onsdag 28 juni 2017

Järnvägshistoriska notiser 8

Hemsjö mosse

Sydsvenska Kraft AB hade en bränntorvtäkt på Hemsjö mosse mellan 1918-21 och hade bl a en liten järnväg med spårvidden 600 mm mellan torvmossen-lastplatsen.
Källa: SmB 4/86

Dubbeltunnlarna vid Floda

På Västra Stambanan mellan Floda och Norsesund finns två tunnlar som kallas för Ubbaredstunnlarna (Norra och Södra) som driftsattes i samband med dubbelspårbygget 1916. De båda tunnlarna är 68 och respektive 70 meter långa.
Källa: Järnvägsdata 1999

Raset på SRJ

Stockholm-Roslagens järnvägar fick ett trafikuppehåll mellan den 17/4-7/7-1906 p g a ett banvallsras i Frescati. Det iordningställdes två hållplatser både söder och norr om själva rasplatsen som passagerarna fick gå emellan och förbi platsen för raset.
Källor:
Egen samling
Järnvägsdata 1999

Prov för eldrift

En kortare sträcka av den statsbyggda järnvägen mellan Hede och Sveg fick kontaktledning för prov med järnvägsluftvärn. Denna järnväg användes som ett militärt övningsobjekt efter nedläggningen i februari 1966
Källa: Järnvägsdata 1999
Källnot: Se "Järnvägshistoriska notiser 7" för lite med om denna bana.
http://okandahandelser.blogspot.se/2016/04/jarnvagshistoriska-notiser-7.html

Vakerns såg och tjärfabrik

Vid Vakerns station längs med järnvägen mellan Kristinehamn och Mora anlades en såg 1919 som gick i konkurs två år senare och sågen drevs ändå fram till 1927, med viss utvinning av tjära.
Källor:
Freding Mats, "Industrijärnvägar i Dalarna", Kalmar, 2014
Olofsson Carl, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921

Borttagna omformare

Mellan järnvägsövergången med Vimpelgatan och Lilla Ultuna (Kungsängens gård) finns det två små fundament på varsin sida av järnvägsspåren. Förut fanns det där två omformare som numera är borttagna och dessa borttogs någon i samband med järnvägsupprustningar eller ombyggnaden av Uppsala stationsområde mellan 2004-11

Rälsbusshållplats under 1940-talet

Längs med Nora-Bergslags järnväg (NBJ) anordnades en rälsbusshållplats mellan 1942-48 med namnet "Odlingen".
Källa: "Sveriges järnvägsstationer", Statens järnvägsmuseum

Inga kommentarer: