Från tidningskällan 1887:
Ett nytt magasingevär är man och i färd med att anskaffa för ryska hären. Denne är för närvarande utrustad med Berdangeväret, som skjuter åtta skott i minuten och på 3 000 steg genomborrar en furubräde af en tums tjocklek. Det nya ryska maskingeväret lossar 20 skott i minuten.
Hiram Berdan var en amerikansk militär och uppfinnare som blev känd för sina konstruktioner som också användes i Spanien och Ryssland. Han levde mellan 1824-93 och deltog i det amerikanska inbördeskriget på nordstaternas sida ledde två pricksskyttsregementen under detta krig. Hans två regementen bidrog till att sydstaterna blev lite försenade med att kunna slå nordstatsarmén vid Gettysburg 1863. Han ligger begraven på Arlingtons begravningsplats i huvudstaden Washington som är ämnad för amerikanska militärer.
Källor:
http://www.arlingtoncemetery.net/hberdan.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Hiram_Berdan
Södermanlands läns tidning 14 januari 1887
"Uppslagsboken Vapen" 1997
tisdag 4 juli 2017
onsdag 28 juni 2017
Oroligheterna längs med Flutstretspromenaden 1903
De båda dåtida tidningarna i Uppsala på den tiden rapporterade om krigsscener längs med Flustretpromenaden vid helgen omkring den 25 augusti 1903(det var en av de första dagarna efter denna helg) som tidningarna rapporterade om denna händelse som dessutom blev en riksnyhet. Men jag lägger tonvikten på denna händelse utifrån den notis som Dagens Nyheter hade om händelsen samt lite grann av de båda lokaltidningarna.
Först en liten bakgrund!!!
Vid den där tiden uppehöll som man kan säga i nutida termer ett värstinggäng som uppehöll sig där Studeternas och Uppsala Bangolfklubb har sina anläggningar. Gänget bestod av pojkar samt halvvuxna män enligt den dåvarande dagspressen. De hade under en tid terroriserat artilleristerna från Uppsala garnision under en tid och vid ett par fall hade de slutat med misshandel. Men oftast så var det rena psykningar ifrån gängets sida. Sent en kväll hade vakten på garnisionen fått ett bud ifrån gänget som "förvarnade" om att de soldater som skulle våga ner till "Kap" skulle åka på stryk. P g a att det har varit lönedag så var många av artilleristerna mer eller mindre berusade och utan att befälen fick reda på det så spreds ett rykte på reglementet. Dagens nyheter skrev bl a på utsatt tid strömmade artilleristerna, flockvis ner till Flustretpromenaden, där ett 50-tal pojkar och ynglingar uppehöllo sig i buskskogen och med tjut och visslingar hälsade sina motståndare. De berusade artilleristerna fick då för sig att rensa upp och oavsett om det var ynglingar eller vanliga parkvandrare så använde de av knytnävslag och knuffningar.
På den tiden patrullerade alltid två konstaplar ur stadens poliskår i Stadsparken och en av dessa begärde förstärkning via en telefon, en stor polisstyrka anlände till parken samtidigt som en undsättningsgrupp ryckte ut från garnitionen. Polisen förde folkmassan mot Flustret medan armén tog hem sina egna tillbaka till garnitionen. P g a mörkrets infallande så var det svårt att igenkänna bråkmakarna bland de yngre förmånerna bland folkmassan och inga gripande gjordes.
Källor:
Svenska dagbladet(inte Dagens Nyheter), 25 augusti 1903
Samt Tidningen Uppsala och Uppsala Nya Tidning.
(Tidigare publicerat)
Först en liten bakgrund!!!
Vid den där tiden uppehöll som man kan säga i nutida termer ett värstinggäng som uppehöll sig där Studeternas och Uppsala Bangolfklubb har sina anläggningar. Gänget bestod av pojkar samt halvvuxna män enligt den dåvarande dagspressen. De hade under en tid terroriserat artilleristerna från Uppsala garnision under en tid och vid ett par fall hade de slutat med misshandel. Men oftast så var det rena psykningar ifrån gängets sida. Sent en kväll hade vakten på garnisionen fått ett bud ifrån gänget som "förvarnade" om att de soldater som skulle våga ner till "Kap" skulle åka på stryk. P g a att det har varit lönedag så var många av artilleristerna mer eller mindre berusade och utan att befälen fick reda på det så spreds ett rykte på reglementet. Dagens nyheter skrev bl a på utsatt tid strömmade artilleristerna, flockvis ner till Flustretpromenaden, där ett 50-tal pojkar och ynglingar uppehöllo sig i buskskogen och med tjut och visslingar hälsade sina motståndare. De berusade artilleristerna fick då för sig att rensa upp och oavsett om det var ynglingar eller vanliga parkvandrare så använde de av knytnävslag och knuffningar.
På den tiden patrullerade alltid två konstaplar ur stadens poliskår i Stadsparken och en av dessa begärde förstärkning via en telefon, en stor polisstyrka anlände till parken samtidigt som en undsättningsgrupp ryckte ut från garnitionen. Polisen förde folkmassan mot Flustret medan armén tog hem sina egna tillbaka till garnitionen. P g a mörkrets infallande så var det svårt att igenkänna bråkmakarna bland de yngre förmånerna bland folkmassan och inga gripande gjordes.
Källor:
Svenska dagbladet(inte Dagens Nyheter), 25 augusti 1903
Samt Tidningen Uppsala och Uppsala Nya Tidning.
(Tidigare publicerat)
Ett par notiser om vapen
Göingebössan
Göingebössan är ett svensk-tillverkat gevär som lanserades under mitten av 1600-talet med kalibern 10 mm, piplängden på 980 mm, mynningshastigheten 500 m/s och hade flintlåsmekanism.
Källa: Chris McNab, "Skjutvapen", 2011
L1A1
Den halvautomatiserade karbinen L1A1 introducerades av den brittiska armén 1954 och var ett standardvapen fram till 1988.
Källa: Roger Ford m fl, "Den stora boken om vapen", 2010
Den brittiska 6-tumshaubitsen
Med detta militära vapen avlossade den brittiska armén 22,4 miljoner skott mellan 1915-18 och detta vapen hade en kaliber på 152,4 mm samt att projektilvikten var på 45 kilo. Med detta artilleri kunde man avlossa skott på 8 700 meter och mest använda kanonen av britterna.
Källa: "Uppslagsboken Vapen", 1997
Göingebössan är ett svensk-tillverkat gevär som lanserades under mitten av 1600-talet med kalibern 10 mm, piplängden på 980 mm, mynningshastigheten 500 m/s och hade flintlåsmekanism.
Källa: Chris McNab, "Skjutvapen", 2011
L1A1
Den halvautomatiserade karbinen L1A1 introducerades av den brittiska armén 1954 och var ett standardvapen fram till 1988.
Källa: Roger Ford m fl, "Den stora boken om vapen", 2010
Den brittiska 6-tumshaubitsen
Med detta militära vapen avlossade den brittiska armén 22,4 miljoner skott mellan 1915-18 och detta vapen hade en kaliber på 152,4 mm samt att projektilvikten var på 45 kilo. Med detta artilleri kunde man avlossa skott på 8 700 meter och mest använda kanonen av britterna.
Källa: "Uppslagsboken Vapen", 1997
Järnvägshistoriska notiser 8
Hemsjö mosse
Sydsvenska Kraft AB hade en bränntorvtäkt på Hemsjö mosse mellan 1918-21 och hade bl a en liten järnväg med spårvidden 600 mm mellan torvmossen-lastplatsen.
Källa: SmB 4/86
Dubbeltunnlarna vid Floda
På Västra Stambanan mellan Floda och Norsesund finns två tunnlar som kallas för Ubbaredstunnlarna (Norra och Södra) som driftsattes i samband med dubbelspårbygget 1916. De båda tunnlarna är 68 och respektive 70 meter långa.
Källa: Järnvägsdata 1999
Raset på SRJ
Stockholm-Roslagens järnvägar fick ett trafikuppehåll mellan den 17/4-7/7-1906 p g a ett banvallsras i Frescati. Det iordningställdes två hållplatser både söder och norr om själva rasplatsen som passagerarna fick gå emellan och förbi platsen för raset.
