En man som var på Örebro arbetsinrättning dömdes i mars 1890 till sammanlagt 4 år och 2 månaders straffarbete av Örebro rådhusrätt samt för alltid vara samhällelig förlustig. Han hade tagit en portmonnä som tillhörde en jungfru (innehöll 3:75, ansenligt summa på den tiden), överfallit fanjunkaren V Robsham och dessutom startat en mordbrand på själva arbetsinrättningen.
Källa: Stockholms Dagblad 31 mars 1890
måndag 31 juli 2017
Kentucky Rifle
Under mitten av 1700-talet så introducerade tyska vapensmeder som hade utvandrat till Amerika ett flintlåsgevär och det omfattade inte bara av ett märke utan av en grupp av olika vapen. Dessa gevär var populärt bland jägare i USA innan detta gevär slogs ut av slaglåsvapnet under nästkommande sekel.
Källa: Chris McNab, "Skjutvapen", 2013
Källa: Chris McNab, "Skjutvapen", 2013
Söderblomsloket vis Axmarsbruk
Axmarsbruk var en gång ett av Gästriklands viktigaste järnbruk och 1862 anlades en 0,3 kilometer lång med vagnar som drogs av hästar. Man transporterade malm och kol till själva hyttan som därifrån fraktades tackjärn. Ett motorlok från Söderbloms gjuteri i Eskilstuna anskaffades nytt 1910 och som inte var någon succé, loket gick tillbaka till tillverkaren redan året därpå.
Källor:
Freding Mats, "Industrilok i Gästrikland & Hälsingland", 1992
Loklista över motorlok från Söderbloms gjuteri, Industribaneföreningen
Källor:
Freding Mats, "Industrilok i Gästrikland & Hälsingland", 1992
Loklista över motorlok från Söderbloms gjuteri, Industribaneföreningen
Stal från en kamrat
Från tidningen Upsala den 3 juli 1916 stod det att en arbetare på Uppsala-Enköpings järnväg hade från en kamrat stulit 130 kronor. När han var inne i Uppsala under lördagen den 1 juli så greps och häktades han av sannolika misstänkta skäl till denna stöld.
(Tidigare publicerat)
(Tidigare publicerat)
Tekniska inslag i massmedia
Under sensommaren 1887 pågick troligen en tekniskt utställning i Stralsund och där De Lavals separator erhöll första pris. Det var nog inga annuella priser utan flera priser delades ut under denna utställning (för tidningsställaren påstod att det var 101:a gången som Da Laval eller nämnda separatorn hade fått priset sedan 1879).
När tidningen Göteborgs Handels och Sjöfartstidning hade ett sammandrag för året 1873 uppräknade tidningen de produkter som hade blivit tillverkade av Erikbergs Mekaniska verkstad och Göteborgs mekaniska verkstads aktiebolag. Den förstnämnda levererade två ångpannor på 26 hästkrafter till Lundby snickerifabrik och 226 ångkaminer till nyuppförda Grand Hotel i Stockholm. Medan motsvarigheten i Göteborg levererades ett fartyg och ett antal ångpannor till olika fartyg.
I Strängnäs förberedde man under hösten 1894 en vattenledning som skulle ombesörja de ånglok som ankom till stationen. De borrade efter vatten och det visade sig efter en undersökning av en Stockholmsgrupp att det var väl anpassat för ändamålet. Kalkvattnet var gynnsam och den var på 12,5 på hundratusendelar. Det var åtminstone tre nyheter om den tekniska floran.
Källor:
Göteborgs Handel och sjöfartstidning 3 mars 1874
Södermanlands läns tidning 11 november 1894
Tidningen Upsala 6 augusti 1887
När tidningen Göteborgs Handels och Sjöfartstidning hade ett sammandrag för året 1873 uppräknade tidningen de produkter som hade blivit tillverkade av Erikbergs Mekaniska verkstad och Göteborgs mekaniska verkstads aktiebolag. Den förstnämnda levererade två ångpannor på 26 hästkrafter till Lundby snickerifabrik och 226 ångkaminer till nyuppförda Grand Hotel i Stockholm. Medan motsvarigheten i Göteborg levererades ett fartyg och ett antal ångpannor till olika fartyg.
I Strängnäs förberedde man under hösten 1894 en vattenledning som skulle ombesörja de ånglok som ankom till stationen. De borrade efter vatten och det visade sig efter en undersökning av en Stockholmsgrupp att det var väl anpassat för ändamålet. Kalkvattnet var gynnsam och den var på 12,5 på hundratusendelar. Det var åtminstone tre nyheter om den tekniska floran.
Källor:
Göteborgs Handel och sjöfartstidning 3 mars 1874
Södermanlands läns tidning 11 november 1894
Tidningen Upsala 6 augusti 1887
Sovande banvakt
En banvakt längs med sträckan mellan Vittsjö och Hässleholm blev trött under sin kontrolltur så han tuppade av på sin tralla. När ett tåg närmade sig upptäckte lokföraren som tur var i tid denna sovande man. Han signalerade kraftigt som inte fick banvakten att vakna och tåget stannade precis innan en eventuellt kollision skulle har inträffat.
Källa: Stockholmstidningen 8 november 1890
(Tidigare publicerat)
Källa: Stockholmstidningen 8 november 1890
(Tidigare publicerat)
Missödet på Bergsbrunna station
En olycka inträffade den sista september 1894 på Bergsbrunna station utanför Uppsala när banvakten P Andersson från Pinan glömde bort sin tralla på spåret. Inspektören på stationen uppmärksammade Andersson på att middagståget från Uppsala var på ingående och han bör genast flytta på trallan. Banvakten rusade då fram för att försöka lyfta av trallan från spåret samtidigt som tåget rullade in på stationen. Tåget krossade trallan och Andersson slungades iväg med svåra skador som följd, han avled efter en halvtimme. Han efterlämnade hustru och två söner som båda var anställda på järnvägen, han hade varit i tjänst i 30 år.
Källa: Tidningen Upsala 2 oktober 1894
(Tidigare publicerat)
Källa: Tidningen Upsala 2 oktober 1894
(Tidigare publicerat)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)