Det gamla stickspåret till ICA-terminalen i Uppsala blir kortare och kortare och häromdagen revs den sträckan som man blockerade med två container som brukar ligga på järnvägsvagnar. Denna del av stickspåret var väldigt snårigt och svårt att forcera, en anledning att det blev blockerat så inga människor kunde gå där. Korten togs under jämna mellanrum mellan 1-3 dagar sedan. Jag var på plats en gång när ett tåg på ett par godsvagnar passerade mig för ca 15-20 år sedan, draget av ett T44-lok. Ett par hundra meter därifrån är en annan övergång av Danmarksgatan och detta stickspår går till energiverket, dessa spår förgrenade sig inne på ett inhägnat område.
lördag 1 mars 2025
Timmersaxen
Timmersaxen tillverkades i Hennan som ligger vid järnvägslinjen mellan Ljusdal och Ånge, i det senaste numret av Ny Teknik handlar just om detta redskap.
Fyren på Fårö
Fyren på Fårö byggdes mellan 1846-47 och är på öns nordöstra udde, den blev moderniserat 1907. Själva fyrplatsen inhägnades 1848 och en källare byggdes 1852. Denna plats låg då på en väglöst trakt och nya vägar fick anläggas under de första åren av 1850-talet.
Själva fyren byggdes i sten och är drygt 30 meter högt, ritades av J T Byström och C Sandell och fyrapparaten hade tolv paroaboliska speglar vardera med en oljelampa, fyrapparaten är identiskt med den som uppfördes i Hoburg. Dess ljussken är synlig ca 35 km i klart väder och uppfördes p g a det undervattensskär som finns ett par kilometer norr om Fårö, motsvarande Kopparstenarna norr om Gotska Sandön.
År 1907 uppsattes en mistkanon som tidigare hade stått på Ölands södra udde och samtidigt installerades luxljus i fyren. I slutet på 1940-talet moderniserades de tre bostadshusen och den 1934 års uppförda knallsignalsapparat med ett mistmaskineri med tyfon. År 1977 drogs bemanningen in sedan fyren hade blivit automatiserat.
I närheten av fyren finns det en labyrint med måtten 14.5 till 12 meter och det finns även rester av en kalkugn.
Källor:
Fornlämningsregistret, Riksantikvarieämbetet
Fyrhandboken, 2007
Thunman Dan, ”Svenska fyrplatser”, 2000
fredag 28 februari 2025
En händelse i Rådmansö socken på 1840-talet
Från Ohlsson
En händelse från 1840-talet lever ännu kvar i den muntliga traditionen. En kvinna på ön Vidinge födde ett barn. Barnmorskan, vars distrikt omfattade flera socknar kunde icke anträffats i tid. Då hon kom till ön, var både modern och det nyfödda barnet döda. Sex man förde de båda i land till kyrkogården, där begravningsakten skedde. Men de sex kom inte tillbaka. Ty segelekan kantrade i hårt väder mellan Marö och Kappelskär, och alla drunknade.Svarkatalogen räcker ej 1840-talet för denna socken ännu och det var drunkningsrelaterade olyckor varje år längs med Roslagskusten. Enligt de mortalitetsrapporter som sändes till Tabellverket varje år var det inga drunkningsolyckor som krävde 1-3 personers liv varje år i denna socken under 1840-talet.
Källor:
Mortalitetsrapporter, Tabellverket
Ohlsson Manfred, "Rådmansö kyrka", Uppsala, 1970
(Tidigare publicerat)
Brott på äldre dar
Timmermannen Karl Johan Olsson som föddes i mars 1838 dömdes vid slutet på året 1898 till tre månader straffarbete för första resan stöld. Det var troligen ett av de första brotten som begicks av honom och han var då i 60 årsåldern.
Källa: Polisunderrättelser 17 november 1898(Tidigare publicerat)
torsdag 27 februari 2025
Nedsatt hastighet
Järnvägen mellan Finspång och Hjortkvarm var i så dåligt när den nedlades i september 1987 och dessförinnan hade den högsta tillåtna hastigheten sänkts från 30 till 15 km/h, det var den lägsta hastigheten hos SJ Gods i modern tid. Själva persontrafiken på järnvägen lades ner 1962.
Källa: Järnvägsdata med driftplatser, 2009
Väversunda järnvägsstation
Väversunda järnvägsstation var en driftplats längs med Mellersta Östergötlands järnväg och lades ner i samband med järnvägens nedläggning i november 1958. Persontrafiken mellan Väversunda och Skänninge (17 km) lades ner i oktober 1934. Driftplatsen på orten inleddes som hållplats 1898, blev station 1904, blev hållastplats 1926 (tog både emot personer och gods) som var igång fram till nedläggningen. Själva driftplatsen låg bara en kort bit från Väversunda kyrka och en viss struktur kan skönjas cirka hundra meter väster om kyrkogården. Bilden på driftplatsen kan skönjas på Stig Lundins hemsida.
Källor:
Järnvägsdata med driftplatser”, 2009
Sveriges järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)