fredag 29 september 2023

Objekt längs med Lövstabruksbanan

 Dannemora-Hargs järnväg (DHJ) hade ett par bibanor till bl a Ramhäll från Knaby och en bit därifrån gick den närmare två mil långa tänkta bibanan till Lövstabruk. Tyvärr hann denna bibana inte bli klar innan bruket lades ner 1926. ”Lövstabruksbanan” eller bara ”Lövstabanan” utgick från Norrmon cirka åtta kilometer väster om Gimo och där kraftledningar går över linjen mellan Dannemora -Hargshamn (sedan 1977 till Hallstavik).

Hela den forna sträckan upp till Lövstabruk är fornminnesmärkt och banan gick norrut genom ett skogsparti som är rikt på lämningar efter skogsbruksanläggningar (kolmilor). Men i närheten finns också ett hägnadssystem och ett gränsmärke. Nästan en kilometer söder om Gubbo finns en färdväg som numera är förstörd av skogsmaskiner. I Gubbo finns en torvindustri som var 200-120 meter stort och inom området finns det en husgrund efter en torvfabrik och lastageplats för torv. Denna torvindustri anlades 1918 av Gimo-Österby Bruk AB och andra världskriget inleddes driften med bränntorv. Fabriken kom 1936 under Korsnäs AB och kom att ledas av Gimo Skogsförvaltning fram till nedläggningen 1952. Anläggningarna revs under mitten av detta decennium och på anläggningen anlades ett internt järnväg med spårvidden 600 mm.Denna bana var från början en kilometer långt och blev med tiden utbyggt till totalt tre kilometer. Banan börjades att läggas ut sedan bolaget hade bildats och ett Warrant-lok från Vara Mekaniska verkstad anskaffades 1919. Det var ett fotogendrivet lok med åtta hästkrafters motor från fabrikens egna tillverkning, loket skrotades 1952.

Ca 2,5 km norr om Gubbo passerade järnvägen en liten skogssjö på dess västra sida och cirka 500 meter österut finns det en lämning efter en dammkvalster som var 105 meter lång. Strax innan Kalkbergsgruvan gick banan förbi en ytterligare dammvall som dämde upp en bäck. Lämningen efter Kalkbergsgruvan ligger 95 meter väster om järnvägen och är ett 110-50 stort område och består av 
sju gruvhål med varp av gråberg. Strax norr om denna ligger den mindre Alslygruvan och efter denna gruva svängde bana svagt åt nordost och efter en ytterligare en dammvall passerade banan ett gruvområde där Vigelsbogruvan är den mest kända.

Vigelsbo gruva har tidigare blivit behandlat i denna blogg och mätte över 330x280 meter stort område med bl a en ruin efter en kulkvarn och anriktningsverk där man gjorde ordning briketter. Denna gruva hade en årlig produktion med 1 000 ton malm fram till 1832 Efter denna blyga produktion ökades utförseln av malm och 1922 upphörde driften medan de närliggande gruvhålen så pågick driften i ytterligare tio år. Vigelsbo gruvor hade egen bana med utan lokdrift. Vid Styngsbo korsar 290:an den forna bibanan och cirka hundra efter korsningen av nuvarande länsvägen finns det en kvarnlämning. Vid Gräsbo finns det lämningar efter skogsbruksanläggningar och byns äldre bytomt. 

Banvallen passerade sedan Finnsjön på dess östra sida och där finns det också en rik förekomst av skogsbruksanläggningar. Från denna sjös norra strand är det 3,5 kilometer fram till den bro som inte hann byggas klart i samband bruket i Lövstabruk lades ner. 

Från Fornminnesregistret om denna bro som är märkt av Riksantikvarieämbetet som nummer 477 inom Österlövsta  socken.

Järnvägsbrofäste bestående av ett stenfundament, rektangulärt, 5 x 2 m (N-S), intill 1,1 m h från vattenspegeln. 
Murad i 1-2 skift av 0,5-2,0 m st huggna stenar, kallmuren väl synlig i N och i V, går i ytan i Ö samt i S.

Bron hann inte bli färdigbyggt!!!

Källor:

Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet 
Freding Mats, ”Industrilok i Uppland”, 1991
Johnsson Anders, ”Fånga platsen”, 2008
Järnvägdata, 1999
Sundberg Arne m fl, ”Malmer, Industriella mineraler och bergarten i Uppsala län”, SGU, 2006

fredag 22 september 2023

Den f d artilleristen avled i häkter

 På juldagen 1883 avled den f d artilleristen till sjöss, Johan August Bergström eller Bark på fängelset i Landskrona och där man inhyste straffarbetsfångar. Denna man kom från Skara och föddes den 25 augusti 1807, han hade blivit dömt till stöld vid fyra tillfällen.

Källa: Polisunderrättelser, nr 1, 2 januari 1884

Tog av sig kläderna

 Från Dagens Nyheter 8 januari 1867 som handlade om en man som tog av sig kläderna framför altaret under en gudstjänst.



Om en snopet tjuv

 Från tidningen Upsala den 3 mars 1896 om en snopen tjuv som tillgrep en krus med brännvin i Enköping och sedan kan man läsa om två artillerister som hade varit lite väl våldsamma.




Siriusbilder från slutet på 1960-talet

 Samtliga från Uppsala Nya Tidning!!!
Den 31 augusti 1968 vann Sirius med 7-0 borta mot Västerås SK på Arosvallen och matchen spelades i division 2 (Svealand) som Sirius vann med  39 poäng (22 matcher) med åtta poäng ner till tre klubbar på 31 poäng (Hammarby, Degerfors och IFK Eskilstuna).

Kvalet till Allsvenskan mot Landskrona BoIS inför publikrekordet på 12 446 åskådare på en smockfullt Studenternas och Sirius vann med matchens enda mål av Ulf Wahlquist den 13 oktober 1968.

Den 11 september 1966 vann Sirius med 12-0 mot Verdandi på Studenternas och det var regn samt ganska så regntung plan som matchen spelades på. Det var i division 3 (Östra Svealand) som Sirius vann denna säsong före Råsunda IS och Älvsjö AIK.



torsdag 21 september 2023

Travaren Sven Olof

 Sven Olof föddes 2006 efter Korean-Nina-Turbo Thrust och var en brun valack som föddes upp av Knutsson Trotting AB i Göteborg. Han blev exakt tio år gammal och startade 34 gånger med segerraden 5-2-4 och tjänade ihop 380 750 kronor, en av hans meriter var en seger i ett försökslopp i klass III (tre) på Örebro den 7 maj 2011 och det var Åke Svanstedt som körde honom. Han var då favorittippat och vann till oddset 2,55 före Marjons Kiss (Richard Jansson) och Art On Line (Jorma Kontio).
Lite kort om härstamningen, fadern Korean är/var verksam i hemlandet Frankrike och vann sex av 31 starter, det sista loppet var 2001. Han har 131 svenskregistrerade avkommor och de främsta utefter prissumman var Sebastian K och Zlatan Blou. Modern startade vid nio tillfällen och vann ett lopp, hon har Supergill-sonen Turbo Thrust som far. Hon är undan Miss Tibur och då har hon den franska avelsgiganten Tibur som fader. 

Källor:

blodbanken.nu
travfakta 
travsport.se


söndag 17 september 2023

Från banorna

 Presentation: Se denna artikel;



LAVER

Denna gruva låg cirka tre-fyra mil väster om Älvsbyn och i en tidigare notis om denna gruva nämndes det att inga lok har gått i det underjordiska systemet. Men nu har det kommit fram uppgifter att det har antagligen funnits lok i Laver.

UPPSALA

För drygt ett par veckor noterade skribenten att det var en grävmaskin där spåret till energiverket gick. Detta spår trafikerats för tillfället inte och vid ett par tillfällen hade bommarna över Björkgatan fått ”tokspel” och hindrat trafiken, någon gång har även bommarna på Danmarksgatan varit nere eller så har rödsignalerna blinkat.

ÖSTERVÅLA

Detta sågverk kom inte med i ”Industrilok i Uppland” från 1991, orten ligger i Uppland men har legat i Västmanlands län och Heby kommun överfördes till Uppsala län sedan många lokala ortsbor hade önskat sig detta. Sågverket var ännu i drift på 1970-talet och då fanns det banor som trafikerades av trallor. Enligt Anders Johnssons bok ”Fånga platsen” från 2008 finns det en uppgift om att Kartans snickerifabrik som var i drift mellan 1917-96 och numera är ett museum. Orten är också känd som för sina stolar med namnet ”Östervålamöbler”.