Amalia Lindegren levde mellan 1813-91 och gjorde sig känd för målade motiv om folklivet i Dalarna. Fast hon gjorde också en känd målning där en liten flicka hjälpte sin lillebror att snyta sig och denna målning fick titeln "Mors lilla hjälpreda". Det är en oljemålning från 1873 och det var just under 1800-talet då barnen fick en speciell genre som just Lindegren var en av de dominanta konstnärerna. En annan känd målning var "Lillans lilla bädd" från 1858 där en allmogefamilj sörjer ett barn som ligger i en vagga. Denna målning finns bl a på Nordiska museet i Stockholm.
Källor:
Björk Tomas, "1800-talet", i svensk konst och visuell kultur efter 1809, Kristianstad, 2007
http://www.nordiskamuseet.se/artiklar/lillans-sista-badd
"Norstedts uppslagsbok", 2003
lördag 30 maj 2015
37 mål på fem matcher
Det var en målrikt omgång i division 4(Uppland) den 22 maj 1952 när det gjordes 37 mål på fem matcher.
Vesta-Heby 10-1
Örbyhus-Söderfors 2-7
Älvkarleby-Morgongåva 8-0
Vattholma-Skyttorp 2-1
Hallsta-Sirius 5-1
Källa: Uppsala Nya Tidning 23 maj 1952
Vesta-Heby 10-1
Örbyhus-Söderfors 2-7
Älvkarleby-Morgongåva 8-0
Vattholma-Skyttorp 2-1
Hallsta-Sirius 5-1
Källa: Uppsala Nya Tidning 23 maj 1952
Självmordet vid Sandgropen
En äldre arbetare som hade haft anställning på Länna bruk tog sitt liv vid "Sandgropen" norr om Svartbäcken den 27 augusti 1898. Detta hände under lördagskvällen när han stoppade en dynamitpatron i munnen för att sedan tända på.
Källa: Tidningen Upsala 30 augusti 1898
Källa: Tidningen Upsala 30 augusti 1898
måndag 18 maj 2015
Mackarna vid Svista och vägkrogen eller värdshuset förstås
När E4:an gick rakt norrut från Uppsala fanns det två bensinmackar vid Svista i början av 1990-talet och nu är båda borta. Där var även en vägkrog som också fick läggas ner i samband med den nya motorvägen och den fanns även under 1970-talet. I denna vägkrog kunde man se alla möjliga vimplar från olika idrottsföreningar och det fanns också övernattningsmöjligheter. Byggnaden fanns kvar i fjol, var övervuxet och med en möjligen okänd verksamhet där inne, men det utgår jag inte egentligen ifrån. Bilderna är tagna förra året vid midsommar.
Sveriges sista träbro
När Norra Östergötlands järnvägar öppnades i tre etapper mellan 1901-10 anlades också en träbro över Hjortkvarnsån som var Sveriges sista järnvägsbro av trä när banan lades ned 1987.
Källa: "Järnvägsdata", 1999
Källa: "Järnvägsdata", 1999
Valö ångsåg
Valö ångsåg ligger i nordöstra Uppland ett par mil utanför Östhammar som anlades 1898 och sågverket var en bisyssla till jordbruket. Driften pågick fram till 1980-talets början och ligger vägg i vägg med ett modernare sågverk.
Källa: Bodil Eriksson, "Möt Östhammar", 1996
Källa: Bodil Eriksson, "Möt Östhammar", 1996
Etiketter:
industrihistoria,
Teknikhistoria,
Uppland
Möja kyrktorn och klockstapel
Möja kyrka tillkom sedan kapellet på hade rivits 1768 och den första klockstapeln som fanns på öns kyrkplats 1749 (den äldsta kända uppgiften). En klockstapel fanns 1885 då den revs för att det var beslutat att sätta upp ett torn istället, vilket det också skedde under samma år. Kyrktornet har en vindflöjel som bär årtalet 1770 och har synnerligen använts tidigare.
Källor:
Bebyggelseregistret, Riksantikvarieämbetet
Bohrn Erik, "Möja kyrka", Upplands kyrkor II, Uppsala, 1949
Källor:
Bebyggelseregistret, Riksantikvarieämbetet
Bohrn Erik, "Möja kyrka", Upplands kyrkor II, Uppsala, 1949
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)