Källor:
Egen samling
Järnvägsdata 1999
Prov för eldrift
En kortare sträcka av den statsbyggda järnvägen mellan Hede och Sveg fick kontaktledning för prov med järnvägsluftvärn. Denna järnväg användes som ett militärt övningsobjekt efter nedläggningen i februari 1966
Källa: Järnvägsdata 1999
Källnot: Se "Järnvägshistoriska notiser 7" för lite med om denna bana.
http://okandahandelser.blogspot.se/2016/04/jarnvagshistoriska-notiser-7.html
Vakerns såg och tjärfabrik
Vid Vakerns station längs med järnvägen mellan Kristinehamn och Mora anlades en såg 1919 som gick i konkurs två år senare och sågen drevs ändå fram till 1927, med viss utvinning av tjära.
Källor:
Freding Mats, "Industrijärnvägar i Dalarna", Kalmar, 2014
Olofsson Carl, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Borttagna omformare
Mellan järnvägsövergången med Vimpelgatan och Lilla Ultuna (Kungsängens gård) finns det två små fundament på varsin sida av järnvägsspåren. Förut fanns det där två omformare som numera är borttagna och dessa borttogs någon i samband med järnvägsupprustningar eller ombyggnaden av Uppsala stationsområde mellan 2004-11
Rälsbusshållplats under 1940-talet
Längs med Nora-Bergslags järnväg (NBJ) anordnades en rälsbusshållplats mellan 1942-48 med namnet "Odlingen".
Källa: "Sveriges järnvägsstationer", Statens järnvägsmuseum
Sydsvenska Kraft AB hade en bränntorvtäkt på Hemsjö mosse mellan 1918-21 och hade bl a en liten järnväg med spårvidden 600 mm mellan torvmossen-lastplatsen.
Källa: SmB 4/86
Dubbeltunnlarna vid Floda
På Västra Stambanan mellan Floda och Norsesund finns två tunnlar som kallas för Ubbaredstunnlarna (Norra och Södra) som driftsattes i samband med dubbelspårbygget 1916. De båda tunnlarna är 68 och respektive 70 meter långa.
Källa: Järnvägsdata 1999
Raset på SRJ
Stockholm-Roslagens järnvägar fick ett trafikuppehåll mellan den 17/4-7/7-1906 p g a ett banvallsras i Frescati. Det iordningställdes två hållplatser både söder och norr om själva rasplatsen som passagerarna fick gå emellan och förbi platsen för raset.
Källor:
Egen samling
Järnvägsdata 1999
Prov för eldrift
En kortare sträcka av den statsbyggda järnvägen mellan Hede och Sveg fick kontaktledning för prov med järnvägsluftvärn. Denna järnväg användes som ett militärt övningsobjekt efter nedläggningen i februari 1966
Källa: Järnvägsdata 1999
Källnot: Se "Järnvägshistoriska notiser 7" för lite med om denna bana.
http://okandahandelser.blogspot.se/2016/04/jarnvagshistoriska-notiser-7.html
Vakerns såg och tjärfabrik
Vid Vakerns station längs med järnvägen mellan Kristinehamn och Mora anlades en såg 1919 som gick i konkurs två år senare och sågen drevs ändå fram till 1927, med viss utvinning av tjära.
Källor:
Freding Mats, "Industrijärnvägar i Dalarna", Kalmar, 2014
Olofsson Carl, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Borttagna omformare
Mellan järnvägsövergången med Vimpelgatan och Lilla Ultuna (Kungsängens gård) finns det två små fundament på varsin sida av järnvägsspåren. Förut fanns det där två omformare som numera är borttagna och dessa borttogs någon i samband med järnvägsupprustningar eller ombyggnaden av Uppsala stationsområde mellan 2004-11
Rälsbusshållplats under 1940-talet
Längs med Nora-Bergslags järnväg (NBJ) anordnades en rälsbusshållplats mellan 1942-48 med namnet "Odlingen".
Källa: "Sveriges järnvägsstationer", Statens järnvägsmuseum
Kyrkohistoriska notiser 20 (kort)
Boden vid Teda kyrka
Teda kyrka ligger utanför Enköping och under mitten av 1700-talet fanns det en bod mitt i linje med kyrkans stenmur.
Källa: Ingrid Rosell, "Teda kyrka", Strängnäs, 1979
Roslags-Bros mässingsljuskronor
Roslags-Bro kyrka norr om Norrtälje har tre ljuskronor av mässing varav två är från 1600-talet medan den tredje är från nästföljande sekel.
Källa: Ingrid Wilcke-Lindqvist, "Roslags-Bro kyrka", Strängnäs, 1986
Utdragen affär
År 1888 beslutade sockenstämman i Ekeby socken i Uppland att sälja de medeltida skulpturer som då fanns kvar i kyrkan till Statens Historiska museum. Denna affär drogs ut på tiden och först 1904 kom affären i stånd. Det som förvaras i detta museum är ett triumfkrucifix, en madonnabild och en apostlabild (St Petrus) och samtliga föremålen är daterade till omkring 1440-1450.
Källa: Åke Nisbeth, "Ekeby kyrka", Strängnäs, 1972
Ett par byggnader i Groningen
I den holländska staden Groningen finns en gotisk kyrka från 1400-talet och ett universitet som grundades 1614.
Källa: "Norstedts uppslagsbok", 2003
Väddö kyrkas kalk
Roslagskyrkan Väddö äger en dyr kalk som gjordes någon gång under 1300-talets första hälft och troligen var det omkring 1325 som den gjordes.
Källa: Mereth Lindgren, "Väddö kyrka", Upplands kyrkor Strängnäs, 1972
Teda kyrka ligger utanför Enköping och under mitten av 1700-talet fanns det en bod mitt i linje med kyrkans stenmur.
Källa: Ingrid Rosell, "Teda kyrka", Strängnäs, 1979
Roslags-Bros mässingsljuskronor
Roslags-Bro kyrka norr om Norrtälje har tre ljuskronor av mässing varav två är från 1600-talet medan den tredje är från nästföljande sekel.
Källa: Ingrid Wilcke-Lindqvist, "Roslags-Bro kyrka", Strängnäs, 1986
Utdragen affär
År 1888 beslutade sockenstämman i Ekeby socken i Uppland att sälja de medeltida skulpturer som då fanns kvar i kyrkan till Statens Historiska museum. Denna affär drogs ut på tiden och först 1904 kom affären i stånd. Det som förvaras i detta museum är ett triumfkrucifix, en madonnabild och en apostlabild (St Petrus) och samtliga föremålen är daterade till omkring 1440-1450.
Källa: Åke Nisbeth, "Ekeby kyrka", Strängnäs, 1972
Ett par byggnader i Groningen
I den holländska staden Groningen finns en gotisk kyrka från 1400-talet och ett universitet som grundades 1614.
Källa: "Norstedts uppslagsbok", 2003
Väddö kyrkas kalk
Roslagskyrkan Väddö äger en dyr kalk som gjordes någon gång under 1300-talets första hälft och troligen var det omkring 1325 som den gjordes.
Källa: Mereth Lindgren, "Väddö kyrka", Upplands kyrkor Strängnäs, 1972
Skogsbanan i Ripats
Mellan 1918-36 utfördes transporter på en järnväg med 600 mm i Ripats (Lappland) och dragkraften var ett ånglok från den tyska firman Orenstein & Koppel i Berlin. Det var ett projekt som pågick strax söder om Kiruna under mellankrigstiden. Men än så länge är längden på själva järnvägen inte känt för mig.
Källa: Lars-Olov Karlsson, "Ånglok vid Sveriges industrier", 2015
Källa: Lars-Olov Karlsson, "Ånglok vid Sveriges industrier", 2015
Motherwells stora seger
Den 23 januari 1954 vann Motherwell med 12-1 mot Dundee United i skotska ligan division 2. Motherwell vann divisionen med 45 poäng (30 matcher) med 21 vinster, tre oavgjorda och 109 gjorda mål. De vann före Kilmarnock med 42 poäng, Third Lanark samt Stenhousemuir med 36 och Morton på 33 medan Dundee United blev näst sist. Säsongen efter blev Motherwell nästjumbo i högsta divisionen och hamnade i division 2 igen (två divisioner i Skottland på den tiden).
Källa: Phil Soar, The Hamlyn´s A-Z of British football records", Twickenham, 1984
Källa: Phil Soar, The Hamlyn´s A-Z of British football records", Twickenham, 1984
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)