Norrtäljes järnvägsstation
Norrtäljes järnvägsstation anlades 1884 och moderniserades kraftigt fr o m 1935 till början av 1940-talet då byggnaden fick mer än tidsenlig utformning.
Källa: "Sveriges järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Örbyhus såg
Låg drygt två kilometer söder om Örbyhus och var en lastplats med plats för 75 vagnar. Citering från Forsberg; "i närheten låg Örbyhus ångsåg med lastplats", vilket det betyder att det är en försvunnen ångsåg.
Källor:
Forsberg Bernt, "Uppsala-Gävle järnvägar", Trelleborg, 1995
Olofsson Carl, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Fick ej rätt mot järnvägen
En kvinna i Lerum utanför Göteborg vände sig till Göta Hovrätt efter har vänt sig till rådhusrätten i Göteborg. Skälet var att kvinnan hade vänt sig mot järnvägsstyrelsen angående ersättning för skada p g a järnvägsdrift. Rådhusrätten ogillade hennes begäran den 2 december 1936, Göta Hovrätt fastslog rådhusrättens dom den 5 maj 1937 och den 2 mars 1939 likadant hos Högsta Domstolen.
Källa: "Juridiskt arkiv", NJA 1939 A51
Första kilometerlånga tunneln
Sveriges första järnvägstunnel över en kilometer var Åsberget som är en godsbana i Örnsköldsvik. Den invigdes 1955 och är 1 008 meter lång, går mellan Örnsköldsvik-Gullänget.
Källa: Järnvägsdata 1999
Motorloket på Dorotea tegelbruk
På Dorotea tegelbruk trafikerade ett motorlok med spårvidden 600 mm av okänd ursprung. Detta lok överfördes 1962 till Degenäg kiselgur förädling (Axonit AB) i Eksträsk där det stod avställt åtminstone 1996.
Källa: Loklistor, Industribaneföreningens hemsida
Hols grusgrop
Hols grusgrop som ligger 12 kilometer öster om Alingsås och ligger inte så långt ifrån Västra stambanan Fram till 1957 fanns en T-semafor på platsen och fram till 1980-talet fanns även en liten godsbangård mellan stambanan och grusgropen.
Källa: "Järnvägsdata", 1999
Vattenkastare i Uppsala
Vattenkastare för ångloken i Uppsala var fem till antalet i slutet på 1910-talet.
Källa: Carl Olofsson, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
söndag 30 december 2018
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar