Hemsjö mosse
Sydsvenska Kraft AB hade en bränntorvtäkt på Hemsjö mosse mellan 1918-21 och hade bl a en liten järnväg med spårvidden 600 mm mellan torvmossen-lastplatsen.
Källa: SmB 4/86
Dubbeltunnlarna vid Floda
På Västra Stambanan mellan Floda och Norsesund finns två tunnlar som kallas för Ubbaredstunnlarna (Norra och Södra) som driftsattes i samband med dubbelspårbygget 1916. De båda tunnlarna är 68 och respektive 70 meter långa.
Källa: Järnvägsdata 1999
Raset på SRJ
Stockholm-Roslagens järnvägar fick ett trafikuppehåll mellan den 17/4-7/7-1906 p g a ett banvallsras i Frescati. Det iordningställdes två hållplatser både söder och norr om själva rasplatsen som passagerarna fick gå emellan och förbi platsen för raset.
Källor:
Egen samling
Järnvägsdata 1999
Prov för eldrift
En kortare sträcka av den statsbyggda järnvägen mellan Hede och Sveg fick kontaktledning för prov med järnvägsluftvärn. Denna järnväg användes som ett militärt övningsobjekt efter nedläggningen i februari 1966
Källa: Järnvägsdata 1999
Källnot: Se "Järnvägshistoriska notiser 7" för lite med om denna bana.
http://okandahandelser.blogspot.se/2016/04/jarnvagshistoriska-notiser-7.html
Vakerns såg och tjärfabrik
Vid Vakerns station längs med järnvägen mellan Kristinehamn och Mora anlades en såg 1919 som gick i konkurs två år senare och sågen drevs ändå fram till 1927, med viss utvinning av tjära.
Källor:
Freding Mats, "Industrijärnvägar i Dalarna", Kalmar, 2014
Olofsson Carl, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Borttagna omformare
Mellan järnvägsövergången med Vimpelgatan och Lilla Ultuna (Kungsängens gård) finns det två små fundament på varsin sida av järnvägsspåren. Förut fanns det där två omformare som numera är borttagna och dessa borttogs någon i samband med järnvägsupprustningar eller ombyggnaden av Uppsala stationsområde mellan 2004-11
Rälsbusshållplats under 1940-talet
Längs med Nora-Bergslags järnväg (NBJ) anordnades en rälsbusshållplats mellan 1942-48 med namnet "Odlingen".
Källa: "Sveriges järnvägsstationer", Statens järnvägsmuseum
onsdag 28 juni 2017
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar