersax"

Bron över Kölforsån

 I Enåkers socken nordost om Sala finns en bro över Kölforsån som byggdes 1905 och i början av 1970-talet förstärktes bron med hjälp av betong, i samma veva breddades även bron. Vid bron finns det en grund efter ett nedbrunnet hus som hade anlagts av Salaligan under deras härjningar i trakten under 1930-talet.

 
Källa: Fornminnesregistret, Enåkers socken, RAÄ-nr 74

onsdag 3 maj 2023

Ett par notiser om geväret under 1840-talet

 I databasen över konseljer på Svarskatalogen finns det 812 poster med sökordet gevär mellan 1840-1920, bl a under 1840-talet behandlade ett par akter om antalet gevär till lantförsvaret. Överstelöjtnanten G A Sandell ansökte vid ett par tillfällen om att få leverera ett antal gevär till Kronans förråd. Detta rörde sig om 240 gevär och han ansökte under relativt kort tid vid två tillfällen, dels den 18 augusti 1843 och dels den 6 mars året efter. Samma överstelöjtnant var i gång i september 1844 om;


ÖfversteLieutenanten L.A. Sandels' und. ansökning att till Kronan få försälja ett parti gevär.

De flesta av de akter som behandlade i olika konseljer var lantförsvarsdepartementet representativt vid de flesta tillfällena. Dels rörde sig om ett kontrakt för att leverera 2 000 gevär på behandling i detta departement den 19 mars 1846 och dels var en liknande akt på behandling den 23 februari 1849 om leverans med 2 500 gevär, firman som departementet förhandlade med var Husqvarna faktori.

(Tidigare publicerat)

Göteborgspokalen

 Detta lopp kördes för sista gången 1996 och är ett av flera lopp som inte längre körts. Loppet var igång i 35 år och kördes för första gången 1961, vinnare var Locomotive-sonen Rulle Rappson till vinnaroddset 2,01 med Sören Nordin i sulkyn. Det var favoriter eller lågoddsare som vann i början. Året efter vann stjärntravaren Julienne till oddset 2,41 och på tiden 1.22,0 före Ronald Tide och Tex Iran. Den största skrällen var 1967 när Bill vann med oddset 45,63 och året inna vann Stella Nova till oddset 13,92. Annars var det endast travare på under tio odds som vann loppet.
Baron Gruff är den enda titelförsvararen i loppet som vann två gånger på raken när han vann 1969 och 1970. Den andra vinnaren som har två titlar är Duke Iran som vann såväl 1976 som 1978. 
Exemplen på vinnare är Kentucky Fibber 1968, Harper Arrow 1971, Lyon 1972, Coloney Rodney 1973, V I P 1977, Madison Avenue 1979, Mustard 1982, Snack Bar 1983, Callit 1989, Atas Fighter L 1990, Mack Lobell 1991, Nordin Hanover 1993, Shibur 1994, Bolets Igor 1995 och slutligen den sista vinnaren Rival Damkaer.

Källor:

travsport.se

Ramlade ner i kolmila

(Två bilder i artikeln saknas, kommer att lägga in senare)

 tidningen Upsala den 25 januari 1887

I en brinnande mila råkade femtiosexårige torparen under Strömsbergs bruk Jan (Jon) Matsson i Gåfvastebo, Tierp socken, att nedfalla den 12 d:s vid tretiden på natten. Under rysliga nödrop i nattens mörker och med uppbjudande af alla sina krafter lyckades han arbeta sig upp och komma ned af milan. En av ropet ditkallad arbetare från en grannmila fann honom liggande i kolkojan, hvarifrån han, sedan de i närheten boende anhöriga ditkallats, kunde ledas hem, stöd af tvenne personer. Läkare efterskickades, men kunde intet uträtta; mannen afled efter halfannat dygns förskräckliga plågor. Han behöll dock sansen till det mesta och vände sig i dödens nöd till den ende nödhjelparen. Mannen, som var en duktig arbetare, sörjes närmast af maka och fyra barn, deraf tre minderåriga, samt en åttiofemårig moder.

Notisen har tidigare blivit publicerat på anbytarforumet(http://www.genealogi.se/)

I död och begravningsboken för Tierp socken mellan 1883-95 så finns hans tragiska död registrerat. Detta inträffade den 13 januari och han begravdes den 23 januari och alltså var han i jorden när den ovannämnda tidningsartikel kom. 

En beskrivning över händelseförloppet och det var liksom i tidningsnotisen......Han fick en hemsk död med bl a brännskador och eventuellt också en del andra komplikationer som exempelvis rökskador(lungorna kanske tog skada till den omfattning att det slutade med dödligt utgång).
Källor:

Svarskatalogen
Tidningen Upsala 25 januari 1887

(Tidigare publicerat)





måndag 1 maj 2023

Hallsbergstegel

 Ett tegelbruk i Hallsberg som hade egen bana och rullande materiel, anlades vid stationen på orten 1899 med tillverkning av fasadtegel. Under åren 1952-54 flyttade tegelbruket till Vissberga och bolaget ombildades till Hallsbergstegel 1954. 
En kort mellan tegelbruket och Hallsberg SJ revs vid okänd tidpunkt. En bana med spårvidden 600 mm anlades mellan bruket och övertaget vid Vissberga som var två kilometer långt, revs 1952 och efter flytten har inte järnväg använts.
Två motorlok är kända:
Ett motorlok som tillverkades av Bjurström (Västerviks slipmaterial) 1928 som ett av de första loken därifrån. Loket var bensindriven med en Fordsonmotor på 40 hästkrafter och skrotades vid en okänd tidpunkt. Det andra loket tillverkades av Edward Lundström mekaniska verkstad med tillverkningsnumret 180 med en Callummotor på 20 hästkrafter som också var bensindriven. Detta lok som vägde 2 650 kilo tillverkades 1946 i Limhamn och såldes till Fritz Milena AB i Örebro 1956. Loket såldes senare till tegelbruket i Fjugesta i samma landskap och fick en Volvomotor 1957 och skrotades 1966.

Källa: Industrilok i Närke, 1981