måndag 15 mars 2021
Notiser
fredag 26 februari 2021
Målarens korta liv
Isfesten
I början på februari 1868 arrenderades ett fackeltåg i den inre delen av hamnen i Oskarshamn. Det var en del av stadens invånare som hade lockats ut på isen där det var bengaliska eldar, fyrverkeripjäser, baler och en spelande orkester. Denna tillställning varade i några timmar enligt källan.
Göteborgsposten 12 februari 1868
Backen David Raitt
måndag 1 februari 2021
Snatteri av höns
Arbetskarlen K F Sandin snodde tio höns på morgonen den 1 april 1896 från en olåst ladugård i Lagga socken i Uppland. Han greps senare på dagen inne i Uppsala då han hade sålt fem av hönsen och då hade det gått några timmar sedan inbrottet.
Källa: Tidningen Upsala 2 april 1896
Järnvägshistoriska notiser 9 (mindre järnvägar)
Banan i Edeby
Under hösten 1918 började man arbetet med att anlägga en tre kilometer lång järnväg med spårvidden 600 mm mellan fältspatsgruvan i Edeby (Väddö) till Ortalaviken. Under sommaren 1919 var arbetet klart och i början var det hästdrift. Men redan 1920 införskaffades ett nytillverkat motorlok från Austrio Dalmier i Wien och loket var bensindriven med sex hästkrafter. P g a allt mindre utvinning från gruvan så minskade trafiken på järnvägen allteftersom. Trafiken upphörde 1927 och loket såldes till Magretelunds Gruv AB i Härsbacka (även den i Uppland). Loket såldes vidare därifrån 1947 och därefter är vidare öden okända.
Freding Mats, "Industrilok i Uppland", 1991