Järnvägen mellan Örebro-Ervalla skulle har blivit Sveriges första järnväg om myteriet bland rallarna hade inträffat. Det var nya erfarenheter hos samtliga parter som var involverade med arbetet som knappast hann börja förrän rallarna gjorde myteri. En ung ingenjör lyckades inte att få rallarna i arbete och istället drog dom honom till en närliggande bäck där han blev döpt till ingenjör Gröngöling. På den tiden (1855) var det svårt att få rallarna att lugna ner sig och det tog ett par dagar innan Västerås kompani kom till platsen. Då hade rallarna redan försvunnit och järnvägsbygget lades ner för alltid. Istället blev etappen mellan Nora-Örebro som öppnades för trafik 1856 som blev Sveriges första järnväg. På den tiden var det svårt att få förstärkningar för att stävja myteriet i tid och ordningsmakten i Örebro var nog för svag för att ge sig på rallarna.
Källor:
"Järnvägsdata", 1999
Kullander Björn, "Sveriges järnvägars historia", 1994
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar