En morgon i september 1895 såg folk en stor älgtjur eller älgoxe som källan uttryckte det, på Djurgården. Älgtjuren kom österifrån och gick över vägen som gick mellan Djurgården och Manila. Den försvann sedan in i skogen vid Rosendal.
Källa: Svenska Dagbladet, 23 september 1895(fr 100 år med Svenska Dagbladet 1884-1984måndag 10 februari 2025
Fribergs äldsta ”stamfader”
Min farfarsfarmor som hette som flicka Friberg och hon kom från Östergötland, den äldsta kända stamfadern från denna släkt är Nils Nilsson som var jordbrukare under den senare delen av 1600-talet på hemmanet Fristad i Tåby socken(Östergötland).
Källa: "Fribergska släktkartanlördag 8 februari 2025
En av världens äldsta hagelbössor
Lewis-kulsprutan
fredag 7 februari 2025
Allsvenskans högsta oavgjorda matcher
Starfors tegelbruk
fredag 31 januari 2025
Visby Cementfabrik
Denna cementindustri anlades mellan 1883-85 vid Kopparsvik och 1888 bildades själva aktiebolaget. Fabriken blev såväl moderniserat som utbyggt under tidsperioderna 1907-09 och 1929-31. Under tidsperioden 1907-20 eldades fabriken med hjälp av torv från egen upptagning vid Marrebo myr som också vad igång på Gotland. Fabriken blev 1931 dotterbolag till Skånska Cements AB och fabriken var igång till 1966, först 1974 revs fabriken. Visby Cementfabrik hade egen järnväg med spårvidden 600 mm medan det var en anslutning med Visby hamn med 891 mm spårvidd. Denna järnväg anlades 1883 och var en halv kilometer långt, trafikerades av såväl Gotlands Järnvägsr (senare SJ), revs omkring 1960. Själva 600-banan var drygt 200 meter långt, nedlades 1940 med upprivning som följd. Två lok är kända; ett Warrant-lok från Vara som tillverkades cirka 1914 och kom från torvfabriken i Martebo omkring 1930 samt ett Deutz-lok, båda loken var fotogendrivna (båda loken är skrotade).
Källa: ”Industrilok på Öland och Gotland”, 1983