torsdag 9 december 2021
Notiser December (kort)
Manager i de vinnande lagen säsongen 1946-47
Manager vars klubb vann någonting under säsongen 1946-47 enligt dåvarande ligasystem. Vilken det var följande;
Division 1: Liverpool, George Kay
Division 2: Manchester City, Sam Cowan
Division 3(Södra); Cardiff City: Billy McCandless
Division 3(Norra), Doncaster Rovers; Jackie
Källa: Jack Rollin, "The Guinness book of soccer´s facts & feats", Enfield, 1983
Någonting om Svinnegarn 1749
När Tabellverket gjorde sin första folkräkning 1749 så hade Svinnegarn socken söder om Enköping 482 invånare. Det fanns 70 gifta par, fyra änklingar, 28 änkor, 157 ogifta över 15 år varav 94 kvinnor. 153 barn under 15 år, 59 hushåll, 17 barn föddes, 22 personer dog (åtta flickor under tio år dog), sex äktenskap upplöstes genom döden och fyra bröllop ägde rum. I den inskickade mortalitetsrapporten till Tabellverket stod det ingenting om dödsorsaker.
lördag 27 november 2021
Pojke försvann från hemmet
Den 23 september 1890 lämnade en 7-årig pojke sitt hem på Fleminggatan i Stockholm och när han inte kom tillbaka så började man leta efter honom. Han påträffades dock död i närheten av den gamla Kungholmsbron och man vet inte hur pojken dog.
Källa: Stockholmstidningen 25 september 1890
Brightons storseger 1965
Dannemora lokaffär med Norberg
Dannemora hade under sin drifttid fyra olika spårvidder och en av dem var 750 mm som oftast användes under jord hos olika gruvor. På denna spårvidd hade Dannemora ett flertal lok och de fyra äldsta var dieseldrivna, övriga eldrivna (fåtal också med kontaktledning). År 1968 köpte Dannemora tio s k ackumulatorlok från Norberg och troligen var det billigt eftersom gruvan där hade lagts ner året innan. Samtliga lok tillverkades av Oskarhamn Varv AB i början på 1960-talet.
Källa: Mats Freding, "Industrilok i Uppland", 1991
Svedalas sockerbruk
Råsockerbruket i Svedala i Skåne anlades 1893-94, bruket övertogs 1907 av SSA (Sveriges Sockerbruks AB) liksom andra sockerbruk i landet. SSA drev anläggningen fram till 1948 och därefter den forna fabriken som sockerlager, 1987 revs anläggningen. På bruksområdet anlades ett stickspår på halv kilometer från Svedalas järnvägsstation samt två kilometer internspår i samband med anläggandet av sockerbruket (alla spår var rivna till mitten av 1980-talet). Ett ånglok tillverkat av Munktell i Eskilstuna 1887 användes som dragkraft och detta lok hade tidigare trafikerat på Oxelösund-Flen-Västmanlands järnväg (OFWJ). Den sista besiktningen gjordes på loket 1948 och tre år senare skrotades loket.