söndag 22 oktober 2017

R-ångloken

Sveriges kraftigaste ånglok var de fem exemplar som fick litteran R och som sattes in på den tunga malmtrafiken mellan Narvik-Luleå. Det var efter att de norska statsbanerna hade skaffat fram en starkare loktyp i sin malmtrafik och efteråt skaffade SJ just de fem R-ångloken mellan 1908-09. Det var lok med cylinderdimenssionen 700x640 mm, hade Walschaert slidstyrning, tjänstevikten 84,4 ton, dragkraften på 18,8 ton och Sveriges enda tiokopplade ånglok samt det starkaste kolvångloket. Lokets axelföljd var E med fem drivaxlar med ingen löpaxel. P g a att Riksgränsbanan blev tidigt elektrifierat så anskaffades inga fler lok av den typen. Efter elektrifieringen fördes de över till Norra stambanan och de slopades 1973. Ett av loken skickades till Danmark i utbyte till F1200 (det lok som körde tåget i Sveriges svåraste olycka i oktober 1918 som krävde 41 människors liv). Lokens tillverkades av NOHAB i Trollhättan och nu finns bara 976 kvar, i SJ:s nummerserie fick de numren 974-978.

Källor:

"Bevarande av järnvägsfordon", Gävle, 2004
Diehl Ulf m fl, "Normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar", 1973
Fjeld Ulf, "Utgångna loktyper med bl a R-loken", Tåg, 1976
Kullander Björn, "Sveriges järnvägar", 1994

Inga kommentarer: