måndag 14 januari 2008

Gravstensinskriptioner

På en gravsten på Ärentuna kyrkas kyrkogård står det följande text på en gravsten.

Jag vet att min förlossare lefver.

Observera att det var en gammal stavning på ordet lever vilket det betyder att gravstenen har stått på platsen i minst 80 år.

Det är många gravstenar som har inskriptioner och många är av hög ålder, för något år sedan var en diskussion över gravstensinskriptioner på Skalman som jag kommer att använda som källa till denna artikel.

Citera mig själv från denna tråd.

Jag åkte förbi Västeråker kyrka tidigare idag, när jag gjorde en liten sväng för att slippa betala p-avgift innan klockan 18. Upptäckte då en grav med inskriptionen över en präst som var i tjänst där under 1500-talet som hette Paulus Johannis. Stenen restes dock hundra år senare på hans grav och där fanns en inskription som hedrade hans minne. Texten låter ungefär så där; ""Mången hans minne leva vidare"".

Jag besökte några kyrkor i Uppsalatrakten för att eventuellt titta på dessa inskriptioner.

Tuna kyrka

Den som tror på sonen han har ett evigt liv för en man som ligger begraven där. En annan inskription lyder Saliga äro de renhjärtade. I grannsocknen Stavby finns det följande inskriptioner över olika gravstenar;

Salige de som i Herranom "dö".

Gud vare tack som gifver oss segern genom vår herre Jesus Kristus;

På den tidigare publicerade artikel om Gustav Kolthoff som ligger begraven i Börje kyrka.

Naturforskare, jägaren, polarforskaren och naturskildraren. Lite längre ner på gravstenen står det Vänner reste vården.

En lista som naturligvis kan göra hur långt som helst.

Länken till tråden är http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=10672

Inga kommentarer: