fredag 31 december 2021

Ett par notiser

 Värjorna i Skepptuna

I Skepptuna kyrka i Uppland finns tre värjor förvarande i sakristian och en av dessa värjor bär årtalet 1647.
Källa: Ingeborg Wilcke-Lindqvist, "Skepptuna kyrka", Strängnäs, 1980

Jaegers kånda verk

Den norske författaren Hans Jaeger levde mellan 1834-1910 och hans mest kända verk är "Fra Kristiania-bohemen från 1885.
Källa: "Norstedts uppslagsbok", 2003

"Markens gröda"

Romanen "Markens gröda" skrevs av den norske författaren Knut Hamsun (1855-1952) och är från 1917.
Källa: "Norstedts uppslagsbok", 2003

"Snäckskalsbrottet"

På norra Tjörn fanns det ett snäckskalsbrott vid orten Vik och det är inte mycket känt om denna rörelse. Det var en järnväg med okänd längd och spårvidd som användes för transport med utan maskinell dragkraft.
Källa: Mats Freding, "Industrilok i Bohuslän och Dalsland", Taberg, 1985

Råsboda grusgrop

Grusgropen i Råsboda övertogs av Sala-Gysinge-Gävle järnväg och övertogs av SJ 1937.
Källa: SmB nr 1/1982

Bröderna Dalton

 Från "NE i tjugo band";
"Bröderna Dalton, amerikanska laglösa, bröderna Grattan (1861-1923), William (1863-94), Robert (1870-92) och Emmett (1871-1937) från Missouri som blev beryktade för sina bank- och tågrån samt boskapsstölder".
Bröderna inledde inte som banditer utan de hade andra yrken före det kriminella livet, Grattan och Bob (Robert) blev sheriffer och de drogs in i affärer med stulen boskap. Emmett började att stjäla hästar och Bob sköt dessutom ihjäl en rival i strid om en kvinna. Deras brottskarriär tog ett absurt slut när de beslöt att råna två banker samtidigt i deras egen hemstad Colleyville (flyttat dit antagligen) i södra Kansas. Trots att de hade låtsasskägg kände många ortsbor igen dem. Bob och Grattan samt två stycken till blev genomborrade av kulor och slutade då sina dagar. Emmett överlevde striden som också tog fyra Colleyvillebor livet och han hamnade i fängelset. Medan Bill (William) delton inte, han skulle bli dödad två år senare. Emmett dömdes till livstids fängelse men benådades fjorton år senare, han skulle då hålla sig på rätt sida om lagen och var rådgivare åt Westernfilmer samt föreläste om laglösheten innan han dog i slutet på 1930-talet.

Källor: 

Robin May, "Vilda western" sv översättning, 1978
"NE i tjugo band", 2009

Laholms tegelbruk

 Danskarna anlade ett tegelbruk i halländska Laholm redan under 1500-talet medan den industriella eran inleddes 1885. År 1909 bildades själva aktiebolaget och tillverkningen bestod av murtegel. Bruket lades ner 1951 och revs upp för att ge plats åt bostadshus. Själva stadsdelen härrör från tegelbruket (Tegelhöjden). På 1920-talet fanns det två korta banor med smalare spårvidd och längden var drygt 200 meter och inga lok är kända från detta tegelbruk.

Källor:

Johnsson Anders, "Fånga platsen", 2008
Priedits Janis, "Halländska industribanor (del 5)", ÖSJ-Bladet nr 3/2011

Brenäs motorlok

 Brenäs var en bränntorvanläggning vid sjön Tisnaren (Östergötland) som hade sin verksamhet igång mellan 1942-48. Fabriken köpte ett motorlok av Puch-Werke (Österrike) 1943 och hade loket fram till nedläggningen och loket var bensindriven. Man gjorde även försök med att tanka loket terpentin som kom från fabrikens egna tjärugnar.(men vanliga fall gick loket på rödsprit och fotogen). Efter nedläggningen såldes loket till en skrothandlare och skrotades antagligen under de två sista åren av 1940-talet.

Källa: Bo Gyllenberg, "Industrilok i Östergötland", 1987

En slaktare dömdes till djurplågeri

 En slaktare dömdes till böter sedan han hade fraktat sju kalvar och åtta får i en vagn som han körde mot Norrbro. Djurens huvuden hängde ner mot marken och han dömdes av polisen att böta tio riksdaler för denna grymhet.

Källa: Dagens Nyheter 7 februari 1873

Europeiska tunnelbanor

 Europas och även världens första tunnelbana invigdes i London 1863. Några andra europeiska städer som tunnelbana: Paris 1900, Barcelona 1924, Madrid 1919, Stockholm 1950, Rom 1955, Berlin 1902 och Budapest 1896.

Källor:

Faktakalendern 2002
"Norstedts uppslagsbok", 2003

torsdag 9 december 2021

Export av äpplen

 Någonting som var eller är ovanligt är att exportera äpplen på våren och speciellt under mitten av 1800-talet. Det var det som hände i slutet på april 1865 när sex fartyg transporterade iväg sammanlagt 600 tunnor äpplen från Öland till Köpenhavn.

Källa: Dagens Nyheter 28 april 1865