lördag 31 maj 2025

Victory Tillys sista start

 Victory Tilly startade vid 101 tillfällen och har den magnifika segerraden 70-12-4, alltså hade han en segerprocent på 85 som förstås imponerar. På auto kortdistans travade han på tiden 1.08,9 och startade för sista gången den 10 juni 2006 på travbanan i Östersund. Det var i Jämtlands Stora Pris som han vann med huvudet före Galaxy Chip Om och trea blev Triton Sund. Både Victory Tilly och Galaxy Chip Om slutade på tiden 1.13,1/2140aM, Victory Tilly ledde från start till mål och vann till oddset 1,36, enligt Travfakta gick han följande;

Tog ledn,fick bestämma,knappt undan
Övriga som var med i segerstriden!!!

Galaxy Chip Om; 3-par inv,fritt 200 kv,mkt bra avsl,nära.
Triton Sund; Utv led,höll farten bra i snabb avsl.
Crown Kemp; Rygg led,fick aldrig fritt,lite sparat.
Sun Protection; -par inv,lucka 250 kv,bra avsl; 73-oddsare om han skulle vinna.

Källor:
Travfakta, abonemang
travsport.se

Drunkningsolyckan på sjön Sävelången 1742

 Den 24 januari 1742 drunknade två män på sjön Sävelången under en fisketur antagligen. Det var 57-årige Pehr Pehrsson från Stora Håvared och 37-årige Anders Larsson från Wiik som drunknade den där dagen på sjön och de var också i sällskap med varandra.

Källa: slaktdata.org

fredag 30 maj 2025

Drunkning vid Gagnef kyrka 1883

 Den 17 augusti 1883 gick en man ner vid den s k färgbron vid Gagnef kyrka för att titta på fiskar och råkade förlora fotfästet med att han hamnade i Dalälven. Han hade hängt över ledstängerna när han i sin iver för att få se en fisk så han hamnade i de starka strömmarna. Draggningar gjordes och det tog ett tag innan de påträffade honom. 

Källa: Dalpilen 24 augusti 1883

Antalet ton stenkol från Billesholm

 Antalet ton stenkol som sändes från Billesholm i Skåne under vissa år under den första 30 åren på 1900-talet.

1908 47 004
1909 33 047
1910 45 100
1913 48 091
1916 44 144
1919 47 004
1924 35 622
1929 25 902

Källa: Richard Berglund, ”Billesholm”, 3/2010

torsdag 29 maj 2025

Okända på bilden (klickbar)


 Denna lite otydliga lagbild visar Wolverhampton Wanderers från mitten av 1880-talet som kan betraktas som eftrrlysning och finns med i Tony Matthews bok ”Wolves—-A complete record” från 1994, där bilden är tagen ifrån. Enligt bildtexten är namnen på spelarna och ledarna för länge sedan borta och kunde inte ta med i bildtexten. Lite längre upp på sidan så står det ett antal namn från säsongen 1883-84. I målet stod antingen Billy Caddick eller Ike Griffiths, sedan nämndes Alf Davidson, Tommy Cliff, Charlie Mason, Jack Baynton, Tom Blackham, James Hill, Arthur Lowdes, Jack Brodie, Ted Hadley, John Griffiths, Alex Pearson, Arnold Smith och Joe Waldron. Det kan vara någon av dessa spelare som finns med på bilden. Wolverhampton blev 1888 en av de tolv ursprungliga klubbarna i den nybildade ligan och klubben blev trea efter Preston och Aston Villa. Harry Wood som kom till Wolves 1885 från Walsall Swifts som 17-åring (född 1868 och dog 1951) och det är svårt att avgöra om han var med på bilden som unga spelare var på bilden. Wood blev senare mustaschprydd och en av de tongivande spelarna i laget under ligans tidigaste år. Skribenten har även tagit hjälp av; https://wolvescompletehistory.co.uk/


Ett litet kalkbrott i Jämtland

 Åslägden var ett mindre kalkbrott som drevs av ett par i Trångsviken som hette Nilsson i efternamn. Själva brottet hade namnet Nilssons stenbrott, men kallades ofta för Åslägdsbrottet och det övre brottet öppnades 1927 som drevs till 1938 när det nedre brottet börjades att brytas. Själva verksamheten pågick fram till 1979 och brottet hade en kort bana med spårvidden 600 mm. T ex under åren 1957-58 bröts det 45 000 ton kalksten som såldes till sulfidfabrikerna i Järpen och Hissmofors i samma landskap.

Källa: Jan Ericson, ”Industribanor i Jämtland och Härjedalen”, 2015

Torvindustrin i Bergsäng

 Denna torvindustri var belägen åtta kilometer norr om Hagfors i Värmland och under andra världskriget var det brist på stenkol hos Uddeholms järnverk, man började då att undersöka vad omgivningarna hade att erbjuda. Man föll på en plats inte så långt ifrån Bergsäng och började då bryta bränntorv på Åsmyren 1942. Året innan hade Uddeholm köpt två Svedala torvverk av typ I-18 och tio torvvagnar från Slottmöllans AB och under premiäråret sändes det 800 ton till järnverket i Hagfors och själva torvupptagningen skedde på båda sidor av vägen Hagfors-Bergsäng. Själva torvbrytningen pågick i drygt fem år tills stenkol ifrån utlandet kunde åter importeras. En liten järnväg anlades mellan Åsmyren och utlastningen vid vägen och den hade spårvidden 600 mm. Ett tvåaxlat motorlok från Bergsbolaget i Lindesberg från 1943 med tillverkningsnumret 1671 trafikerade banan. Loket hade en bensindriven Volvomotor på 41 hästkrafter och såldes som skrot i samband med nedläggningen 1947.

Källor:

Priedits Janis, ”Industribanor i Värmland”, 2020
Småbanebladet 1/1982