söndag 14 december 2025

Gravhalstunneln

Gravhalstunneln var Norges längsta järnvägstunnel en gång i tiden och den blev klar 1906 med en längd på 5 311 meter. Det tog sex år att bygga tunneln och enligt den norskspråkiga Wikipedia så användes det 25 ton dynamit som lade i 250 000 borrhål samt 500 kilometer stubintråd. Däremot kostade tunneln runt tre miljoner norska kronor och det var mindre än de hade anslagit. Annat form av namnet är Gravhalsen och tunneln ligger vid Myrdal (järnvägen mellan Ronefoss-Bergen) som också är starten för Flåmsbanan. Sedan har ett antal tunnlar byggts och vid Bergen finns Ulrikentunneln som blev färdigt 1964 (samma år som banan blev elektrifierat) med längden 7 670 meter samt Finsetunneln som blev färdigt 1993 med längden 10 589 meter. Norges längsta nuvarande järnvägstunnel är Romeriksporten som blev klar 1999 med en längd av 14 580 meter. Den 29 november 1909 gick det första tåget mellan Bergen och Oslo.

Källor:

Norsk Banedata 2013
Wikipedia, norsk- och svenskspråkiga

Inga kommentarer: