torsdag 9 december 2021

Notiser December (kort)

 Trafik av annat bolag

På den statsbyggda järnvägen Saltskog-Södertälje Nedre så trafikerade denna bandel även av Norra Södermanlands järnväg fram till 11 oktober 1921.

Byn Alby i Irsta socken

I denna by som ligger i Irsta socken i Västmanland skedde bl a laga skiftet såväl 1787 som 164-65- År 1810 fanns det bara ett barn i byn som då hade 49 invånare.
Källa: Kent Sivesand, "Skifte och befolkning", Uppsala, 1979

Uppförde släktens gravkor

Hovmarskalken Henrik Falkenberg på Brokind herrgård i Östergötland lät uppföra ett gravkor i tidig nygotik på Vårdnäs kyrkogård 1832 efter ritningar av Carl Christoffer Gjörwall,
Källa: Fredric Bedoire, "Svenska slott och herrgårdar---En reseguide", 2017

Fästningen i Kongsvinger

I den sydöstra delen av Norge ligger Kongsvinger vars fästning blev färdigt 1685 som skydd för den viktiga floden eller älven Glomma.
Källa: "Norstedts uppslagsbok", 2003

Telefonledningar

I källan rapporterades det att det fanns 103 1/2 kilometer telefonledningar i Tännäs och 86 1/2 km i Hede.
Källa: Tidningen Upsala 27 september 1894


Manager i de vinnande lagen säsongen 1946-47

 Manager vars klubb vann någonting under säsongen 1946-47 enligt dåvarande ligasystem. Vilken det var följande;

Division 1: Liverpool, George Kay

Division 2: Manchester City, Sam Cowan

Division 3(Södra); Cardiff City: Billy McCandless

Division 3(Norra), Doncaster Rovers; Jackie

Källa: Jack Rollin, "The Guinness book of soccer´s facts & feats", Enfield, 1983

Någonting om Svinnegarn 1749

 När Tabellverket gjorde sin första folkräkning 1749 så hade Svinnegarn socken söder om Enköping 482 invånare. Det fanns 70 gifta par, fyra änklingar, 28 änkor, 157 ogifta över 15 år varav 94 kvinnor. 153 barn under 15 år, 59 hushåll, 17 barn föddes, 22 personer dog (åtta flickor under tio år dog), sex äktenskap upplöstes genom döden och fyra bröllop ägde rum. I den inskickade mortalitetsrapporten till Tabellverket stod det ingenting om dödsorsaker.

Källor:

Folkmängdsredogörelse, Tabellverket
Mortalitetsrapport, Tabellverket

lördag 27 november 2021

Pojke försvann från hemmet

 Den 23 september 1890 lämnade en 7-årig pojke sitt hem på Fleminggatan i Stockholm och när han inte kom tillbaka så började man leta efter honom. Han påträffades dock död i närheten av den gamla Kungholmsbron och man vet inte hur pojken dog.

Källa: Stockholmstidningen 25 september 1890

Brightons storseger 1965

 Den 27 november 1965 vann Brighton med 9-1 över Southend United i den gamla division 3. Jack Smith gjorde tre mål i följd av Charlie Liversey (nyförvärvet från Northampton) och John Goodchild med två mål vardera. Övriga målen gjordes av Wally Gould och Jimmy Collins medan tröstmålet för Southend gjordes av Mel Slack (ny från Sunderland) inför 11 124 åskådare på Goldstone Ground.

Källa: Barry Hugman, "Football League Players Records 1946-88", London, 1988
Källnot: Matchprogram som finns på Gillingham (hade mött Southend på bortaplan) Scrapbook hemsida samt två sidor om Brighton; wearebrighton.com samt seagullsprogramme.com

Dannemora lokaffär med Norberg

 Dannemora hade under sin drifttid fyra olika spårvidder och en av dem var 750 mm som oftast användes under jord hos olika gruvor. På denna spårvidd hade Dannemora ett flertal lok och de fyra äldsta var dieseldrivna, övriga eldrivna (fåtal också med kontaktledning). År 1968 köpte Dannemora tio s k ackumulatorlok från Norberg och troligen var det billigt eftersom gruvan där hade lagts ner året innan. Samtliga lok tillverkades av Oskarhamn Varv AB i början på 1960-talet.

Källa: Mats Freding, "Industrilok i Uppland", 1991

Svedalas sockerbruk

 Råsockerbruket i Svedala i Skåne anlades 1893-94, bruket övertogs 1907 av SSA (Sveriges Sockerbruks AB) liksom andra sockerbruk i landet. SSA drev anläggningen fram till 1948 och därefter den forna fabriken som sockerlager, 1987 revs anläggningen. På bruksområdet anlades ett stickspår på halv kilometer från Svedalas järnvägsstation samt två kilometer internspår i samband med anläggandet av sockerbruket (alla spår var rivna till mitten av 1980-talet). Ett ånglok tillverkat av Munktell i Eskilstuna 1887 användes som dragkraft och detta lok hade tidigare trafikerat på Oxelösund-Flen-Västmanlands järnväg (OFWJ). Den sista besiktningen gjordes på loket 1948 och tre år senare skrotades loket.

Källor:

Johnsson Anders, "Fånga platsen", 2008
Priedits Janis, "Industrilok i Skåne, Malmöhus län, 1995